Waar boek ik de meeste winst mee

ptaurus

Ouwe rot
Ik wil mijn pc een update geven.
Geld om een volledig nieuwe te kopen is er niet, maar ik wil wel met wat stappen naar een andere pc toe. Als ik wil letten op muziektoepassingen waar valt dan de meeste winst mee te boeken. Dat is eigenlijk de hoofdvraag.

Ik beschik nu over een Inter Core 2,66 GHz chip met 3 Gb DDr2 geheugen.
Mijn moederbord ondersteunt een Quad Core 2 processor en tot 8 Gb geheugen (ddr 2)

Kosten: 2x4 Gb ddr2: 100,- en processor 250,-

Waar valt de meetse winst in eerste instantie te boeken op gebied van muziek. (samples sneller inladen, vlotter lopen van cubase in grotere projecten, kortere latency kunnen gebruiken zonder dat het gaat stotteren.)

Kan iemand daar iets overzeggen?

Paul

SSD harde schijf zou ik in het rijtje willen toevoegen (wel een dure grap, maar als je veel met audio werkt is het echt een dik winstpunt.)

verder pak je hem wel bij zn strot denk ik, en is er niet heel veel meer wat je kunt doen.

denk dat je er meer mee bereikt dan wanneer je naar 8 gb upgrade terwijl je daw + vsts nog niet in 64bit modus draaien.

kwas je net voor gleuf ik :)

Ik zou geen 250 uitgeven aan een oud type processor. Voor dat geld heb je een nu ook een van de snelste nieuwe Sandy Bridge i7 procesoren. Dan heb je natuurlijk wel een nieuw moederbord nodig.

Een SSD geeft je gevoelsmatig een enorme snelheidsboost, opstarten van je PC en programma's gaat ineens razend snel maar je kunt er niet meer VST's of softsynths door laden.

Zoals boven ook al aangegeven, houd er rekening mee dat je bij meer dan 4GB geheugen moet overstappen op Windows 7 64bit.

Je kunt nu met de task manager redelijk goed in de gaten houden waar je bottleneck zit en hoe je programma's en VST's enzo nu je processor cores gebruiken.
Als je nu bij een zwaar project maar 1 core ziet pieken heeft een quad core met Hyper Threading weinig zin. Dan kun je beter voor een dual core of processor zonder Hyper Threading gaan met een zo hoog mogelijke snelheid in een single core (Intel Turbo Boost).

Ik zou geen 250 uitgeven aan een oud type processor. Voor dat geld heb je een nu ook een van de snelste nieuwe Sandy Bridge i7 procesoren. Dan heb je natuurlijk wel een nieuw moederbord nodig.

Een SSD geeft je gevoelsmatig een enorme snelheidsboost, opstarten van je PC en programma's gaat ineens razend snel maar je kunt er niet meer VST's of softsynths door laden.

Zoals boven ook al aangegeven, houd er rekening mee dat je bij meer dan 4GB geheugen moet overstappen op Windows 7 64bit.

Je kunt nu met de task manager redelijk goed in de gaten houden waar je bottleneck zit en hoe je programma's en VST's enzo nu je processor cores gebruiken.
Als je nu bij een zwaar project maar 1 core ziet pieken heeft een quad core met Hyper Threading weinig zin. Dan kun je beter voor een dual core of processor zonder Hyper Threading gaan met een zo hoog mogelijke snelheid in een single core (Intel Turbo Boost).

Helemaal eens! Ik ben overgestapt van c2d 3.0ghz 4gb(3gb in windows XP) naar Sandy i7 2600 met 4gb ddr3 (en nog geen SSD) en dat is een enorme boost qua vst's.

Is audio een bottleneck met de huidige schrijven? Ik ben al jaren niet meer tegen schijfproblemen opgelopen. SSD is meer voor programma's en ik zou het niet zozeer inzetten als een sample library of opname schijf, dat kan ook wel met een HDD.

Goed dat ik de vraag heb gesteld, want het voorkomt teleurstellingen.
Op grond van de informatie ga ik geen geheugen uitbreiden en/of andere processor kopen.

Ik blijf voorlopig bij wat ik heb.

Paul

Is een ssd wel zo handig voor een daw? Ik heb begrepen dat het aantal writes niet zo onbeperkt is als reads?

Ben ook al een tijdje aan het dubben.. processor upgraden of... toch maar nieuw??? Die Sandy Bridge is net op de markt en biedt heel veel snelheid voor relatief weinig geld en ook nog eens lager energieverbruik (who cares???)
Als je nu een Sata2 hebt zal het niet echt weinig schelen in tijd met samples in laden... al kunnen de nieuwere MOBO's Sata3 aan en dat scheelt wel
Met die nieuwere processor heb je niet alleen 2 processors meer (quad ipv duo) en een hogere processor snelheid dan nu maar ook een veel snellere uitwisseling van data.. de FSB, die op 1333mhz zit bij deze processor, dat ga je op je CPU balkje wel merken en kun je dus lagere latency draaien.
Handig lijstje om te kijken waar nu welke processor zit qua snelheid en wat het kost
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Check de link hieronder!!! een sandy bridge I7 met 4gig en 1000gig hd voor 439,- helaas MOBO met onboard video.. maar goed die heb je zelf nog wel toch.. misschien toch upgraden???
http://www.computergalaxy.nl/produc...d=580&osCsid=cddfec6da611973093bfdfc652fbac6e

Laatst gewijzigd:
Is een ssd wel zo handig voor een daw?
Voor grote sample libraries is het vrij prijzig maar is de laadtijd wel sneller - je hebt immers geen lees-arm die zich moet verplaatsen. Applicaties starten ook sneller. Maakt minder herrie (de enige herrie die een computer mag maken is "biep", als 'ie opstart) en wordt minder warm (dus minder dikke ventilator nodig).

Als archiefschijf voor projecten is het niet zo nuttig, natuurlijk.

Ik heb begrepen dat het aantal writes niet zo onbeperkt is als reads?
Tegen de tijd dat je aan die limiet zit (en je OS moet natuurlijk TRIM ondersteunen) zit je ook ongeveer op de tijd om je harddisk uberhaupt te vervangen. Kapotgaan en harddisks is nooit een vraag van "of" maar van "wanneer" :)

alles word wel beter benut als je een 64 bit windows pakt anders heeft al dat upgraden alsnog geen nut

Waar valt de meetse winst in eerste instantie te boeken op gebied van muziek. (samples sneller inladen, vlotter lopen van cubase in grotere projecten, kortere latency kunnen gebruiken zonder dat het gaat stotteren.)

Ik heb zelf recentelijk een SSD ingezet als OS schijf en de verschillen zijn echt niet zo spectaculair. Samples laden uiteraard sneller en het opstarten van applicaties duidelijk ook maar ik denk dat in jouw geval de meeste snelheidswinst te behalen is door naar een moderne quadcore cpu te upgraden. Zeker de huidige plugins zijn niet vies van flink cpu verbruik.

Verder is waar je winst mee behaalt een nogal generieke vraag die ook voor andere soorten applicaties gelden (zoals bijv. video editting). Daar kun je genoeg over vinden op andere fora.

Ik zou een synthesizer kopen van dat geld

Lijkt me idd een beter plan..

Of naast je huidige systeem nog een iceage pctje erbij aanschaffen.. en dan via adat een platformlinken.. :o:

Back