korg esx/sh201 midi-probleem?

supahgrass

Stamgast
hallo

als ik mijn sh201 een midi kanaal geef op 1 v d 2 synth parts van mijn esx dan geeft hij de drumparts automatisch ook een kanaal? ik kan niet voor een "geen kanaal" stand kiezen, enkel van 1-16, terwijl ik juist enkel kanaal 16 wil toewijzen aan mijn sh 201?

hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel... grtz

kan iemand mij als beginneling helpen aub :(

ik heb al alles geprobeerd om ENKEL de noten van een synth part van mijn esx door te sturen naar mijn gaia sh01 maar wat ik ook doe (midi-kanalen instellen, midi-filter gebruiken,...) hij blijft ook de noten van mijn drumparts v d esx doorsturen naar de gaia sh01 terwijl ik net die noten uit mijn esx wil horen en enkel die ene synthparth-noten uit mijn sh01 wil horen.

of kan dit simpelweg niet 1maal je de esx insteld als "master-sequencer" (interne midi clock) en kan je die dus maar enkel gebruiken om alle noten (drum + synth parts) door te sturen naar mijn sh201 of juist niets door te sturen?

kan aub iemand mij helpen, heb echt alles geprobeerd en ik denk dat het gewoon niet mogelijk is om de noten van 1 synth part apart door te sturen naar een synth?

danku!!

(ps: in de titel staat er sh201, dit was een typfout. het gaat over een GAIA sh 01, de opvolger van dus...)

Laatst gewijzigd:
echt niemand? moest iemand me kunnen zeggen wat het probleem ongeveer zou kunnen zijn dan zou ik al heel blij zijn....

grtz

Ik heb geen van beide toestellen, maar...

Meestal speelt een sequencer alle data op alle midikanalen af die je ook vooraf hebt opgenomen.
Wil je daaruit toch een kanaal niet horen dan zou een Track Mute funktie o.i.d. aanwezig moeten zijn.
Zoniet dan dien je met de midikanalen te werken. Standaard wordt kanaal 10 gebruikt voor drums, wil
je die niet horen op het andere instrument dan zet je die daar op een ander kanaal (ontvangst).

Lees de handleiding, dat moeten anderen ook doen of gedaan hebben, voordat ze je werkelijk kunnen helpen.

Die korg bakkies hebben vaak een min of meer standaard instelling qua midi kanaal. Ik denk dat het probleem zit in de ontvanger, daar moet je denk ik aangeven op welk kanaal deze ontvangt. Standaard iets van een omni poort iod.

ik heb i d manuals de midi-hoofdstukken van zowel de esx als sh01 al meer dan 1x gelezen, maar wat ik ook probeer ik kan simpelweg geen aparte midi data vanuit de synthparts versturen zonder dat de drumparts ook doorgestuurd worden. wat dus totaal niet nodig is wat drumgeluiden komen uit mijn esx en de synths zouden dus uit mijn sh01 moeten komen.

de midi-instellingen zijn vrij beperkt op de esx heb ik de indruk, het is een beetje alles of niets doorsturen DENK ik?

is er aub niemand die ervaring heeft om een korg esx als externe sequencer te gebruiken in combinatie met een synthesizer?

thx!!!

is er echt niemand die ervaring heeft met een korg esx als externe sequencer te gebruiken in combinatie met een synthesizer?

heb beide manuals al uitgelezen maar daar staat NIX in over het muten v een midikanaal...

thx...

beste audiocollage,

bedankt voor de moeite maar zover was ik ook al gekomen, maar ik kan de "PCEN"-waarden alleen maar voor de esx in het algemeen of alle parts tesamen instellen. wat ik oorspronkelijk wou doen was de "N"-waarde voor de drumparts op 0 en de synthparts op 1, maar het is dus alles of niets, wat toch zeeer onaagenaam is om mee te werken dan.

als je geen midi-mute per part kan doen dan vind ik de esx de naam sequencer onwaardig.

nuja, toch bedankt voor de moeite !!!

er is al voorgesteld om het ontvangde apparaat op een ander midi kanaal in te stellen dat ik niet gebruik op de esx, maar mijn gaia sh01 ontvangt op ieder kanaal data, ik zou een soort "blanco" kanaal moeten hebben op mijn sh01?

iemand had het hier al over een "omni poort"?

Snap niet waarom dit zo moeilijk moet zijn. Gewoon keybord parts een midikanaal geven. Thats it.
Noten van drumsequences worden standaard inderdaad op kanaal 10 verzonden.

er is al voorgesteld om het ontvangde apparaat op een ander midi kanaal in te stellen dat ik niet gebruik op de esx, maar mijn gaia sh01 ontvangt op ieder kanaal data, ik zou een soort "blanco" kanaal moeten hebben op mijn sh01?

iemand had het hier al over een "omni poort"?
Dan staat die in Omni-mode wat juist niet moet.
Ofwel één vast kanaal ofwel één te kiezen kanaal ofwel op alle, zo werkt MIDI.

bij een esx staan alle drumparts onder hetzelfde midi kanaal, en de 2 synthparts kunnen aparte midi kanalen aansturen.

als ik de drumparts dus op gelijk welk midi-kanaal zet dan stuurt die noten door die de sh01 dan afspeelt, en op kanaal 10 stuurt hij idd de drumnoten van mijn sh01 aan (alhoewel ik niet weet op welke patch ofzo die zit in mijn sh01?)

