Sammich FM

renepela

Ouwe rot
Een tijdje geleden plaatste ik een berichtje over de Sammichsid, een synthesizer gebaseerd op de SID chip en het midibox platform.

Vandaag zag ik dat er ook een SammichFM is. Zelfde behuizing en ook gebaseerd op het midibox platform. Echter is dit geen SID synthje, maar een FM synth gebaseerd op de OPL3 chipset.
De insteek is een simpel en goedkoop te bouwen FM synthje, vandaar dat hij er tamelijk minimalistisch uitziet. Vergis je echter niet. Het is een prachtige synth. Wil je meer, dan kun je hem altijd zelf opbouwen met een uitgebreider bedieningspaneel.

Alle info is hier te vinden: http://www.midibox.org/dokuwiki/sammichFM

Hij is ook verkrijgbaar als zelfbouw kit.
Simpel te bouwen en leuk projectje voor tussendoor.
Ook een leuke aanvulling op de midibox SID.

Mooi speeltje... hoop alleen dat die FM-chip makkelijker te krijgen is dan de SID. Prijs valt nog redelijk mee ook.

Leuk! en als ik het zo lees is de chip gewoon onderdeel van de kit:okdan:

Ik zou wellicht wel wat meer knoppen willen hebben; makkelijk te doen met dit platform, maar ga je dan je mooie kastje aanpassen hmm

Er is inderdaad de mogelijkheid om de chip mee te bestellen met de kit, maar de voorraad is blijkbaar 'beperkt'.

een FM synth gebaseerd op de OPL3 chipset.
kijkt aan... al jaren geleden gezegd dat er ooit soundblaster achtige dingen gaan komen and here it is :D
goedkoper is ff Adlib Tracker II loaden + DOSBox en gaan...

in 2025 gaat met helemaal te retro op ringtones...

Fijn dat hier ook een handige kit voor uitkomt.
Mijn Samichsid was vrij eenvoudig gemonteerd en erg goed gedocumenteerd.
Voorlopig geen nood aan meer FM synths, anders deed ik er wel weer eentje !

ChipS. Want het zijn er drie. Maar wel een nette meerprijs (11 euro) daarvoor. En de tekst suggereert NOS en geen pulls.

Wilba heeft een source voor nieuwe chipsets. Dus ze komen van de plank en dus geen gedesoldeerde rommel.

Back