Gehannes met voedingen

Kneelz

Reuzebonk
jaja, leuk een beetje aanklooien met elektronica, maar alles heeft weer een voeding nodig en dan is het weer niet goed; verschillende spanningen, stroomsterktes, bipolair, symetrisch, (on)gestabiliseerd weet ik het allemaal...

is het niet mogelijk om van marktplaats een goedkope voeding te halen waarmee je een stuk of 5 creaties kan voeden?

Ik moet straks bijvoorbeeld voedingen hebben voor het coron DS8 clowntje, de EMS filter kloon, het MS20 clone en wellicht het 909kick kloown.

Ik zie het niet echt zitten om daar allemaal powersupplies voor te gaan zoeken en brouwen..of kan het niet echt anders.. zo'n labvoeding is een beetje duur voor een uber-amatuber-electruber.

Gisteravond even wezen kijken, zag verschillende voedingen staan onder de 50 euro die misschien wel voldoen, maar ik weet niet precies waar ik op moet letten, wat handig is, nu en in de mogelijke toekomst.

Voor nu zou het handig zijn om op 9, 12 en 15 DC te kunnen, ongebalanceerd denk ik en een flinke stroomsterkte zodat ik meerdere instrumenten erop kan aansluiten. Bipolair is eigenlijk ook wel een veel terugkomend probleem dus dat is ook wel een must. En dan nog die symetrisch heid voor die 909 kick (ik heb alleen nog niet de moeite genomen om uit te zoeken wat symetrische voeding nu eigenlijk is, goed he?).

Iemand iets nuttigs hierover te zeggen? ik kon zo gauw geen draad vinden die hierop ingaat en ik denk dat toch wel meer mensen er baat bij hebben.

Alles met opamps heeft een symmetrische/bipolaire voeding nodig. En waar zitten die vooral veel in? Juustem, synth modules :P (Symmetrisch is +/- 15V, +/- 12V, etc.)
Als je zelf wilt knutselen is http://burnit.co.uk/sdiy/index.php?page=benchpsu wel makkelijk, om gewoon een paar verschillende voltages tot je beschikking te hebben.
Een apparte 5V lijn is handig voor op breadboard van digitale circuits. Let wel, je wilt altijd gestabiliseerd.

Te koop zijn onder andere de Doepfer PSU, die kan best wat modulen/dingetjes hebben. Geloof ik rond de 90 pieken. Voor de rest is het in europa een beetje schraal. Iedereen wilt tegenwoordig alleen maar digitaal werken lijkt het wel.

aha, dat is dus symmetrisch, negatief en positief gelijkwaardig. Altijd gestabiliseerd dus? ik dacht dat ik hier ergens gelezen had van niet, misschien was dat dan ongeBALANSeerd... Ik zal eens wat gaan rondkijken in ieder geval, met de tips die je gaf.
Die losse kleine voedingen op marktplaats, zoals; http://link.marktplaats.nl/434918137, is dat iets?

Mja, dan heb je er twee nodig, dan + van een aan - van ander koppelen, en dan heb je +- 13.8V
Hoofdbrekend, ik kwam er niet uit. Uiteindelijk een stom setje van Velleman gekocht, daar een leuke trafo op aangesloten, en klaar. Ga die nu vervangen door een Oakley PSU, omdat die iets stabieler zijn.

ziet er ook bruikbaar uit die Oakley ja, en niet te duur. Het heeft allemaal geen haast, maar ik dacht laat ik eens kijken hoe anderen dit doen. Moet eigenlijk inderdaad iets hebben om te experimenteren maar het zou ook mooi zijn om een mastervoeding te hebben om verschillende dingen op aan te sluiten. Wordt natuurlijk moeilijk als ze allemaal andere spanning vragen...of je moet de instrumenten er zelf op aanpassen, maar dan ben je weer bijna net zo ver als aparte voedingen.

Die bench PSU van Seb is erg handig. Lekker simpel te bouwen ook. Let op bij die Oakley, zo goedkoop is ie niet. Er moet namelijk nog een trafo bij. Een beetje ringkern trafo met genoeg vermogen kost al snel een klein vermogen. Rond de 40 euro dus ;-)

aha een vermogen dus inderdaad...ghehe
ach, ik zal het eens rustig gaan uitzoeken...ben nu in ieder geval al een stuk verder
bedankt voor uwes bijdrage

edit: en de klok hierzo staat een uur verkeerd valt me op.

editedit: nu niet meer...

Laatst gewijzigd:
Hij ziet er erg verrot uit. Roest (dus vochtschade) aan de buitenkant belooft niet veel goeds voor de binnenkant.

Maar ik gok dat hij wel gestabiliseerd is. Maar er staat niet bij hoeveel stroom hij kan leveren. Als dat maar een paar 100 mA is heb je er snel tekort aan. En een schakelbare uitgang zou ik nooit gebruiken voor je modules, ik zou die hard-wired 5V of 12V maken. Een ongelukje zit in een klein hoekje tenslotte...

maar ik dacht laat ik eens kijken hoe anderen dit doen

Ik heb zelf een 3A +/-15V (en 12A 5V) PowerOne als centrale voeding. Modules die 12V zijn en in mijn "gewone" rack gaan pas ik aan (waar nodig, de meeste werken zo al). Ik heb ook nog een klein eurorackje met een eigen +/-12V voeding (simpele 7812/7912 gebaseerd).

