Sub-groups mixer niet in balans

AxiMaxi

Het is tijd voor muziek!
TL;DR
Ik heb een Midas Venice 320 waarvan sub groups 1/2 harder blijken te klinken en meer ruis produceren dan groups 3/4.
Ook zijn links en rechts niet in balans van 1/2 terwijl 3/4 prima in het midden staat bij exact dezelfde settings.
Het lijkt erger te worden naarmate de mixer langer aan staat.

Enig idee waar ik deze storing aan zou kunnen wijden?

Het langere verhaal (omdat ik dat zelf ook altijd leuk vind om te lezen van anderen)
Al jaren heb ik een enorme 32-kanaals Midas Venice 320 staan in mijn uit de kluiten gegroeide zolderstudio.
Ooit een keer gekocht omdat ik het liefst alle gear in één keer aangesloten wilde hebben, zonder te patchen en ook nog 's zodat ik veel aux/mon sends en returns had voor alle FX.

Mijn workflow is dat ik de audio interface op AUX stereo-return 1 heb staan en die uitluister over de master output.
Alle instrumenten gaan ook naar de master, behalve de kanalen die op op wil nemen.
Die gaan naar group 1/2 die op hun beurt naar de input van m'n audio interface gaan.

Op deze manier kan ik én live monitoren én horen wat voor geluid m'n DAW uitspuugt én schakelen naar de kanalen die ik individueel op wil nemen.
Het viel me in het verleden daarbij wel altijd op dat dat wat ik hoorde tijdens het opnemen en dat wat uit de opname zelf kwam, nooit helemaal hetzelfde klonk.
Maar ik maak niet heel veel muziek en nam zelden te tijd om 't nou 's echt even uit te zoeken.
Soms dacht ik zelfs dat het aan m'n oren lag, al zeiden de VU-meters wat anders...

Nu deed ik begin vorig jaar een live optreden en vlak daarvoor begonnen de drivers van mijn MOTU Ultralite mk3 audio interface raar te doen, dus ik besloot een nieuwe audio interface te kopen.
Dat werd een Focusrite Scarlett 18i20: qua I/O vergelijkbaar met de MOTU, zelfs wat meer én ADAT (voor latere uitbreiding). Bovendien full rack size, niet zo'n lastig te plaatsen half bakkie.
Maar goed... zoals ik al zei: ik maak weinig muziek, was bovendien nogal bezig met modular en liet de boel verder de boel.
Totdat ik afgelopen kerstvakantie weer 's de tijd nam om alles goed aan te sluiten, nieuwe gear in de setup op te nemen en weer 's lekker aan de slag te gaan.
Nu hangt alles weer op z'n plek, alle kabels zijn weer ingeplugd en een nieuwe Ableton Live template voor MIDI en audio is in wording.

De afgelopen weken ben ik weer wat aan het pingelen en opnemen, en daarbij was ik aan het spelen met de mogelijkheden van m'n patchpaneel, de mixer, meerdere kanalen opnemen tegelijk etc. etc.
Kortom, weinig muziek en veel techniek, en toen begon me op te vallen dat er een balansverschil én een volumeverschil zit tussen sub group 1/2 en sub group 3/4.
Dat lijkt zelfs erger te worden naarmate de mixer langer aan staat, tegelijk de reden waarom 't me nu pas weer opvalt: bij een uurtje pielen lijkt het verschil nihil, maar gisteren had de boel 3 uur aangestaan, had ik 'm strak ge-gainstaged en was ik flink wat geluid er doorheen aan het sturen. Toen viel het écht op.

Nu heb ik weleens gelezen dat de achilleshiel van analoge mixers 'm zit in op-amps.
Is dat waar ik deze storing aan zou kunnen wijden?
Of zitten er ergens in zo'n mixer ergens potmetertjes, zodat ik met een schroevendraaiertje de boel weer even netjes kan trimmen?

Iedere input is welkom en als je het niet weet, maar op andere redenen op dit draadje wilt reageren: be my guest, 't mag gezellig worden :)

Misschien dat deze foto van een (modded) Midas helpt ?

Attachments

• Scherm­afbeelding 2025-01-30 om 10.16.28.png
    Scherm­afbeelding 2025-01-30 om 10.16.28.png
    1,6 MB · Bekeken: 162
als de mixer oud is of veel uren is gebruikt zou je nieuwe capacitors kunnen plaatsen.

en ook alle pots en faders schoonmaken.

Mooie mixert!

Nieuwe caps kunnen helpen maar ik zou ook de power supply niet uitsluiten. Althans, wat ik met die oude mixers vaak zie is dat een wat krachtigere en/of stabiele powersupply kan helpen.
PSU zit ingebouwd, lijkt me een lastige opgave.

Ik denk dat het die blauwe en rode draden zijn.
Ik weet dat er een modificatie mogelijk is waarbij je een paar van de AUX-sends van pre- naar post-fader schakelt en ik geloof dat dat bij mijn mixer ook aangepast is.
Maar ik denk niet dat dat op het verschil in de sub-groups effect heeft. Althans, ik zou niet weten hoe dat dan effect zou kunnen hebben.

Misschien dat deze foto van een (modded) Midas helpt ?
Oh, ik zie nu dat je de foto hier vandaan hebt.
Dat zijn EQ modificaties; die boeien me niet, ik gebruik EQ niet op de mixer, doe ik zo nodig in de DAW.

Anyhow als alleen 1 bus nit goed werkt lijkt het me niet de PSU.
Hoewel het wel zin heeft om de caps van de PSU te checken.

Van de BUS, zijn de opties, Fader, versleten/vies? caps in de bus van het voedings deel? of wellciht een opamp die niet ok is? los contact ok van bv de fader?

Wat is het verschil? 1dB of veel meer? Zelfde bron naar andere sub of direct naar main wel goed?
Het verschil gaat richting de 2dB en naar main en andere sub gaat het wel in balans.

Zet de mixer 3 uur aan. Zet hetzelfde testsignaal (bv een simpele waveform uit een synth) op je slechte en goede subgroep (of subgroepkanaal) tegelijk. Neem een 2 kanaalsscope en ga doorheen dezelfde punten van het signaalpad op beide bussen(subkanalen) om te vergelijken vanaf waar de amplitude verschilt.

Zet de mixer 3 uur aan. Zet hetzelfde testsignaal (bv een simpele waveform uit een synth) op je slechte en goede subgroep (of subgroepkanaal) tegelijk. Neem een 2 kanaalsscope en ga doorheen dezelfde punten van het signaalpad op beide bussen(subkanalen) om te vergelijken vanaf waar de amplitude verschilt.
Dat zou inderdaad een goede aanpak zijn. Het wordt wel een hele tour om die operatie uit te voeren in de beperkte werkbladruimte die ik heb.

Los van een mixer maar gear algemeen nieuwe caps vervangen die echt oud of out of spec zijn wat ik persoonlijk wel zou doen voordat je met de powersupply gaat experimenteren. Ik heb tegenwoordig afstelbare lineare psu of power banks en ik heb letterlijk de noise uit iets van 4 studio pieces kunnen tweaken. Meestal iets meer voltage. (Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen)

Maar mijn 1e stap was mijn bron stroom vanaf de meter kast aanpakken met direct een aarde draad naar de grond pin. Dit alles gaat door een EMI filter welke ik uit een jaren 80 monitor heb gesloopt. Super strak vergeleken bij elk ander stopcontact in het huis.

Laatst gewijzigd:
Back