"midi track mute" kan niet op de esx, en bij midi filter menu de noten uitschakelen gaat ook niet want dan sturen de synthparts ook geen noten meer door naar de sh01.

en de sh01 op een ander kanaal zetten heeft geen zin want als de drumparts op kanaal 2 zitten bvb. dan speelt de sh01 zowiezo een klank die hij ontvangt op kanaal 2, ik kan dit dus niet uitschakelen

hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel? :-S
niemand ervaring met een synth aan een esx te hangen??

het laatste wat u zei klopt niet vrees ik, aangezien mijn esx op zowel de drumpart(s) als een synthparts alles doorstuurt, terwijl dit net KERN van mijn probleem is.

ik wil niet dat mijn esx drumnotes doorstuurt of dat de sh01 ze ontvangt, enkel van mijn synthparts! en wat ik ook probeer het lukt mij niet op het doorsturen van de drumparts uit te schakelen of het ontvangen er van bij de sh01?! :(

als ik de drumparts op kanaal 1-16 instel dan ontvangt de sh01 dit en speelt dit af, op alle midi kanalen speelt die dus geluid uit, terwijl ik dit niet vraag. van alle kanalen van 1 tot 16, behalve 10, speelt de sh01 een pianoklank.

zoals eerder al gezegd op kanaal 10 speelt mijn sh01 drumnotes, maar ik kan bvb. nergens die klanken terugvinden op mijn synth zelf, ik weet niet welke patch er getriggerd wordt dan op kanaal 10? zit er dan in iedere synth op kanaal 10 drumsounds?

is er AUB echt niemand die ervaring heeft met een synth aan een esx te hangen en die enkel op de synthparts te gebruiken?? niemand? :(

het laatste wat u zei klopt niet vrees ik, aangezien mijn esx op zowel de drumpart(s) als een synthparts alles doorstuurt, terwijl dit net KERN van mijn probleem is....(
Als het niet klopt is de manual fout geschreven hoor.
[EDIT]In diezelfde manual vind ik trouwens helemaal NIETS terug over DRUMSOUNDS in die SH-01 ???[/EDIT]
Check eens met m'n MIDI Connect Check tool op welke MIDI-kanalen die ESX z'n data uitzend. Als het op twee kanalen 'gelijktijdig' is dan staat die SH01 in Omni-mode i.p.v. één te ontvangen kanaal.
als ik de drumparts op kanaal 1-16 instel dan ontvangt de sh01 dit en speelt dit af, op alle midi kanalen speelt die dus geluid uit, terwijl ik dit niet vraag. van alle kanalen van 1 tot 16, behalve 10, speelt de sh01 een pianoklank.
Die pianoklank is redelijk normaal indien nog geen 'Program commando' verzonden werd.
Kijk eens of er voor de drums geen Program nummer is waarop de SH01 geen geluiden heeft zitten, dat zou het ook kunnen oiplossen (als dat ding intern meerdere drumkits heeft...).

Laatst gewijzigd:
beste audocollage,

ondanks dat knappe programma van je, kan ik jammer genoeg mijn esx niet aan een pc hangen...

laat het mij simpel uitleggen met een vb:

als ik gewoon een beat programmeer op de drumparts van mijn esx, en ik stel dit op gelijk welk midi kanaal (bij de esx vallen alle drumparts onder hetzelfde midi kanaal, enkel synthparts zijn apart) in dan speelt mijn sh01 zowiezo de noten v d drumparts, EN als hij op midi-kanaal 10 is ingesteld speelt hij zelf zijn eigen (sh01...) drumsounds, naast de drumsounds die uit mijn esx komen. daarnaast kan ik wel probleemloos een synthpart op mijn esx programmeren en die laten spelen door mijn sh01.

als ik dan bvb. de gain van mijn mixer waarop de esx aangesloten is toedraai, dan hoor ik de sh01 de op de esx geprogrammeerde drumparts spelen + synth part. dus de sh01 ontvangt wel degelijk meerdere kanalen (is ook multitimbraal). maar idd in dat ene hoofdstuk i d manual ging het over hoe je 1 kanaal moet programmeren....

maar nogmaals mijn probleem ligt bij het feit dat dat ik de esx drumparts niet voor de esx zelf kan houden, wel midi kanaal(instellingen) ik voor de ontvanger(sh01) / verzender(esx) ook probeer.

klote .

Dude, die gaia heeft een GM bank die altijd aan staat. Daarom hoor je andere geluiden over je drums heen.
Check de roland site en word wijzer

Back