Setup van monitoren en desk.

Mathh

Ingeburgerd
Beste,

Talloze jaren van verwaarlozing is mijn kamer teveel geworden en ik heb maar is besloten dat het deze zomer tijd word voor een grote opknapbeurt. Gelijk een goed moment om wat aan de akoestiek te doen natuurlijk! Na meerdere zoekacties op het internet is het me niet duidelijk geworden wat de beste plaats is voor mijn desk en monitoren. Eigenlijk heb ik alleen informatie gevonden over de plaatsing van diffusers, absorbers en basstraps.

Hebben jullie misschien suggesties? Ik heb een plattegrond van mijn kamer bijgevoegd.

Math

Attachments

• Schermafbeelding 2011-05-11 om 02.33.01.png
    Schermafbeelding 2011-05-11 om 02.33.01.png
    19,6 KB · Bekeken: 106
Hi Math,

Qua desk en monitoren; ik weet dat monitoren in de regel niet te dicht op een muur moeten staan.
Dit hangt ook af van de afvoer van het laag, bij mijn Genelecs is dat achter.
De plaatsing van je bureau heeft ook te maken met je gear setup.
Mijn bureau heeft mijn analoge mixer en computerscherm aan de muur en links en rechts racks met apparatuur.
Mijn studio is niet heel groot 12m2 dus ik heb de monitoren alsnog dicht op de muur staan.
Mijn studio is wel geheel noppenschuim en heb zeer prettig geluid.
Ik zou het bureau tegen de lange muur zetten in het midden.
Links en rechts de monitoren op stands en de kamer wat akoestisch behandelen. (b.v een groot absorptiepanel van steenwol met doek erover ) voor je

gr.
Ammer

Voordat je je ruimte meteen helemaal vol hangt met noppenschuim, kun je natuurlijk ook eerst een meetmicrofoon kopen en de boel eerst even opmeten, dan weet je meteen de karakteristieken van de akoestiek van je ruimte en waar je aan moet werken. Blindelings allerlei dingen doen kan ook je akoestiek verergeren. Een staande golf verwijder je niet met wat noppenschuim, lage frequenties trekken daar niks van aan.

Een meetmicrofoon heb je al voor rond de 40 euro.

en dan nog wat info over akoestiek

hier en hier.

hoog is makkelijk te vangen voor laag idd basstraps. ik heb mijn hoeken uit de kamer gehaald en opgevuld met steenwollen driehoeken in een houten driehoekframe aan de muur. steenwol heeft een zeer goede absorbtiefactor.

Ja de hoge frequenties pak je wel met wat noppenschuim. Ik dacht, ik behoed Mathh voor t doen van een miskoop, aangezien er een hoop mensen denken dat met het gebruik van noppenschuim de klus geklaard is.

Bedankt voor de snelle reacties! Het was vannacht al erg vroeg, dus ik zal proberen nu wat uitgebreider te zijn.

Ik merk nu vooral met mixen dat de bass weergave extreem slecht is en er heel veel high flutter aan alle kanten me oren binnenkomt. Nu is het niet mijn bedoeling om deze kamer perfect te maken (mede omdat het ook mijn slaapkamer is) maar mixen word nu al snel vermoeiend omdat ik me meer moet concentreren op het uitfilteren van de reflecties dan op de echte afmix.

Het plaatsen van basstraps en noppenschuim (achter monitoren, op plafond boven luisterpositie en de wand achter mijn) gaat sowieso gebeuren. Ik neem aan dat ik de schuine wand ook mee moet pakken met basstraps?

Het is me niet echt duidelijk wat ik met die schuine wand aan moet. Is het beter om mijn desk in de lengte of de breedte van mijn kamer neer te zetten, onder de schuine wand monitoren richting raam of aan de andere kant richting schuine muur?

Corrigeer me alsjeblieft waar nodig ;)

Ik zou niet je desk naar het schuine stuk toe zetten maar tegen de muur. evt. een stukje schot maken van een meter waar je meteen een basstrap van maakt. Ik weet wat je bedoelt met dat rondzingende geluid, dat had ik eerst ook maar nu niet meer. het laag kun je trouwens niet 100% vangen hoor, dat gaat overal heen maar het gaat erom dat je goed direct geluid hebt en niet overmatig gestoord wordt door de ruimte, kost namelijk veel energie ook en je wordt snel oormoe. Ik ben subtiel begonnen maar dacht later fock it hele kamer. Als ik nu binnenkom hoor ik mijn stem zelfs anders. Er moet aan 1 kant nog wel een deur in dus als ik te hard ga gaat het in mijn slaapkamer ernaast zingen maar ik blaas nooit zo hard, heeft geen zin ook.

Als ik het goed begrijp bedoel je dus dat ik mijn desk in de breedte van mijn kamer moet zetten en een klein schotje tussen mij en de schuine wand moet plaatsen met basstrap?

Ik weet niet of dit een optie is maar ik zat eraan te denken om een rails met dik theater doek voor de schuine want te hangen en daar mijn slaap gedeelte van de maken en een theaterdoek aan de kant van het raam die de hele muur bedekt. Zijn er redenen om dit niet te doen?

Gr

Back