Gehannes met voedingen

Op zoek naar een voeding voor het testen van mijn EMS VCF clone vraag ik me af of ik van 2x 15V 1A voedingen een symmetrische kan maken. Met het bovenstaande in het achterhoofd denk ik niet dat het lukt; de plus van de één op de min van de ander aansluiten... Dan krijg ik toch alleen een verdubbeling van het voltage?

Dan krijg ik toch alleen een verdubbeling van het voltage?

Da's toch ook precies wat je wilt? En het punt waar ze aan elkaar hangen is je ground.

Maar wat voor voedingen zijn het? Want ik ken wel 15V 1A netadapters van bijvoorbeeld wifi kastjes, maar die zijn zelden gestabiliseerd.

Als je dit gaat doen zorg er dan voor dat ze altijd tegelijk aangezet worden. Halve voeding is vaak niet zo goed.

Het zijn inderdaad zomaar bij elkaar geraapte netadapters van een oude laptop of zo denk ik. DC trouwens, volgens mij moet het ook AC zijn anders kan ik nooit een negatieve waarde krijgen lijkt me. Misschien kan ik beter een LM7815 - LM7915 (of bestaan die niet in 15V?) maken met een enkele AC adapter. En deze;

http://link.marktplaats.nl/516557679

Zag er ook wel boeiend uit... Of is dat niets?

Het zijn inderdaad zomaar bij elkaar geraapte netadapters van een oude laptop of zo denk ik. DC trouwens, volgens mij moet het ook AC zijn anders kan ik nooit een negatieve waarde krijgen lijkt me.

Nee, negatief is maar relatief. Dus de adapter die met z'n positieve kant aan ground hangt is aan de andere kant -15V. De adapter creëert alleen maar spanningsverschil.

Het enige waar je op moet letten is dat soms de massa van een adapter verbonden is met de randaarde aan de netspannings-kant. Dat soort adapters kun je uiteraard niet op gekke manieren aan elkaar hangen want dan maak je gewoon hard kortsluiting.

Maar zoals dubcreator zegt: gewoon een trafo met dubbele wikkeling (of eentje met middenaftakking), gelijkrichters, elco's en spanningsregelaars gebruiken.

Ow trouwens....transformators zijn duur.
Maar ze zijn ook vaak mooi tweedehands te koop voor weinig.
En je kan ze ook gratis uit sloop apparatuur halen;)

Dat weet ik, ik houd wel van knutselen met afgedankte electronica. Jammer dat ik er niet veel van snap maar ach, je wordt er nooit dommer van hé. Bedankt voor de tips, nu even omkleden en een paar dagen teringmuziek luisteren.

Ow trouwens....transformators zijn duur.
Maar ze zijn ook vaak mooi tweedehands te koop voor weinig.
En je kan ze ook gratis uit sloop apparatuur halen;)

+1 maar wat vind jij duur? Voor 25 a 30 euro heb je een 0-15 0-15 ringkern bij Velleman....werken prima...
Maar voor een ieder....ik heb hier nog 2 zware voedingen liggen van 50V en meer dan 20A.....komen uit een zelfbouw versterker die ik bij het vuil had gevonden....wat mensen al niet weggooien :eureka:

en oja....kan iemand me dit uitleggen....bij de Lexicon LXP 1 en 5 wordt er 9V 1.5A AC gevraagt maar schroef je hem open dan zie ik na de gelijkrichter en de elco's een 7812 en 7912 zitten....hoe dan?

+1 maar wat vind jij duur? Voor 25 a 30 euro heb je een 0-15 0-15 ringkern bij Velleman....werken prima...
Maar voor een ieder....ik heb hier nog 2 zware voedingen liggen van 50V en meer dan 20A.....komen uit een zelfbouw versterker die ik bij het vuil had gevonden....wat mensen al niet weggooien :eureka:

Ik vind 25 a 30 euro al wel duur ja.
Zon bedrag is wel te overzien, dat wel...maar toch..

Dat weet ik, ik houd wel van knutselen met afgedankte electronica. Jammer dat ik er niet veel van snap maar ach, je wordt er nooit dommer van hé. Bedankt voor de tips, nu even omkleden en een paar dagen teringmuziek luisteren.

Drink er 1 van mij.....carnaval is niet aan mij besteed maar zuipen kan een ieder....veel plezier man!

Back