Aanschaf Elektron Machinedrum SPS 1 UW+ MKII

Marf

Rookie with a new hobby
Beste Mensen,

Ik ben aan het overwegen om een "Elektron Machinedrum SPS 1 UW+ MKII" aan te schaffen. Het apparaat hoeft geen verdere uitleg, we kennen hem.

Aangezien deze versie al een tijdje uit is vroeg ik mij af of het verstandig is om deze NU aan te schaffen. Of kan ik beter wachten op de release van een volgend vernieuwd model. Dan kan ik die nieuwe versie aanschaffen of de huidige tegen een gereduceerde prijs.

Is er al iets bekend over een opvolger..??
(Wellicht presentatie op de Musikmesse)

Ik zou balen als binnenkort een nieuw model zou uitkomen en ik mijn euro's al heb gespendeerd.

Graag hoor ik wat reacties met op/aanmerkingen, meningen of advies.

Gr,
Marvin

Mja, de Octatrack is eigenlijk net uit, dus 'k verwacht niets echt nieuws zo gauw,,..

't Is ook weer niet zo'n MEGAbedrijf die er elk seisoen een paar bakken uitpoept..

Je kan altijd wel wachten met aanschaf. Zelfde geldt voor computer hardware.
Ik heb hem besteld op ebay voor 795,-. Word binnenkort geleverd..

@Eddy LOL dat was het zeker.. Ik heb wel vaker geluk met koopjes. Let google be your friend 8)

Huidige marktwaarde 2dehands

Huidige marktwaarde 2dehands

Ik heb hem besteld op ebay voor 795,-.

€ 795,- is inderdaad een zeer nette prijs.

Wat is nu de marktwaarde van een 2de hands "Elektron Machinedrum SPS 1 UW+ MKII" eigenlijk?

Laatst gewijzigd:
@ Jay, Weet je zeker dat je voor 795 een UW mk2 met plusdrive hebt gekocht? Deze units gaan namelijk nog steeds voor iets minder dan 1500 nieuw.

Marktwaarde van een mk2 met +drive is minimaal 1000/1100 euro.

Machinedrum MK3 zal niet snel uitkomen, de +drive is net gelanceerd (jaar geleden) en de mk2 is ook nog niet zo lang op de markt. Elektron heeft net de Octatrack op de markt gebracht en is nog vollop bezig met het doorontwikkelen van het OS voor die unit.

Ik zou bedenken waarvoor ik een machinedrum nodig heb, ga je alleen de UW gebuiken dan zou ik zeker kijken naar een Octatrack (daar sample handling bij deze unit vele malen beter is en minder gelimiteerd 00> 2,5mb per snapshot). Mocht je veel voor de interne synthese gaan dan zou ik kijken naar een reguliere sps1, dan hoef je niet niet perse de +drive te hebben aangezien die imo alleen nut heeft bij de UW versie --> 128x sample banks.

Voor sample handling zou je dan een Octatrack kunnen overwegen.
2ehandsprijs octatrack 1000 euro.
2ehandsprijs SPS1 mk2, ca. 600 euro

@Boelie
Thanks voor je heldere verhaal!!

Nog een vraagje over sampling.
Ik wist dat je 2,5mb per snapshot hebt.

Hoe verhoudt zich dat eigenlijk (ongeveer) in seconden aan audio,
Kan iemand daar wat over uitleggen..??

size = sample rate * number of channels * (bits per sample /8 ) * time in seconds.

So a 44.1 kHz, stereo 16 bit wav file lasting 60 seconds should be :

Size = (44.1 * 2 * (16 /8 ) * 60) / 1024
Size = 10,3359 MB

Voor jou dus:

(44.1 * 1 (16/8 ) * 30) / 1024 = 2,58mb = iets minder dan 30 sec.

size = sample rate * number of channels * (bits per sample /8 ) * time in seconds.

So a 44.1 kHz, stereo 16 bit wav file lasting 60 seconds should be :

Size = (44.1 * 2 * (16 /8 ) * 60) / 1024
Size = 10,3359 MB

Voor jou dus:

(44.1 * 1 (16/8 ) * 30) / 1024 = 2,58mb = iets minder dan 30 sec.

Thanks!!! mooi om te zien hoe de berekening in elkaar zit.

Ik dacht dat de DM 12bit is, dus dat komt nog wat gunstiger uit.

Machinedrum is inderdaad 12 bits, ik converteer mijn samples altijd naar 16 en laat de machinedrum de rest doen.
Ik weet er het fijne niet van maar er zijn denk ik nog meer dingen die meespelen in de exacte grootte van de geconverteerde file die in de MD terrecht komt.
Als ik namelijk kijk naar hoeveel ruimte dezelfde file in beslag neemt komt dat aardig overeen met de file die ik in mijn MD laad

@Boelie035: thanks for the tips. wist niet dat er een MKIII aankwam. Ik heb degene gekocht zonder plusdrive

Er komt geen mk3 aan, en 795 voor een mk2 unit zonder +drive is alsnog een mooie prijs hoor, daar niet van.
Ik vind hem meer waard maar doordat de +drive uitgekomen is zijn de prijzen van die units zwaar gekelderd.

Ik zou overwegen om jouw mk2 unit zeker naar HQ te sturen voor de +drive upgrade.
Met mijn mk1 unit heb ik dat ook gedaan. Zoveel meer machinedrum!

Verwacht niet dat de Octatrack een OS heeft wat af is.

Het is op dit moment onstabiel en onhandig.

Onhandig vergeleken met andere producten van Elektron.

Je zou dan beter kunnen wachten.

Verwacht niet dat de Octatrack een OS heeft wat af is.

Het is op dit moment onstabiel en onhandig.

Onhandig vergeleken met andere producten van Elektron.

Je zou dan beter kunnen wachten.

Had ik even moeten vermelden ja, maar OS1.0 zit in de pijpleiding..
Ik heb de unit meerdere malen onder mijn vingers gehad bij een maat en heb echt een paar keer bijna op de BUY IT knop gedrukt maar ik moet bekennen dat OS 0,99 nog vol met bugs zit.
Ook zijn een aantal belangrijke features (oa. midi seq, sample handling) nog niet af.

Oja, Marf, Makko ( de vorige poster) heeft een machinedrum UW mk2 te koop. Ik zou die zeker overwegen. Is een mooie en weinig gebruikte unit (heb hem laatst nog onder de vingers gehad) en zijn geld meer dan waard!
Kan je hem altijd nog naar zweden sturen voor de +drive upgrade!

@boelie
Thanks, ik was al op de hoogte van het exemplaar van Makko.

Vraagje
Vanaf wanneer (maand+jaar) was de versie met +Drive eigenlijk voor het eerst te koop (leverbaar)?

Back