Suprnova II Reanimatie

Vic

Soldeerprofeet
Hoi,

Nu hebben we deze al een hele poos. Toch is deze als defect gekocht, een podiumbeest die op rust gaat bij, yours truly

Een diagnose.

-Er missen 6 knobs

-De Data entry nobs werken zeer slecht, alleen als je heel traag draait doen ze het nog een beetje.

-De Aftertouch werkt niet goed en op meerdere toetsen helemaal niet.

Aan de slag... :L

Onderdelen zijn bij novation te krijgen, zeer vriendelijke en goede support
De 6 nobs en de encoders waren op voorraad en werden GRATIS van de UK naar België verstuurd.

Ze zijn een haartje kleiner (mogelijk is er een verschil tussen de keys en rack versie)
Esthetisch is het verantwoord, als je het niet weet dan zie je het niet.

SN2k1.jpg
[/FONT]

Allezzz zo is het simpelste al gedaan, het voorpaneel is weer kompleet.

Open maken is gebruikers vriendelijk bij deze bak.
Aan beide zijden 1 schroef uitdraaien en hij scharniert zo open

SN2k2.jpg

Om het Rechter bediening pcb weg te halen schroef je alle witte kunstof schroeven los (metalen schroeven hoeven niet los).
Het effect bediening pcb tje moet tegelijktijdig los.

SN2k3.jpg

Eenmaal de bediening pcb los is kan je de effect pcb er uit schuiven. Niet echt nodig als je voorzichtig omgaat met de pcb's aan elkaar.

De data nobs zijn geen potmeters maar rotary encoders.[

SN2k4.JPG

Even nieuwe erin...

SN2k5.jpg

Hupla....dit werkt weer perfect

Nu de After touch

Laatst gewijzigd:
Novation kan de AT strips niet leveren, Ze hebben wel complete nieuwe keybeds
Dat is er een haartje over voor mij, knutselen dus :L

Om toetsen te verwijderen moet het hele key assembly los / eruit.
Deze maak je los door 10 schroeven aan de onderkant te verwijderen.

SN2k6.jpg

Het is een FATAR keyboard.
Toesten maak je los door het veertje te verwijderen en het lipje in het gaatje voorzichtig wat om te duwen.
De toets naar boven en voor trekken en hij is eruit.

SN2k7.JPG

Trek de AT strip delen los van elkaar

!!JE TREKT HEM BIJNA ZEKER VERROT !!!. doe dit niet preventief maar enkel als ie toch al verrot was :geslaagd:

En schoonmaken met alcohol en oorstokjes 8o)

SN2k8.jpg

De verrot getrokken traces Herstellen met een flexible conductive paint pen

SN2k9.jpg

Zaakje weer netjes in elkaar meubelen. De AT strip kleefde nog zat om weer samen te voegen.

SN2k10.jpg

Zo Deze is weer als nieuw. Aftertouch en encoders werken weer zo goed als bij een nieuwe die vers uit de winkel komt.

:dj: Een zeer leuke VA synth en zeker een aanrader :dj:

Laatst gewijzigd:
Nog wat over encoders, net zoals bij potmeters is schoonmaken vaak mogelijk.

Bij dit type:
Neem de encoder vast in een tang (zodat enkel de pootjes vervormen) en plooi de lipjes open met een kleine schroevendraaier.

SN2k11.jpg

Maak de contactvlakken schoon met een oorstokje gedrenkt in alcohol.

SN2k12.jpg

Terug in elkaar en pootjes terug plooien met een tang.

Testen doe je met een multimeter op de peeep stand.
Hou de meetpennen tussen de 2 buitenste pootjes en draai aan de encoder.
Je hoort een piepje bij elke stap (in ons geval 24 / 1 volledige draai).
Draai er nu snel aan, als je alle piepjes snel hoort is ie goed. slaat ie veel piepjes over bij die snelle draai dan is ie slecht.

:mega:

Cool! Mooi werk! Hij kan weer jaren mee.

