PCB op pcb issue? Tasy Chips Integral

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Mijn tasty chips integral doet het niet.

De USB deed het eerst niet en bij bij het openmaken is ook de input selector voor lin/guitar level stuk gegaan.
Het USB probleem leek van de terminal te komen. Waarbij de usb wel werkte onder druk.
Inmiddels heb ik de USB terminal en input selector (PBH4UEENAGX) vervangen.

Nu lijkt het probleem vrijwel zeker door de PCB naar PCM connectie te komen.
De Rasperri Pi Zero 2 W zit direct op de PCB en door warmte komen de connecties los.

Als ik hier het board vast knijp aan de pcb leest de USB key goed:

1738319534509.png

Dit is de andere kant van de PCB en deze 2 soldeerpunten zijn voor de usb:

1738319642573.png

Ik heb de Rasperi aan de PCB vastgeklemt en de soldeer extra laten vloeien en even deed hij het zonder issues.
Maar nu kan ik weer papier tussen de 2 pcb's doen en lijken de connecties weer verbroken.
Klem ik met mijn vingers dan doet de usb het.

Hier een adere hoek:

1738319807329.png

Hier zie je de twee pcb's op elkaar en heb gemarkeerd waar wat ruimte zit.

1738319935226.png

Nu lijkt er ook geen audio uit te komen maar wel in te gaan.
Iig als ik signaal instuur zie ik wel de "clipping" indicatie "c". en als ik het signaal zachter zet verdwijnt die weer.

1738320007019.png

Mijn vermoeden is dat dit design slecht is. Een Rasperi Pi word warm en daardoor trekken de verbindingen los. Dat denk ik althans.
Ik heb geprobeert all IO punten te verwarmen en te vloeien maar dus geen sucses. Alleen bij de USB tijdelijk. En nu dus geen audio I/O.
Op de tweede foto van boven is de DAC/ADC te zien de WM8731S.

Hoe kan ik nu zorgen dat alle soldeer connecties goed zijn tussen de twee boards?

Is het een slecht design om twee pcb's zo met verbindingen aan elkaar te maken?

Welke pinnen zijn voor de WM8731S gebruikt? 15 en 15 ??

1738320595036.png

Attachments

• 1738319868115.png
    1738319868115.png
    1,5 MB · Bekeken: 102
Heb jij dat gesoldeerd? Dat is klodderwerk ! Gebruik flux en maak mooie soldeervebindingen ... daarna reinigen. Met loep eventueel controleren. Goed solderen is belangrijk en moet je leren ...

haha ok ja niet zo netjes. Heb wel flux. zal dat helpen de pcb's aan elkaar te krijgen?

Ik denk niet dat de temperatuur hoog genoeg kan worden om de soldeerverbindingen weer los te krijgen. Ik zie dat meestal bij Vregs die decennia lang heet en weer koud geworden zijn over 1000en uren.
Het soldeerwerk wat op de fotos te zien is gaat gegarandeerd problemen geven en is zeer waarschijnlijk de oorzaak van je storing. Gebruik flux geschikt voor solderen, verwijder de oude tin in zijn geheel, werk met vergroting en gebruik een geode soldeerbout.

ah ok super, ga het soldeer weghalen en samen met wat flux goed vloeien en schoon maken.

thanks, kleine vooruitgang na soldeer te hebben verwijderd.

dikkere soldeer punt gebruikt.

vloeit nu wel mooi.

daarna met ipa schoon gemaakt.

usb doet het nog niet en audio nu alle geprutter.
usb doet het wel bij klemmen.

heeft het zin om lood soldeer te gebruiken?

lijkt erop dat de soldeer die ik nu gebruik niet genoeg vloeit.

edit: hmm ik spot een klein beetje lijm dat onder het board vandaan komt. Denk dat het board er helemaal af moet. dan schoomaken en vloeien.

Laatst gewijzigd:
Hmmm bij het loshalen van de Pi zin er heel veel pads beschadigd. ben bang dat het einde oefening is.

Heel erg bedankt voor jullie hulp.
Bij Tasty Chips waren ze ook erg behulpzaam.

Weet het niet zijn erg veel pads lost. zou kunnen maar moeilijk...
Zal zo een foto delen.

1738336104062.png

20250131_155652.jpg

R22 en R23 zitten aan de 2 pads links van het vierkant. pin 1
Zwart is in gebruik, punt ernaast betekent dat dat pad beschadigt is.

20250131_160051.jpg

Ow das natuurlijk niet zo goed ontworpen van die Tasty Chips ... op zo'n manier verbindingen maken is vragen om problemen . Volgens mij had met een iets beter print ontwerp er zeker ruimte geweest om iets van connector te plaatsen om die PI te koppelen aan dat audioboard. Is een hoop (fijn) werk om dit nu trachten te herstellen.

ja mee eens. word best pittig om iig 7 verbindingen te tracen.
hoop dat ik wat info krijg wat helpt bij het herstellen.

Hallo, Tasty Chips hier. Moedig dat je hem zelf probeert te repareren. De Integral is misschien niet military spec, maar het soldeerwerk is solide. Er is weinig ruimte voor een 40 pins THT header. We hebben het initieel geprobeerd, maar het had niet gepast in dit formaat stompbox. Het beetje warmte wat het beestje maakt is zeker niet voldoende om de boel te desolderen. De CPU is zelfs heatstrapped aan de stompbox. De temperatuur kwam in de metingen nog niet eens in de buurt van 40C. Wij vermoeden dat het een puur mechanisch probleem is met de USB poort. Met genoeg kracht, of misschien genoeg mating cycles zal dit contactprobleem zich kunnen voordoen. Het is de eerste keer dat we hier van horen, maar we zullen dit in ieder geval meenemen in een mogelijke revisie.

ja had het gezien. er zitten idd 2 gaten in.

Als het goed is krijg ik een nieuwe pcb van Tast Chips voor een redelijke vergoedig.
Ben daar heel blij mee.

Back