DIY broadband absorbers (8 stuks)

SlaveoftheWave

Ouwe rot
benodigdheden:

*hout (per absorber 4 stevige latjes zodat de binnenzijde precies aan de afmetingen van het isolatiemateriaal voldoet. deze latjes waren 2x5 cm)

*schroeven (4 per paneel), boormachine om voor te boren, houtlijm/montagekit

*isolatiemateriaal (in mijn geval knauf ecose TP 416 van 5 cm dik. talloze andere glaswol/rockwool producten kunnen worden gebruikt. hier zijn veel discussies over)

*stof voldoende om volledig om het paneel heen te kunnen (meeste stof is 1,40 of 1,50 en dat is voldoende om voor en achterzijde met 1 stuk te bekleden. koop dus lengte voldoende om deze om de randen van het frame vast te nieten)

*nietpistool (standaard ding is prima) en nietjes om de stof mee vast te nieten (goed strak trekken voor mooi resultaat!)

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    24,1 KB · Bekeken: 185
  • 2.jpg
    2.jpg
    23,9 KB · Bekeken: 158
  • 3.JPG
    3.JPG
    311,7 KB · Bekeken: 162
  • 4.JPG
    4.JPG
    335,6 KB · Bekeken: 171
  • 5.JPG
    5.JPG
    353,6 KB · Bekeken: 167
eindresultaat: voor 125 euro (schatting) 8 broadband absorbers (2 daarvan zijn 10cm dik en bevatten 3 isolatieplaten om extra lage frequenties te absorberen)
nu nog aan de muur schroeven en eentje aan et plafond als 'cloud'. als ik ze los neerzet op plaatsen waar ze ongeveer moeten komen klinkt het geluid al goed strak :)

Attachments

• 6.JPG
    6.JPG
    270,3 KB · Bekeken: 164
  • 7.JPG
    7.JPG
    280,3 KB · Bekeken: 168
10cm is niet genoeg voor basstrapping, zal toch echt minimaal naar 20cm of meer moeten, je zal dus minimaal 2 of 3 van deze achter elkaar moeten plaatsen, verder i.d.d. wel de meest eenvoudige manier om ze te maken.

10cm is niet genoeg voor basstrapping, zal toch echt minimaal naar 20cm of meer moeten, je zal dus minimaal 2 of 3 van deze achter elkaar moeten plaatsen, verder i.d.d. wel de meest eenvoudige manier om ze te maken.

Lijkt mij dat dat af hangt van het volume waarmee je speelt...

in aboslute zin wel, maar je zit al heel snel aan het volume waarbij dit nodig is.
ga maar eens meten met REW, dan zie je vanzelf wat er gebeurt.

hangt volgens mij ook nog af hoeveel lucht er achter de absorber zit in hoe effectief deze is. de dikste staan in een hoek dus als dat zo is scheelt dat.

de acoustiek in mijn kamer zal ook niet die van een professionele studio zijn, maar ik hoor alles duidelijk en strak over het hele spectrum dus ben ik dik tevreden :okdan:

kan je eens meten met REW (Room EQ Wizard) en een plaatje posten? ben wel benieuwd

Back