roland mks-80/mpg-80; voorkeur rev 4

Status
Please reply by conversation.

markaugust

Stamgast
voorkeur rev 4, maar ook rev 5 in overweging.
normale prijs.
moet bereid zijn op te sturen via fedex of ups naar berlijn. (slechte ervaringen met anderen)

er staan er verschillende op ebay.com, voor niet te veel geld.
verkoper onkloud heeft een setje te koop, maar zijn mks80 is rond 950 euro en programmer rond 700. hij verstuurt met fed ex en voor een redelijk flat rate.
er staan er nog een paar, die iets goedkoper zijn.

is enigszins aan de prijs, maar zag er wel mooi uit. het is maar net wat je wil. succes.

nja die van 2200 dollar +- 1500 euro? Voor een setje mks en mpg, die wilt geen internationale bieders trouwens.

voorkeur rev 4, maar ook rev 5 in overweging.
normale prijs.
moet bereid zijn op te sturen via fedex of ups naar berlijn. (slechte ervaringen met anderen)

hoe kan je zien of het een rev4 of rev5 is?
ik heb ze nl allebei, maar zie geen verschil en echt horen doe ik het ook nog niet.

weet jij ook wat een normale prijs is? ik zou denken rond 1750 voor een set met programmer en zonder programmer rond 1000.
maar ja, wat is normaal met vintage vandaag de dag?

nog 1 klein vraagje. is er een manier om de mks te triggeren op het apparaat zelf, of op de programmer? ik heb nl verder geen midi spul, alleen een regelwerk die helemaal ingebouwd zit.

nog 1 klein vraagje. is er een manier om de mks te triggeren op het apparaat zelf, of op de programmer? ik heb nl verder geen midi spul, alleen een regelwerk die helemaal ingebouwd zit.

Nee, er zit geen trigger knop op de MKS-80 of de programmer. Jammer dat je niet een klein keyboardje hebt man....ben wel benieuwd wat jij nu precies voor verschil hoort tussen de 4 en de 5. Ik heb soms het idee dat het nog wel eens wat overdreven wordt. Ik heb zelf de 4 + MPG80, een paar jaar geleden overgenomen van een gerespecteerd forumlid, en ik ben er zeer tevreden mee. Al heb ik tussentijds wel eens met de gedachte gespeeld hem in te ruilen voor een Andromeda.

Maar ja, spelen mag, ook met gedachten :)

tja, het is allemaal wel wat onhandig en zo, en zeer beperkt, maar ik denk dat de verschillen in geluid ook wat overdreven worden.
trouwens, moet ook nog eens goed naar de mks versus jp8 luisteren, nu het kan.

andromeda....
ik heb pas een roland csq gekocht van iemand, waar ik zeer tevreden mee was. echt prachtstaat. serieuze verkoper, die vertelde dat hij nog een andromeda wilde wegdoen.

ik zou het niet doen, maar als je toch rare dingen wil uithalen.....

andromeda....
ik heb pas een roland csq gekocht van iemand, waar ik zeer tevreden mee was. echt prachtstaat. serieuze verkoper, die vertelde dat hij nog een andromeda wilde wegdoen.

ik zou het niet doen, maar als je toch rare dingen wil uithalen.....

Oh nee hoor, dat idee is al weer een tijd terug naar de achtergrond geraakt. Voorlopig wil ik de MKS-80 echt niet kwijt want hij klinkt toch wel erg lekker. Al moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik er nog niet heel veel mee heb gedaan, want ik ben toch meer van de mono-bakken....

Hier staat een aardig verhaaltje over de Rev 4 en 5 kenmerken.
http://www.retrosynth.com/gear/mks80/info.html
:eureka: gebruik ctrl+ voor de magnifier.

Verder staat in deze link een lijstje met gebruikte componenten (ff scrollen)... leuk om te zien wat waar in zit... Ben zelf wel benieuwd naar de klankverschillen... volgens dit lijstje heeft 'n Rev 4 dezelfde componenten als een JP6??? Een Rev 5 heeft hetzelfde filters als een JX8p en JX10.. Heb die beiden en vind daar, naast de polyfonie natuurlijk, nogal een behoorlijk klankverschil in zitten... Zelfs in JP 8's zit al klankverschil (12bit versies vs. 14 bit versies)

Here are the chips. Hope this helps a little bit:

Alpha Juno 1, Alpha Juno 2
DCO: MB87123P-G
VCF: IR3R05
VCA: M5241
ENV: Software

Juno 6, Juno 60

DCO: Standard Ic.
VCF: IR3109
VCA: BA662
ENV: IR3R01

Juno 106

DCO: MC5534A
VCF: A1QH800170 or A1QH80017A
VCA: A1QH800170 or A1QH80017A

JX-3P

JX-8P, Super JX-10, MKS-70

Jupiter 4

VCO: Discrete
VCF: IR3109 (early: 4x BA662)
ENV: Discrete

Jupiter 6, MKS-80

VCO: CEM3340
VCA: CEM3360

MKS-80 rev 4

MKS-80 rev 5

VCO: IR3R03
VCA: IR3R05

Jupiter 8

zo'n lijst maakt dat mensen hier gaan zeggen dat een mks80 de rackmodule van de jp6 is ;)
maar ik ga m wel eens even doornemen en verder lezen. bedankt.

uiteindelijk ben ik vooral benieuwd naar wat je hoort. het was gisteren al laat toen ik ze even aanzette, maar de mks80 heeft gewoon aardig wat weg van de jp8 dacht ik. zal straks misschien nog eens luisteren. het is eigenlijk geen synthweer.

