Fairlight Synthi Model CMI 3

Prachtig! Hey die remote conrol software van de IIIXP lijkt sterk op de EIII versie!
Ik heb nooit de rc software geprobeerd voor mijn EIV maar ze zeggen dat die ontzettend mooi is (maar buggy).

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat programma er uit zien (bij een K250 dan). Heh in plaats van een midiboard zou ik wel een K250 willen zeg. Probleem is dat de meeste die je ziet aangeboden zonder sampling optie komen en zonder extra blokken.

Origineel geplaatst door Digimod
Je hebt idd een oude mac nodig om software te draaien maar
naast muziek maken verzamel ik ook oude apple computers dus
ik heb genoeg van dat oude spul in huis.
Je kunt via remote de IIIXP aansturen en met de EMAX is
dat ook mogelijk en als je een sample optie hebt in
de K250 is het mogelijk om via QLS ( Quick Load System )
geluiden te laden via een Mac....

Hoe is het om te werken met de spectrum editor op de Series III? Want deze feature zie je niet op de samplers van deze tijd!

Attachments

• k250.jpg
    k250.jpg
    120,1 KB · Bekeken: 72
Ik kan het niet beter zeggen als de tweede paragraaf uit het manual (hoofdstuk 6.5: Synthesizing new voices: the FFT page).

"FFT analysis is a method for alternating between two representations of a wave. The standard representation of a waveform is to plot amplitude against time (as in the WaveEdit Page). When a waveform is displayed in the FFT page however, it is expressed in terms of amplitude and phase of a harmonic series against time."

Als je de Fairlight een sample laat analyseren via de bovenstaande FFT analyse, dan werk je in principe met brokken van een opgegeven lengte. Bijvoorbeeld 2048 samples. Deze noemt men segments.

Je kunt een segment kiezen waar je aan wilt werken en daarin kun je de harmonische via je pen veranderen en tekenen. Dit ga je natuurlijk niet op een 10 MB waveform doen omdat je veels te veel segmenten gaat krijgen! Als je een pad maakt dan kun je gemakkelijk vooruit met een zeer kleine waveform.

Als je klaar bent met je veranderingen dan klik je op 'Resynthese' en de Fairlight berekent de segments terug naar een waveform. Dit kun je blijven herhalen tot ie goed klinkt!

Er zijn zeer veel opties via het FFT scherm om de data in verschillende manieren weer te geven en te bewerken. Bijvoorbeeld het 3D display is geliefd!

Het is heel moeilijk al dit te vertellen. Ik zal spoedig wat fotos maken van het scherm om te laten zien wat ik bedoel. Dus hou Synthesizer Heaven ook in de gaten!

Op de revisie van mij (6.03) lopen de berekening op een 68000 dus het duurt wel effe. Trouwens, ik heb nog met de man gepraat die de FFT routines heeft geschreven voor de Series III en hij zij dat alles in assembler geschreven is. En tot de dood is geoptimaliseerd.

De nieuwere revisies hebben een 68020 processor voor dit werk beschikbaar waardoor dit alles wat sneller gaat!

De revisies 6 en lager klinken beter dan de latere revisies. De samples klinken veels te transparant op de nieuwere revisies. Mijn Fairlight heeft nog het speciale karakter. Het is maar wat je wilt natuurlijk. Ik kan redelijk gemakkelijk naar een hogere revisie upgraden als ik dat zou willen.

Origineel geplaatst door NOISE FX
Hoe is het om te werken met de spectrum editor op de Series III? Want deze feature zie je niet op de samplers van deze tijd!

Laatst gewijzigd:
Dan te bedenken dat die resynthesize tegenwoordig (near) real-time door je huis-, tuin- en keukenkompjoeter gedaan kan worden. Wellicht kan die gast er een VSTi van maken. ;)

Back