Nieuwe gear in aantocht, ook kabels vervangen?

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
Over een week of twee wil ik mijzelf weer eens enorm kietelen en wat gear aanschaffen.
Op het boodschappenlijstje staan inmiddels twee KRK RP8 monitors, een Motu Ultralite, een Novation Launchpad en wat ondersteunend materiaal als kabels en monitor stands.

Maar er blijft nog een pietsie budget over en nu twijfel ik of ik niet al mijn studiokabels zal vervangen.
Er gaan twee 8-voudige snakes van m'n patchbay naar m'n mixer, de rest is aangesloten met losse kabels. Alles is unbalanced, ook de (weinig gebruikte) patchkabels.
Als ik die reut hier in het marktplaats draadje plaats, heb ik genoeg centjes om de boel volledig balanced te maken (praktisch alle gear ondersteunt dat ook).

Doen? Niet doen?
thinking.gif

Ik zou het alleen doen als je vindt dat de kwaliteit van je sound onder de huidige kabels lijdt.
Als alles storingsvrij/ruisvrij klinkt, dan zou ik het geld lekker aan iets anders uitgeven,

Ik zou toch wel alle ongebalanceerde kabels door gebalanceerde vervangen bij de apparaten die deze ondersteunen. In mijn set-up is er anders toch wel wat gebrom en gezoem te horen, en af en toe zelfs wat radio-uitzendingen als de lengte van de kabels toevallig met zo'n bandbreedte overeenkomt. Zeker met een hele hoop stroom- en signaalkabels bij mekaar wil er wel eens storing ontstaan. Bij unbalanced kabels merk je daarbij ook veel sneller het verschil tussen de goedkoopste en de duurdere kabels.

Maar zoals karstieman zegt: als je er geen last van hebt, dan hoeft het ook niet per se. Voor gitaar en bepaalde effecten bv. moet ik wel unbalanced kabels gebruiken, maar als je die dan niet naast stroomkabels laat lopen dan is het allemaal wel werkbaar hoor. Alleen heb je dan soms dat je lang bezig bent om de ruis weg te krijgen en dat is natuurlijk nooit goed voor de "flow". Zorg wel voor een goede kabellengte ivm. met radio-uitzendingen. Als er radio-storing is, neem dan een iets langere/kortere kabel tot die weg is.

Geruis en gebrom is trouwens niet altijd afkomstig van slechte audio-kabels. De stroomadapter kan ook een groot verschil uitmaken. Ik heb onlangs een Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus en een Rocktron DC On Tap gekocht. Tussen beide is echt een enorm verschil. De DC On Tap is compleet onbruikbaar doordat de storing bijna zo luid is als het signaal zelf, ook zonder daisy-chaining. De Pedal Power 2 Plus daarentegen is compleet ruisloos. Ok, de DC On Tap is van belabberde kwaliteit en werkt volgens een ander principe, maar zo ziet je maar dat ook adapters veel verschil kunnen maken.

Alles hangt bij mij in een rack en heb ik mijn best gedaan om de audiokabels gescheiden te houden van de stroomvoerders.
Toch ontkom ik natuurlijk niet aan een ongewenste buurman hier-of-daar.

Ondanks dat is de enige storing die ik nu meen te horen, waarschijnlijk het gevolg van het gebruik van een interne geluidskaart (Esi-Pro Waveterminal: niet topklasse, maar zeker geen prul).
Vandaar ook de aanstaande Ultralite. :eureka:

Het heeft overigens wel enorm geholpen dat ik een Samson Powerbrite als stekkerverdeler ben gaan gebruiken: de storing, veroorzaakt door de PC, die al voor opname c.q. op de mixer te horen viel, is sinds die aanschaf niet meer hoorbaar.

Misschien dat ik maar eens even die nieuwe monitors en audio interface afwacht.
Dan bouw ik eerst een enkel gebalanceerd signaalpad, dat ik met dan met hetzelfde maar ongebalanceerde pad vergelijk.

Los daarvan is het ook niet erg als het geld overblijft.
Dan ligt dat er vast voor een nieuwe laptop. :kroon:

Back