9V gebruik ik nergens maar daar zou ik ook gewoon een 7809/7909 voor bijplaatsen als ik die nodig had.

(simpele 7812/7912 gebaseerd).

die heb ik al eens gemaakt geloof ik, van de MFOS website stond zo eentje op, supergemakkelijk te maken inderdaad.

Ik denk dat ik deze (uit de link) er maar op de gok bij koop, kost toch geen drol eigenlijk. Gestabiliseerd is hij volgens mij wel dacht ik in de advertentie te zien. Dan kan ik er het beste een 5V van maken; als frunnikvoeding. Maak ik toch maar wat losse voedingen op basis van die 7812 of 7809 wat je zegt...

Ik heb voor spulletjes op de werkbank uit te testen een regelbaar voedingkje gebouwd met een 317/337-paar spanningsregelaars. Heel goedkoop en makkelijk te maken, maar minder handig in het gebruik als je een aantal vaste voltages tot je beschikking wilt hebben (zoals +3.3, +5, +12, +15, -12, -15, ...). Instellen van de voltages gaat namelijk met een stereopot, en ik gebruik gewoon een multimeter om de uitgangsspanning te meten. Als je wilt kan ik wel eens een proper schema tekenen en hier plaatsen.

Instellen van de voltages gaat namelijk met een stereopot, en ik gebruik gewoon een multimeter om de uitgangsspanning te meten. Als je wilt kan ik wel eens een proper schema tekenen en hier plaatsen.

Lijkt me prima zoiets... als je er eens tijd hebt zou dat zeer fijn zijn. (ik dacht dat ik vorige week eigenlijk al een soortgelijk antwoord had geplaatst...of teveel paasbier, of te snel te browser afgesloten...achja)

Hier ist-ie dan. Het bereik is 1,2 tot 28V, zowel positief als negatief.

Even wat uitleg: P1 is de stereopot, hier getekend als P1a en P1b. Als je het bereik te groot vindt kun je de waarden van deze pot en/of weerstanden R1/R3 veranderen om een ander bereik te verkrijgen (zie deze calculator). Een kleiner bereik geeft je uiteraard meer controle over het exacte voltage. Let er ook op dat de tolerantie van de uitgangsvoltages tegenover elkaar sterk afhangt van de gebruikte stereopot: bij mij is de positieve uitgang +15 V als de negatieve -16 V is. YMMV.

A1 is hier een 2,1mm-socket om een gewone 24 V AC-adapter op aan te sluiten (zoals voor sommige tafellampen). Dit kan uiteraard ook de secundaire wikkeling van een trafo 230/24 V. Maximum stroom hangt af van de gebruikte adapter/trafo, theoretisch maximum is 1,5 A aan beide kanten.

S1a-S1c is een driepolige schakelaar. S1b en S1c zorgen ervoor dat de spanning meteen afgaat als je de voeding uitschakelt, ander krijg je nog een flinke tijd ontlading van de condensatoren.

De DC outputs zijn 4mm banaansockets. Die tweede massa-socket vond ik handig, als je die niet nodig hebt maak je er maar één natuurlijk. Ook de LED's kunnen weggelaten worden als je die overbodig vindt.

Ook zijn de waarden van C1 en C3 niet cruciaal, maar 1000uF/35V is toch wel het minimum. Gebruik wat je liggen hebt. Hetzelfde geldt voor de dioden. Alles van 1N4001-1N4007 is ok.

Let tenslotte op de afwijkende pinout van de 317 en 337, en zorg ervoor dat de koellichamen elkaar niet raken.

Attachments

• Regelbare Bipolaire Voeding.JPG
    Regelbare Bipolaire Voeding.JPG
    45,4 KB · Bekeken: 93
Superhandig! Bedankt voor de moeite, die staat op mijn lijst. Misschien kan ik er zo'n draaiknop aanmaken...hoe noem je zoiets. Een draaischakelaar zeg maar met een stuk of 6 standen die ik dan bepaalde waardes geef elke stand. 5, 9, 12, 15V bijvoorbeeld. Moet toch lukken met een paar condensatoren eromheen ofzo?
Gisteren mijn dikke coron ds8 afgemaakt, op kartonnen PCB (beetje geïnspireerd door richard2000's 909 bassdrum project)...best leuk ding, beetje lage output, misschien dat ik daar nog wat aan doen en dan ga ik hem in mijn ouwe broodtrommel bouwen ghhehe...
Ik ga ermee aan de slag, thanks

Bij een TO-220 is het koellichaam altijd verbonden met de middenpin. Bij de 317 is dat de output, bij de 337 de input. Vandaar dat je de koellichamen best van elkaar weggehouden worden (en anders gewoon je zonnebril opzetten 8)).

Draaischakelaar kan ook, met verschillende weerstandjes naar de massa voor verschillende vaste voltages. Uiteraard een tweepolige draaischakelaar. Voor extra nauwkeurigheid zouden dit ook trimpotjes kunnen zijn, maar dan gaan de kosten weer omhoog.

Back