Hier staat een aardig verhaaltje over de Rev 4 en 5 kenmerken.
http://www.retrosynth.com/gear/mks80/info.html
:eureka: gebruik ctrl+ voor de magnifier.

Verder staat in deze link een lijstje met gebruikte componenten (ff scrollen)... leuk om te zien wat waar in zit... Ben zelf wel benieuwd naar de klankverschillen... volgens dit lijstje heeft 'n Rev 4 dezelfde componenten als een JP6??? Een Rev 5 heeft hetzelfde filters als een JX8p en JX10.. Heb die beiden en vind daar, naast de polyfonie natuurlijk, nogal een behoorlijk klankverschil in zitten... Zelfs in JP 8's zit al klankverschil (12bit versies vs. 14 bit versies)

Here are the chips. Hope this helps a little bit:

Alpha Juno 1, Alpha Juno 2
DCO: MB87123P-G

Juno 6, Juno 60

Juno 106

DCO: MC5534A
VCF: A1QH800170 or A1QH80017A
VCA: A1QH800170 or A1QH80017A

JX-3P

JX-8P, Super JX-10, MKS-70

Jupiter 4

VCF: IR3109 (early: 4x BA662)
ENV: Discrete

Jupiter 6, MKS-80

MKS-80 rev 4

MKS-80 rev 5

VCO: IR3R03
VCA: IR3R05

Jupiter 8

zo'n lijst maakt dat mensen hier gaan zeggen dat een mks80 de rackmodule van de jp6 is ;)
maar ik ga m wel eens even doornemen en verder lezen. bedankt.

uiteindelijk ben ik vooral benieuwd naar wat je hoort. het was gisteren al laat toen ik ze even aanzette, maar de mks80 heeft gewoon aardig wat weg van de jp8 dacht ik. zal straks misschien nog eens luisteren. het is eigenlijk geen synthweer.

Die lijst is van Don Solaris.. niet zomaar een synthfreak.. die weet waarover ie praat mag ik aannemen. Maar idd vreemd dat ie qua componenten gelijk is.. maar wat ik al aangaf... zelfde componenten (filter IC, Osc IC..) in andere schakeling klinkt dan ook weer anders.
Heb de vergelijking P5 (cem versie rev 3) Vs OB8 eens gedaan... Zelfde cems (3320, 3340 3310). Het 24 db filter van de OB8 klinkt anders als een P5.. zelfde Cem..
Daarnaast oscileert het filter, de CEM 3320 in een OB8 standaard met de Resonance op max niet. Resonance kan je wel op de voiceboards met de potjes instellen maar zijn al je presets voorzien van een andere, hogere resonance waarde natuurlijk.

Maar eh.. geen synthweer nee!! ff geen "analoge warmte" nu. Joy the Sun 8)

't was toch een rev.5, Hooihuis?

't was toch een rev.5, Hooihuis?

Je hebt gelijk, ik haal ze door elkaar :o: Ik wist dat ik zelf de "mindere" versie heb staan maar was vergeten dat dit dan ging om de rev. 5. Zal de warmte wel zijn en het feit, dat ik de laatste tijd niet heel veel met m'n synthjes ben bezig geweest.

Maar dat ik er tevreden mee ben staat nog steeds :)

hoe kan je zien of het een rev4 of rev5 is?
ik heb ze nl allebei, maar zie geen verschil en echt horen doe ik het ook nog niet.

Auto tune en write knoppen vasthouden bij aanzetten...

heb trouwens inmiddels een bijna mint rev 4 hier met mpg80. heerlijk bakkie
alleen mis ik de rackoren van de mpg-80. als iemand die nog per ongeluk heeft liggen?

Op http://www.synthmania.com/mks-80.htm staan alle standaard presets van een rev.4 en moet zeggen dat sommige presets rauw klinken met soms wat distortion erin. Weet iemand of de synthmania presets ook zo klinken op een rev.5 met die jx filters of is daar de klank toch wat meer smoother van zeg maar ? :bekdicht::stupid:verkoght:

Op http://www.synthmania.com/mks-80.htm staan alle standaard presets van een rev.4 en moet zeggen dat sommige presets rauw klinken met soms wat distortion erin. Weet iemand of de synthmania presets ook zo klinken op een rev.5 met die jx filters of is daar de klank toch wat meer smoother van zeg maar ? :bekdicht::stupid:verkoght:

Naar dat verschil ben ik nu ook wel benieuwd ja. Een Rev 5 heeft naast een ander filter natuurlijk ook andere oscilatoren... is ook weer bepalend natuurlijk.

Denk dat die distortion in de presets zelf zit... VCA level net iets te hoog en je krijgt een randje, wat soms natuurlijk ook lekker is :) Het is iig niet tekenend voor het filter van de Rev 4. Dit filter is in veel Rolands is toegepast (Jx3p, Juno 6/60, Jupiter 4, Jupiter 6. Jupiter 8) Deze hebben allemaal iets sprankelents in zich tov het JX filter... maar persoonlijk vind ik het JX filter geluid erg mooi voor die donkere pads... kleurt het geluid mooier ofzo vind ik.. maar ja, is natuurlijk kwestie van smaak.;)

Even voor het idee een JP6 en Jx8p naast elkaar... allebei resonance op minimaal

Attachments

• JP6 polysaws.mp3
    313,5 KB · Bekeken: 74
  • Jx8p polysaws.mp3
    336,1 KB · Bekeken: 62
  • JP6 darksaws.mp3
    402,9 KB · Bekeken: 69
  • Jx8p darksaws.mp3
    404,1 KB · Bekeken: 62
Status
Please reply by conversation.
Back