prophet 10 vs EMS synthi 'A'

Niet doen......mede door zijn uiterlijk zal de EMS hoogst waarschijnlijk the all time favourite collectable synth worden/zijn en blijven.

Dat ding heeft zoveel sexappeal.......afgezien van de vette sound en de briljante interface.

Ik zou het ook niet doen. Ook als het omgekeerd zou zijn denk ik. Tijdje geleden ook zo'n soort ruildeal gedaan en toch spijt van het feit dat ik mijn andere synth kwijt ben. Wel erg blij met de nieuwe.

Ruilen is altijd huilen =(

qua geld, gebaseerd op de prophet10 die ik 2 weken terug nog zag (dezelfde?) en recente synthi a prijzen, geen goed idee. maar die synthi was een krijgertje toch?
zou je alleen willen ruilen om wat te verdienen, of vind je de prophet veel leuker? hij is groot, hij is dubbel, maar dat was het toch wel zou ik zelf denken. synthi is toch veel interessanter als synth?!

Nooit doen. Synthi is veel meer waard.

We kunnen het ook zo doen: ik koop jouw Synthi voor de huidige marktwaarde van een Prophet 10 en jij koopt vervolgens de P10;)

Ik zou het WEL doen. 2 klavieren, en een dubble Prophet 5 tegen een koffertje met pinnetjes vind ik zelf leuker. Maar die mening schijnt hier niet gedeeld te worden :D

Ik vraag me af waarom TS het overweegt?

Wat zie je in een P10 en wat mis je in een Synthi, en waarom zou het een tegen het ander opwegen?

Wat wil ermee doen? Muziekmaken of verzamelen? Wat voor muziek?

In ieder geval zijn P-10´s bij elke AH verkrijgbaar bij vergelijking dus die kan altijd nog kopen maar een EMS...?

Stephen

Dank voor alle reacties en adviezen!
Leo: inderdaad op 1 januari gekregen; Nee niet voor het geld, voor de bespeelbaarheid/bruikbaarheid, maar ik heb de prophet niet eens gezien.
Cs80: muziekmaken, melodieus.. vangelis/JM Jarre achtig (zeker niet verzamelen).
Demian: een klavier/ribbon!

We probeerden de synthi te bespelen via een ribbon/midi/cv kassie.
Te gek wat we hoorden!!
Maar daarvoor moet op de 'keyboard' ingang toch een of ander stekkertje en
modificatie te komen (60 euro incl. arbeidsloon); want als je de ribbon loslaat jankt de synthi op de laatste noot
door.
Als alternatief werd een eventuele inruil voorgesteld, maar mede dankzij jullie advies zie ik daar
dus maar van af... en snel ook :okdan: [sorry Storm]

Bij mijn weten heeft de prophet trouwens geen sinus golf en ringmodulator om maar te zwijgen van de matrix... waar ben ik mee bezig ;{

ps. gisteren weer gerepeteerd met de band bij de vorige eigenaar: had de stroomkabel met originele stekker nog liggen! Ook weer opgelost.

niet wegdoen, je krijgt zo een platencontract vlugger als je een foto met de synthi erop enzo opstuurd met je demo ;)
CULTsynth :D

Een EMS Synthi afwegen tegen een Prophet 10 is bovendien appels met peren vergelijken.
Het zijn, afgezien van de vintage status, totaal andere apparaten met een totaal andere filosofie t.a.v muziek en geluid.

De Synthi heeft lastige specs als het gaat om integreren met controlvoltages & triggers.
Die zijn niet standaard.
Zit het blauwe KS-sequencertje er niet bij?
Dan heb je echt wat extra specifieke spullen nodig voor de aansturing.
Is op internet genoeg over te vinden wat je dan nodig hebt.

Maar externe audio is kant en klaar geweldig te bewerken door de Synthi.
Daar is dat ding helemaal voor geschapen.
Fantastische ringmodulator, eigenzinnig filter en een aanstuurbare galmveer.
Daar zijn prachtige dingen mee te doen.

Mijn exemplaar is al lang verdwenen, maar een simpele truuk kan ik je doorgeven:

Op een gegeven moment vond ik die joystick niet lekker doseren (korte slag).
Dus met een passende buis heb ik die verlengd met ongeveer 15 centimeter.
Goed klemmend zodat je die steeds weer kon afnemen bij transport / koffertje dicht.
Synthi blijft dus altijd origineel.
Dat was een wereld van verschil als het ging om doseren van modulaties / stuurspanningen.

Andere truuk:
Die ringmodulator kun je met één ingang ook aansluiten op de X of Y van de joystick.
Dat is een stuurspanning.
Op de andere ingang sluit je dan willekeurig wat voor geluidsbron aan.
Bijvoorbeeld een keyboard met een simpele orgelgeluidje.
Dat is dus een audiosignaal.
Terwijl je met de ene hand iets langzaams speelt op dat orgeltje beweeg je de joystick alsof het een vioolstok is.
Grote verrassing.
En dan kijken waar je dat allemaal voor kunt inzetten en combineren met andere functies van de Synthi.

langs de andere kant, muziek komt daar niet echt uit hè, uit dat ding..als je de demo's luisterd ook van vcs3 enzo, pliep pjiepjieuwpjiew,rRRRRRrrrrtchieeeeeewww, en da wast..:D :dubbel:

Komt ook omdat de meeste lui die een demotje op youtube setten volkomen a-muzikaal zijn en vooral geilen op exclusieve spullen, de synthi is zeker zeer muzikaal in te zetten.

Mijn advies: De EMS houden en je geld sparen totdat er weer´s een P-10 langskomt. Die duiken regelmatig op. De Synthi´s zijn bijna nooit meer te pakken te krijgen.

Als je Jarre en Vangelis achtige muziek wilt maken heb je ze sowieso allebei nodig. En ´tuurlijk ook de CS80 maar dat wist je al ;).

Stephen

Mijn advies zou zelfs zijn de EMS houden en je geld sparen voor een P-5. Betrouwbaarder dan de P-10, goedkoper, couranter, en kan alles wat de P-10 kan maar dan in enkelvoud want de P-10 is redelijk letterlijk twee P-5 op elkaar gestapeld.

Back