roland mks-80/mpg-80; voorkeur rev 4

Status
Please reply by conversation.
Kan niet editen...:?
De 8 achter de Jupiter is zomaar een 8) geworden ???? Correctie dus... Jupiter 8 :okdan:

Ha mooi zal deze voorbeelden zal ze eens gaan analyseren op mn monitors. Pianos klinken ook redelijk goed op een mks-80, alhoewel ze op de jx8p/mks-70 ook niet heel slecht zijn maar het lijkt alsof dat soort geluiden net iets meer uit de verf komen op die 80. Check ook eens patch I-78 klink bijna als een arp2600 en die distortion zit in I-83 volume op 100% he :D

Ha mooi zal deze voorbeelden zal ze eens gaan analyseren op mn monitors. Pianos klinken ook redelijk goed op een mks-80, alhoewel ze op de jx8p/mks-70 ook niet heel slecht zijn maar het lijkt alsof dat soort geluiden net iets meer uit de verf komen op die 80. Check ook eens patch I-78 klink bijna als een arp2600 en die distortion zit in I-83 volume op 100% he :D

De 80 heeft véééél snellere envelopes dan de 70/Jx8p... Een EPiano klinkt mede door een chorus wel aardig op een 70/Jx8p (al zijn er wel betere alternatieven natuurlijk) maar met percussieve geluiden komt de 80 idd gewoon veel beter uit de verf.
Daarbij klinkt het geluid van de oscilatoren op een 80 minder steriel. VCO's vs DCO.. is een werled van verschil natuurlijk.
Ben dus ook erg benieuwd naar het Rev 5 geluid. VCO's en het JX filter. Niemand een paar audiovoorbeelden???

ik zat nog eens naar dat lijstje met gebruikte chips in verschillende modellen te kijken en de jx3p en de jupiter8 hebben toch wel veel hetzelfde.
vaak heb ik gelezen dat de mks80 veel meer op een jupiter 6 dan op een jupiter 8 lijkt, waarschijnlik gebaseerd op dit soort chipslijstjes, want als je luistert, is het toch anders, in mijn oren in ieder geval.

zijn er voor de jupiter 8 ook verschillende versies, waarbij de ene de voorkeur boven de ander heeft? bepaalde serienummers die het beter doen dan andere?

ik zat nog eens naar dat lijstje met gebruikte chips in verschillende modellen te kijken en de jx3p en de jupiter8 hebben toch wel veel hetzelfde.
vaak heb ik gelezen dat de mks80 veel meer op een jupiter 6 dan op een jupiter 8 lijkt, waarschijnlik gebaseerd op dit soort chipslijstjes, want als je luistert, is het toch anders, in mijn oren in ieder geval.

zijn er voor de jupiter 8 ook verschillende versies, waarbij de ene de voorkeur boven de ander heeft? bepaalde serienummers die het beter doen dan andere?

Er zijn qua klank 2 versies. de 12 bit en 14 bit... de 12 bit schijnt dus een warmer geluid te hebben.. dit zou met name te maken hebben met de tuning.. de zogenaamde zwevende stemmen. Hieronder staat een verhaaltje van Wikipedia.

Er zijn heel veel modellen met dat toch wel klankbepalende filterchipje gemaakt: JP6, JP8, MKS80 (Rev4), Jx3p, Juno 6/60.. allemaal de IR3109.
Een Juno 6/60 is het meest identiek aan de JP8 qua IC's... VCA, filter en ENV chip.. en die ENV is messcherp. De Jx3p heeft veel weg van de Juno 6/60.. bijna gelijk op de DCO's en ENV's na. Allebei een lekkere chorus en dezelfde filters... klinkt best lekker.
Vind zelf de ENV's in mijn JP6 strakker als in de Jx3p.. maar de resolutie van de instellingen is ook nie echt hoog te noemen in die JX3p.. slechts 16 stappen... beetje beperkt dus. Om nou te zeggen dat een Jx3p qua klank in de buurt van een JP8 komt.. nie echt!! Een erg bepalende factor in de JP8 is de VCO. De PWM op een JP8 heeft zoveel karakter... daarnaast natuurlijk het driften van de VCO tov DCO.. of anders gezegd, licht zweven van de stemmen. Dit is natuurlijk ook het geval bij de MKS'en die ook VCO's hebben.

Even over de klankverschillen... Misschien een keer een vergelijking??? Heb beiden de JP8 en 6.. Had jij nou een MKS-80 Rev 5 of 4 Leo??

