Hoe een lage Rap Vocal maken?

auel neides

Ingeburgerd
//Eerst even aanhalen dat ik niet weet of ik hier in het correcte subforum post. Indien niet het geval, verplaatsen door een modje :)

Dus, ik ben de laatste tijd bezig met Hiphop(-achtige) muziek te maken.
Nu is het zo dat ik geen brood gegeten heb van teksten schrijven of vocals rappen of zingen.

Een vriend van me schrijft wel en zingt deze ook in op beats die ik maak.
Wat het "probleem" is dat zijn stem niet echt "rauw" genoeg klinkt voor sommige teksten. Ik heb al met enkele effecten geprobeerd om dit effect te verkrijgen, maar ik krijg het eigenlijk verre van goed.

Is er iemand die weet heeft van een vocal effect chain die hiertoe kan bijdragen?
Ik ben dus op zoek naar een diepe rauwe rapvocal stem.

Alvast bedankt

En wat vind de rapper er zelf van?? wil hij er zegmaar zelf ook aan werken om z'n stem rauwer te laten klinken?? (veel roken/whiskey :P )

Zou zelf de afweging maken in hoeverre ik iemand z'n stem zou willen manipuleren.. als het ooit live moet dan krijg je wel een groot verschil.

Wat mss krachtiger klinkt is lijntjes (of sommige woorden) dubbel inzingen die extra kracht nodig hebben. Die 2 lijntjes beetje links, ander beetje rechts pannen..

laat hem eerst zijn stem kapot schreeuwen, zo wordt oa ook de stem van kabouter wesley gedaan.
Daarnaast kan je bv en pitch shifter gebruiken, of een beetje, hele korte lfo op de toonhoogte.

Meerdere lagen kan idd ook, en dan alle lagen iets ge-detune-d, dus ontstemd.
Beetje hetzelfde idee als een supersaw detune maar dan met de sample.
Dit kan je meerdere pitchshifters doen.

zoals eerder gezegd dubbelen. Let ook op het verschil tussen simpelweg kopieren+pitch, en opnieuw laten inzingen of rappen. Met eq kun je dan vervolgens bijv het hoog van je omlaaggepitchte vocal wat weghalen zodat het niet al te veel opvalt.

Drank helpt idd ook, en je hoeft niet eens te wachten tot je lever kapot is! de ochtend erna zing ik altijd een toontje lager - letterlijk en figuurlijk

Hoe een lage Rap Vocal maken?
De rapper in de kelder en de mic bovenaan de trap zetten wil ook wel eens helpen:D

Of teksten maken die wel bij die rapper passen? Dat gezeik ook altijd over whisky drinken en je hees roken, voordat je een ster bent.. :S

Waarom maak je geen rap over pino en ieniemienie?

Die had ik wel verwacht :-P Maar je hoeft misschien geen kapotte stem te hebben om daar een vuile rap over te kunnen maken? :-)

Ik heb hetzelfde probleem als ik soms mijn eigen nummers gedeeltelijk moet "inspreken" i.p.v. zingen. Dubbelen is de beste optie. En nog wat rawer effecten en pitch naar beneden gooien over de stem.

EN!!! Drank en rook zijn er makkelijke oplossingen al dan niet gevaarlijk: stembanden worden beschadig op langere termijn. Er zijn trainingen waarmee je al die klanken naar beneden toestuurt en je hele lichaam "stromt". Pas dan weet je in hoeverre je lagere stem zit.

Met rappen moet je veel aandacht aan de uitspraak, ademtechniek en vooral de timing besteden. De tekst moet je ook voelen. Een goede mic kan ook helpen. Pas dan weet je of rappen écht bij de zanger past of niet.

Ik hoop dat dit als tip helpt...

Wat tips
(er vanuit gaande dat je hiphop wilt maken en geen top40 pop-rap [dan kun je het beste auto-tune aanschaffen])

Allereerst: een rapper die goed genoeg geoefend hoeft niet een lage stem te hebben om direct en zeker te klinken (vb ghostface, eminem, beastie boys, vast aire, mr lif etc etc). Niet zozeer het stemgeluid, maar 'swagger' kan het verschil maken. Dus oefenen, oefenen, oefenen. Zoals elk element van hiphop kom je niet op het hoogste niveau zonder toewijding en eerlijk verkregen skills en style. Iemand die een keer 'voor de grap' op zaterdag middag wat rapt, zal meestal niet erg overtuigend klinken. Niet dat er iets mis is met mensen die af en toe voor de grap rappen overigens...

Beproefde methodes:

Gebruik een dynamische mic (bv een simpele sm58). Het proximity effect van deze mics kan zorgen voor meer 'presence' van de rapper. Condensors geven over het algemeen een zachter en meer subtiel gekleurd geluid en dat is niet wat we gewend zijn van rauwe hiphop. Veel gebruikt voor hiphop (mn in 90s) zijn de shure sm7b en de electro-voice RE20 (zijn broadcast mics, die je favoriete DJ ook een diepe stem geven).

Verkoudheid werkt nog wel eens bij mensen die normaal een nasaal/hoog stemmetje hebben. Een krakende stem kun je idd het best bereiken met whisky (werkt echt), maar dat kan er wel weer toe leiden dat de tekst vergeten wordt ;) en de flow volledig verdwijnt. Een sigaretje kan werken, maar zorgt bij niet-rokers vooral voor ademnood en dat komt wederom de flow niet ten goede.

Gebruik overdubs en ad-libs (benadrukken van woorden door de rapper of zijn collega).

Tegenwoordig worden rappers vaak opgenomen per 4 maten, waarna weer met een nieuwe line wordt "ingepuncht". Dit kan helpen als je rapper moeite heeft met breathcontrol (waardoor hij/zij nasaal of dunnetjes klinkt)of als hij/zij moeilijkheden heeft om in de maat te blijven (overigens een slechte eigenschap voor een rapper, lijkt me).

Veel succes ermee.

Stuur hem op excursie naar Compton en laat het hem daar nog eens vragen....

Drank en rook zijn er makkelijke oplossingen al dan niet gevaarlijk: stembanden worden beschadig op langere termijn.
Era sólo una broma de mi amigo :mexico:

als iemand nu een hoge stem zou zoeken dan weet ik nog wel iets, kan hem wel de eventuele kinderbijslag kosten...

Pitchen, Dubben en veel laag erin EQ'en. Vind het echter persoonlijk m.b.t. rap echt schandalig als je zo met je vocals gaat kloten. Wat er inderdaad al eerder gezegd werd, is dat hij simpelweg veel moet gaan oefenen om het toch de moeite waard te laten zijn, Typhoon heeft namelijk ook een grote aanhang en hij heeft de stem van een Parkiet. Het is dus belangrijk dat de vocalist een dusdanige kwaliteit kan leveren om het toch interessant te maken. Mocht je toch die O.G. shit willen hebben, zoek dan een andere MC, er zijn er genoeg die beats zoeken.

een mc moet gewoon spitten met de stem die hij heeft vind ik.
je hoort toch kool g rap ook niet in interviews ineens met een piepstem praten.

sommige mc's forceren het een beetje om boos te klinken.
maar gewoon stem trainen , van plugins afblijven , of andere mc nemen.

autotune moet je verwijderen uit je woordenschat !

Back