echo aan/uit per noot aansturen met hardware sequencer

aeroflux

Stamgast
Hallo,

Nog even een vraag over sequencing met een hardware sequencer, bijvoorbeeld de Urzwerg Pro van MFB
( denk er heel erg aan dit model te kopen ).

Is het mogelijk, als je een hardware delay effect hebt met een CV ingang, bijvoorbelde de EHX deluxe memory boy, om met de Urzwerg per stap via CV kan aansturen of de delay aan- of uit is ( wet or dry ) ?

Alvast bedankt

Als die CV ingang bedoeld is om de wet/dry verhouding te regelen zeker. Als de CV ingang bedoeld is om de delay tijd te regelen moet het ook kunnen lijkt me (bijvoorbeeld: 0 volt = 0 ms delay, 1 V = 100 ms, 2V = 200ms). Het hangt van de delay af of je een aan/uit effect krijgt of dat het met een zwiep gaat.

Als je de mate van effect wilt regelen, kan je dat ook aan de send kant doen.
Dat betekent dat je dus per stap de mate van send (level) naar de delay kan sturen, zonder dat je de reeds lopende delay output beinvloedt.
Waar je dan aan moet denken is een oplossing met een VCA. Stuurspanning vanuit de sequencer zet de VCA dicht of open (of iets daartussen), de audio input van de VCA is het oscillator signal (bijv.), de audio output van de VCA is de input naar de delay (let op de verschillen in levels tussen modular -vrij hard- en fx -vrij zacht-).
Output van de delay laat je dan weer op je mixer terugkomen.

Alternatief is een voltage controlled mixer, waarmee je de mate van delay return beinvloedt.
Dat kan ook met een VCA tussen de output van de delay en je mixer, dat is wel weer een heel ander effect dan het VCA sturen van de send.
Ik zou zelf voor de eerste oplossing kiezen.

Wat je op een 'normale' (niet modulaire) delay kan sturen is vaak de delay-tijd, daar kan je inderdaad ook op proberen te sturen vanuit de sequencer maar dat is een stuk lastiger. Vooral omdat delaytijd vaak niet gecalibreerd is t.o.v. input voltage, dus lastig nauwkeurig te tweaken.
Je kan natuurlijk wel makkelijk 'klapperen' tussen vooraf ingestelde delay waarde (x ms.) en 0 ms.
Dan krijg je vaak wel allerlei pitchshifting effecten (Vinnieq z'n zwiep) als je 'ruw' de delaytijd tussen normale tijd en 0 ms terugbrengt, ligt er maar net aan of je dat wilt.

...Dan krijg je vaak wel allerlei pitchshifting effecten (Vinnieq z'n zwiep) als je 'ruw' de delaytijd tussen normale tijd en 0 ms terugbrengt, ligt er maar net aan of je dat wilt.
En als je dat niet wil val je terug op het wachten tot de delaytijd verlopen is voordat je die gaat veranderen.
Dat geeft dan weer eenzelfde mogelijkheid als een andere delay programma op te roepen (het midi => prg commando) en zodoende meer kandidaten als te gebruiken toestel.

vc- send . voordeel is dat je altijd daar een ( volledige ) delay hebt waar je hem wilt hebben en anders niks

en wil je het als special effect of hou je het liever gewoon "klassiek"
inderdaad wat is precies het effect wat je in gedachte hebt ?
goh , hoe een ogenschijnlijk eenvoudige vraag , toch meer diepgang vereist om tot een werkbare conclusie te leiden

In principe gaat het om een delay met een vaste delay-tijd, die ik dan op bepaalde noten "aan' en "uit" zet. In bijvoorbeeld een sequence-loopje, of een bas-patroontje wil ik de 1e en 5e noot voorzien van die delay.

In principe gaat het om een delay met een vaste delay-tijd, die ik dan op bepaalde noten "aan' en "uit" zet. In bijvoorbeeld een sequence-loopje, of een bas-patroontje wil ik de 1e en 5e noot voorzien van die delay.
Dan ben je er (zie vnl. bij Hanz) ... en nog snel ook.

Nog dit : het kan dan met elk delay apparaat uitgevoerd worden. De CV stuur je naar een VCA die je voor send, panning of dry/wet gebruikt.

Dan ben je er (zie vnl. bij Hanz) ... en nog snel ook.

Nog dit : het kan dan met elk delay apparaat uitgevoerd worden. De CV stuur je naar een VCA die je voor send, panning of dry/wet gebruikt.

Klinkt simpel, maar als ik het dan goed begrijp moet ik dus wel een synthesizer hebben die zijn VCA kan "senden", een VCA-out. Daarnaast heb ik zowiezo natuurlijk een VCA nodig voor het droge signaal.

Een VCA is een VCA is een VCA ...

Back