Erg leuke verslag, helaas is mijn Nova overleden. Hij start helemaal niet meer op...maar goed nu maar de VStation :-)

Je inspireert me. Mijn Supernova II Rack heeft een encoder die wat aandacht behoeft. Fijn om te weten dat Novation nog onderdelen kan leveren. Misschien dat ik die van mij binnenkort ook even onder handen neem.

Ik heb ook nog een krakende output op de main outs (een soort van static). Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de supernova en er zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe D/A converter inmoeten. Vooralsnog omzeil ik het probleem door de Aux outs te gebruiken. Nu nog iemand vinden die smd chips kan vervangen. Ik ben redelijk thuis in elektronica, maar heb niet de beschikking over de juiste spullen en ervaring om smd te solderen.

De importeur (totalsonic) doet het voor je voor iets van 80 euro. Ze hebben de outputs van mijn SN2 rack ook gefixt.

8)Dank U dank U voor de leuke reacties :)

Ik heb ook nog een krakende output op de main outs (een soort van static). Schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij de supernova en er zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe D/A converter inmoeten.

Krakende outputs zijn vaak gewoon gebroken soldeer, even hersolderen en klaar. (outputs is geen smd)

Bij een defecte DA dan moet alles kraken (distorted klinken) lijkt me.

helaas is mijn Nova overleden. Hij start helemaal niet meer op..

Er zit een glas zekering op de voedings pcb... :biertje:

8)Dank U dank U voor de leuke reacties :)

Krakende outputs zijn vaak gewoon gebroken soldeer, even hersolderen en klaar. (outputs is geen smd)

Bij een defecte DA dan moet alles kraken (distorted klinken) lijkt me.

Het is meer static/ruis dan gewoon gekraak, klinkt me niet echt als een brakke soldeerverbinding.

Als het voor 80 euri is te fixen dan denk ik dat ik dat maar 's laat doen :)

Leuk verslag :) Interessant en leerzaam.

Ik heb bij Totalsonic ook de AD/DA converters laten vervangen wegens kraakjes etc. op de main I/O en dat is inderdaad voor ik geloof rond de 80 euro keurig verholpen. Topservice daar, snel goed en tegen een goede prijs gefixed.

Er zit een glas zekering op de voedings pcb... :biertje:

Dat weet ik i.d.d. ik heb de gehele voeding al nagemeten, ik zag dat een component doorgebrand was (mij de midi port) dezeheb ik vervangen, maar nog stees wil hij niet opstarten. Hij blijft hangen in het booten. Het lijkt dus erg op een probleem op het mainbord. Ik heb zelfs met v.i.n.n.y. contacten beter gesoldeerd op de Nova, ook dat allemaal werkt niet.

Het gekke is overigens dat als ik hem heel lang uit laat staan hij 1x opstart en dan niet meer. Overigens maakt hij dan geen geluid....erg vreemd dus. Bij de support afdeling konden ze mij bij Novation ook niet helpen.

Wat wel super van ze was, is dat ik ter compensatie V-Station, Bass Station en de effect suite kreeg! Dat noem ik wel service...maar m'n blauwe monster wordt er alleen niet beter van.

Het gekke is overigens dat als ik hem heel lang uit laat staan hij 1x opstart en dan niet meer. Overigens maakt hij dan geen geluid....erg vreemd dus. Bij de support afdeling konden ze mij bij Novation ook niet helpen.

Ai, dat klinkt lastig om te herstellen. Temeratuur meten komt bij me op, de defecte ic veraad zichzelf mogelijk door snel op te warmen. heb je toevallig een service manual ? :biertje:

Vic, ik helaas geen service manual. Met V.i.n.n.y. hebben we ook het moederbord gekoeld , maar nog hetzelfde probleem. Voordat hij overleed, begon hij erg te kraken en begaf het toen. Erg jammer dus. Ik heb bij Novation al wel gëïnformeerd wat een nieuw bord zou kosten, maar daar koop je een 2e hands versie voor.

static ruis en gekraak

static ruis en gekraak

Welke DACs zijn dit ? En waar bevinden ze zich op de PCB ?
Weet iemand dit ?

Back