Hoe monitor ik vocals zonder vertraging als ik wil zingen over mijn multitrack?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik heb een oude imac en een nog veel oudere verzameling interfaces die ik niet ga vervangen. Als ik n jam multispoor heb opgenomen, gepolijst heb in de DAW en er vervolgens op wil gaan zingen hoor ik in de DAW veel te veel vertraging wat maakt dat het me teveel focus kost.
Hoe los ik dit op?

Ik dacht: een mix maken op mijn monitors met mijn antieke mackie big knob. Dus - daw + hoofdtelefoon uit van de fx bak waar de vocals uitkomen +> big knob, terwijl de daw de stem opneemt (die ik dan niet hoor want vervelende latency)

Is er een andere manier? Ook zo dat ik het volume vd daw en vocal apart kan regelen op mijn gesloten hoofdtelefoon, want ik wil natuurlijk geen bleed.

je kan proberen met de buffer size in zowel je daw als je audio interface te spelen daar komt de vertraging vandaan over het algemeen, anders idd je vocals gewoon direct naar monitor terwijl je daw opneemt

kijk in je daw even welke audio driver er gebruikt wordt asio/wasapi of iets anders, sommige zijn een stuk sneller dan andere drivers en in sommige drivers kan je kan bv de buffer size tweaken

deze bv

Veel interfaces kunnen monitoren door je input direct op de output bij te mixen, dus zonder door je computer te gaan. Dus misschien kan je dat op een van je verzameling interfaces wel doen?
Anders kan je met een mengpaneel hetzelfde doen. Dan kan je je zang op een spoor zetten, naar je computer sturen, en ook direct mixen met de track die terug komt van je audio interface.
Het enige nadeel is dat je effecten op je computer niet hoort. Effecten op een aux-bus zoals reverb of delay kan je nog wel via je computer laten lopen. Die klinken alleen net wat anders tov het monitor signaal omdat ze wat meer delay hebben maar dat kan je later wel weer bijstellen. En een reverb is altijd wel lekker bij het opnemen van vooral vocals, dat zingt net fijner.

Ik gebruik hardware fx op vocals die ik in eennkeer zo opneem (knopen hakken is goed voor de voortgang) dus fx via de daw is niet de issue. Maar ik kan eens kijken of er direct out monitoren is, denk van niet.

Ik heb een simpel B mixertje en mic-splitter hiervoor gekocht:
Mic naar mic-splitter, direct out naar interface, daw monitoring off
Mic split out naar mixertje
Daw (main out) interface naar mixertje
Headphone in mixertje
Zo kan de vocalist zelf een balans instellen en wat reverb toevoegen, zonder latency

Wat voor interface heb je?
Daar zit een wellicht een mixer bij.
Mute de vocal track in je daw en unmute hem in de mixer van je interface.

ff googelen toonde me dat de motu 828 mk2 usb wel direct zou kunnen monitoren. Benieuwd of ik t aan de praat krijg, want software geklooi met hardware is totaal in t hekelstraatje hier.

Het mixeroplossinkje van GentleG klinkt mij als muziek in de oren.

Dat gedoe via drivers leidt alleen maar af. Je bent toch geen IT-er (na 5 uur)

Hola,
Met mijn behringer
Interface geen enkel probleem.
Direkt microfoons l+r in 1 en 2
Komt in cubase 15,
En kan je ook gelijk
REverb,compressor er op zetten.

Groeten van andreos.

Vertraging kan overal zitten, draadloze verbindingen, dacs in speakers, 44khz of 96khz etc etc etc

Juist, daarom fix ik t mogelijk met n mixertje, niks boven kabels zonder computers 😎 ipv computers zonder kabels

je kan proberen met de buffer size in zowel je daw als je audio interface te spelen daar komt de vertraging vandaan over het algemeen, anders idd je vocals gewoon direct naar monitor terwijl je daw opneemt

kijk in je daw even welke audio driver er gebruikt wordt asio/wasapi of iets anders, sommige zijn een stuk sneller dan andere drivers en in sommige drivers kan je kan bv de buffer size tweaken

deze bv
Hij gebruikt een Mac hè?!

Ik heb op mn oude Windows computer de track geëxporteerd naar WAV , een nieuw project gemaakt met de wav en vervolgens de buffer grote naar 3ms gegooid.
Dat werkte wel erg goed.

En geen effects op je masterbus, behalve een limiter.

Dat zou het niet oplossen: de vertraging is de vocal, als je die op de rest wil horen tegelijk tijdens de opname. En ik zet geen fx op de vocal op de daw.

Dat zou het niet oplossen: de vertraging is de vocal, als je die op de rest wil horen tegelijk tijdens de opname. En ik zet geen fx op de vocal op de daw.
Dat snap ik.
Maar het hele circus werd zo opgetuigd om de buffersize in de daw zo minimaal te zetten.
Die moet onder de 5ms blijven, het liefst nog kleiner , wil je de vertraging niet horen.

En de wav was zodat er geen vst's hoeven te draaien, je hebt echt de volledige aandacht van de CPU nodig!

Het is simpel hij heeft een Motu interface die komt met een software mixer CueMix.
Daar gewoon je mic kanaal umuten en in de DAW muten en alleen opnemen voor direct monitoring.

Back