[URL schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Jupiter-8[/URL] ]
Throughout the production of the JP-8 there were several changes. Starting at serial #171700 the D/A converter on the Interface board was changed from 12-bit to 14-bit. This change was made mainly to improve tuning stability. The problem with the 12-bit digital-to-analog converter on the original JP-8 is that it could cause the autotune to be inaccurate in some instances. Some say to avoid these early JP-8's while others say they haven't experienced tuning problems. Starting at serial #242750 the LEDs of the display were changed to brighter ones. Starting at serial #282880 the JP-8 came standard with a DCB port. These newer JP-8's may be referred to as JP-8A's. DCB, or Digital Control Bus, was Roland's pre-MIDI interface that allowed the JP-8 to talk to other DCB enabled hardware, such as the Roland MC4 and MC8 microcomposers. Previous JP-8's had the option of having the OC-8 retrofit installed to give it DCB capability.

allebei, maar ik heb ze niet goed naast elkaar kunnen testen. de 5 was niet helemaal in orde en is naar de reparateur gegaan,

ik vind ze gewoon allebei lekker klinken, vraag me soms af ik in mijn mini-kamertje niet beter af ben met een paar van zulke modules, die mks80 kan toch erg veel in zo'n klein kastje en hij klinkt erg goed,
ben ook benieuwd naar jp8 vs mks80.

allebei, maar ik heb ze niet goed naast elkaar kunnen testen. de 5 was niet helemaal in orde en is naar de reparateur gegaan,

ik vind ze gewoon allebei lekker klinken, vraag me soms af ik in mijn mini-kamertje niet beter af ben met een paar van zulke modules, die mks80 kan toch erg veel in zo'n klein kastje en hij klinkt erg goed,
ben ook benieuwd naar jp8 vs mks80.

Aha... Ben ook wel erg benieuwd naar de 5.. de JX filters:luv:
Misschien eens een keer afspreken??? Mijn JP8 moet binnenkort ook naar de reperateur.. lfo mod knopje doet het niet... was al eerder gefixed:(.
Als ie klaar is en jouw MKS er ook weer is, moeten we maar es afspreken... neem ik mijn JP6 ook mee.

De MKS bied wel meer voordelen.. velocity en aftertouch voegt echt wel iets toe.. maar vind de arp's dan wel weer een hoge funfactor geven op de JP's...
Wat ik van de JP6 weer leuk vind is het schakebare filter.. van LPF naar BPF / HPF.. net als de synthex ;) Tja.. je kunt niet alles hebben.
Baalde tijdje terug erg dat er een 3340 overleden was in mijn JP6.. zitten white dot 3340''s in. Schijnen ook normale in te kunnen, maar goed.. kon er gelukkig nog net eentje bij Roland bestellen. Wel grappig wat ik zag toen ik m'n JP6 openhaalde.. hij is eigenlijk gebouwd als 8 stemmige synth.. de prints tenminste.. alleen de IC's missen.

dus met een beetje mazzel/pech had de jp6 gewoon jp8 geheten en had de wereld er nu heel anders uit gezien?!

ik heb de jp8 nog neit echt goed kunnen proberen, wilde hem graag zo snel mogelijk helemaal in orde hebben, maar volgens mij mist ie ook wat van de modulatie schakelingen van de mks80.

bv invert op de modulatie, sync van 1 naar 2 of omgekeerd... ben heel benieuwd inderdaad.
zit me nu alweer af te vragen of ik niet beter de mks80 + programmer had kunnen houden, allebei de mks houden, obmx van marktplaats erbij kopen..... ik ben nl nogal kleinbehuisd.....

jp8 erin betekent minimaal dat er 2 synths uit moeten... en ik zou echt niet weten welke.....

Attachments

• DSC03723.jpg
    DSC03723.jpg
    80,1 KB · Bekeken: 60
  • DSC03724.jpg
    DSC03724.jpg
    75,4 KB · Bekeken: 62
dus met een beetje mazzel/pech had de jp6 gewoon jp8 geheten en had de wereld er nu heel anders uit gezien?

Of Jupiter 80 :D

Je hebt ook een JP8 ?? ok dan!!! Idd de JP8 heeft EEN sync switch.. on/off..

Misschien ideetje om meer synths in een ruimte kwijt te kunnen. De in hoek verstelbare plankendrager :eureka: Die plankendragers passen in het standaard elementensysteem waar je ook die rechte boekenplankdrager in hangt.

Als je niet in de muur kan, of wil boren kun je ook een broderrack gebruiken was laatst ook een draadje over en stond er ook eentje te koop tijdje terug

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=110647

Attachments

• Verstelbare dragers.jpg
    Verstelbare dragers.jpg
    70 KB · Bekeken: 61
Status
Please reply by conversation.
Back