Fairlight Synthi Model CMI 3

Attachments

• fairlight_cmi_iii_2.jpg
    fairlight_cmi_iii_2.jpg
    16,1 KB · Bekeken: 83
Ik heb er een :D

Een revisie 6.03, 14MB RAM geheugen, een lekkere aso 190MB SCSI harddisk, hoge resolutie graphics, zeer afschuwelijk toetsenbord (laat me denken aan de oudere NCR computers), 60MB tape drive, 16 stemmen.

De software die erop draait is OS9. Onder de motorola fans waarschijnlijk wel bekend. Oh ja, die cart die je ziet op die foto is een rot kreng (werdt standaard erbij geleverd).

Trouwens het is de Fairlight CMI Series III. Ik ga heel binnenkort (dit weekend) fotos maken en een beschrijving toevoegen aan Synthesizer Heaven.

Totaal zijn er maar tussen de 200 en 300 van deze Series III gemaakt. Er zijn veel meer Series I+II (opgeteld) gemaakt. De meeste mensen weten dat niet. Als ik het over Series III heb, dan bedoel ik dus niet de MFX die later is uitgekomen.

:)

Groetjes
Eric

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Slipperman
:{ kwijl :{

Waarom?

Tegenwoordig kun je veel meer met apparatuur die maar een fractie van de Fairlight-prijs hebben..!

Ja maar....

Een Fairlight klinkt als een dijk. Kijk, ik heb iedere sampler gehad en/of bespeeld en der zijn maar drie top samplers in mijn ogen: Fairlight Series III, Synclavier en de Emulator III.

Okay, het is veel goedkoper om een PCtje te pakken met een goede geluidskaart. Je komt dan al ver. Maar je mist dan toch gewoon de 'ballen' en karakter van de analoge filters die in de bovenstaande bakken zitten.

Het is bijna een discussie tussen aanhangers van analoog en digitaal.

Plus vergeet niet, de Series III is behoorlijk zeldzaam en gewoon een legende. De meeste mensen weten ervan maar de kans dat ze er ooit een spelen of zelfs bezitten is minimaal.

Dus we hebben het hier niet alleen over geluid maar ook verzamelfactor :)

Mijn Series III heeft $65,000 gekost in 1987. Als je kijkt hoeveel geheugen en schijfruimte in die bak zit voor die tijd snap je waarom hij speciaal is. Tegenwoordig is ie ongeveer $5,000 waard.

Idd een Fairlight staat ook nog op mijn lijst, ben wel in
het bezit van een Emu IIIXP en deze is ook echt top.
trouwens de K250 heeft ook een goed geluid en werkt net als de
oude Fairlight Series met een MC68000 ik heb er 1 met een
sample optie en kan niet anders zeggen dan top...

Attachments

• kurzweilk250.gif
    kurzweilk250.gif
    39,3 KB · Bekeken: 93
Ja de 250 is een maf apparaat. Geweldig keyboard ook!! Ik zou best wel een RMX willen hebben (de modernere rack versie van de 250). Het leuke van de 250 is dat ie in feite de samples 'comprimeerd' dmv Fourier analyse en resynthese (net zoals bij Fairlights en Synclaviers), en dit kan ontzettend maffe effecten en vrijheid geven (maar ook soms ongewenste effecten). De bekende breathy voice uit de oudere Fairlight CMI is zo ontstaan!

ps: de Fairlight CMI Series III heeft totaal dertien processoren waarvan twee 68000s
ps2: als je de IIIXP al mooi vindt, ga dan eens op zoek naar een echte Emulator III!
ps3: de Fairlight vreet electriciteit (600-1000 watt, ligt aan de configuratie). Maar het kan erger: een vriend van me heeft een paar Synclavier PSMT joekels en die vreten 3,000 watt!

Ik kijk dus kwijlend uit naar die nieuwe CUBE plugin die uitgebracht is. Ik ben benieuwd wat die kan :)

Origineel geplaatst door Digimod

Origineel geplaatst door Fairlight
Ja maar....

Een Fairlight klinkt als een dijk. Kijk, ik heb iedere sampler gehad en/of bespeeld en der zijn maar drie top samplers in mijn ogen: Fairlight Series III, Synclavier en de Emulator III.

En natuurlijk de PPG Waveterm!

Okay, het is veel goedkoper om een PCtje te pakken met een goede geluidskaart. Je komt dan al ver. Maar je mist dan toch gewoon de 'ballen' en karakter van de analoge filters die in de bovenstaande bakken zitten.

En het feit dat je kunt zeggen: "kijk dat is nu met m'n Fairlight gedaan"
Dat heeft niet iedereen.

Fairlight CMI Series III

Fairlight CMI Series III

Heb je een macje aangesloten op dit ding? Ik heb gehoord dat de nieuwe macs allang niet meer werken met de verouderde software. Zelfde was met mijn remote control software voor de Emulator IIIs die ik heb gehad.

Ik heb nooit met de mac software mogen spelen via de K250. Is het wat? Toch wel mooi hoor die bak. Ik heb ook de expander gezien maar die vond ik maar vreemd uitzien zonder keyboard 8D

Origineel geplaatst door Digimod

Laatst gewijzigd:
Dat is de enige bak die ik nooit geprobeerd heb. Hoe is ie?

Ik heb er zelf nooit een gehad, maar ik weet zeker dat de Waveterm een unieke sound heeft.

Fairlight

Fairlight

Dat is de enige bak die ik nooit geprobeerd heb. Hoe is ie?

Luister eens naar cd's van de Franse synthesizercomponist Serge Blenner, die maakt al zijn muziek op alleen maar een P.P.G. 2 en een Waveterm. Klinkt als een dijk!!!:W

Re: Fairlight

Re: Fairlight

Nooit van hem gehoord. Zal zeker een CD ophalen en luisteren. Bedankt!

(ik hoop dat ie hier te koop is)

Groetjes,
Eric

Origineel geplaatst door phochos
Luister eens naar cd's van de Franse synthesizercomponist Serge Blenner, die maakt al zijn muziek op alleen maar een P.P.G. 2 en een Waveterm. Klinkt als een dijk!!!:W

toch als het om gebruikersgemak gaat dan is de emulator 2 beter als de 3. Maar de 3 klinkt weer beter dan ;)

maar fairlight klinkt gewoon mooi vind ik en het ding heeft gewoon iets. Zo'n complete pc uit de jaren 80. Gaaf toch omt e zien alleen al en om te horen. Een van mijn favo geluidjes komt uit de fairlight (origineel dan...)

Je hebt idd een oude mac nodig om software te draaien maar
naast muziek maken verzamel ik ook oude apple computers dus
ik heb genoeg van dat oude spul in huis.
Je kunt via remote de IIIXP aansturen en met de EMAX is
dat ook mogelijk en als je een sample optie hebt in
de K250 is het mogelijk om via QLS ( Quick Load System )
geluiden te laden via een Mac....

Attachments

• e3xp_rc_software.jpg
    e3xp_rc_software.jpg
    14,4 KB · Bekeken: 82
Back