Digitaal anno 2011

Jayce

Niet-Betalend Lid
Ik vroeg mij af hoeveel mensen nog OTB digitaal mixen, of dit overwegen?

Als je kijkt naar de digi mixer markt vind ik dat de ontwikkelingen nogal spaarzaam zijn (voor thuis / project studio).Dit is niet zo raar natuurlijk gezien de snelle ontwikkeling van pc's, DAW's, plugins en daw controlers. Een digitale mixer ontwikkelen neemt natuurlijk ook veel tijd in beslag, terwijl je met een controller / audio interface kan berusten op een enorm aanbod aan kwaliteits software.

Zelf vind ik op dit moment de DAW controllers qua gebruiksgemak nog niet op het niveau van sommige digitale mixers, alleen de flexibiliteit en schaalbaarheid (kwaliteit) laten dan weer te wensen over.
Ik moet zeggen dat bijv een Sony DMX r100 mij nog erg aanspreekt, maar voor hoelang?

update:
overigens lijkt het mij steeds meer naar afweging of combinatie van audiointerface / analoge processing / daw controller te gaan

wat zijn jullie ideeen hierover?

Er is inderdaad een flink gat in de markt voor een kwaliteitsvolle, betaalbare DAW controller.

Mackie control is toch een mooi systeem, maar laat op softwarevlak ook wel wat liggen..

Zo'n Mackie control is toch nog niet echt hands-on. Waarom bestaat er nu niet gewoon een mengpaneel met touch-sensitive faders en daarboven EQ controls via MIDI? Dat kost toch niet gigantisch veel meer om daar wat extra knopjes bij te zetten? En een BCR2000 boven een mengpaneel is ook niet hetzelfde, zeker niet als er dan nog gescrolled moet worden, bij projecten die meer dan 8 faders nodig hebben.

Daar zit voor mij inderdaad nog een extreem groot gapend gat in de markt. Veel beterschap zie ik daarvoor trouwens ook niet direct. En als er al iets komt zal het wel weer veel te duur zijn...

Idealiter zou ik een A&H ZED-R16 willen met touch-sensitive faders, 16 analoge uitgangen, midi van en naar alle knoppen + simultane opname van het geluid met en zonder EQ, zodat EQ niet destructief is. Een mens mag toch nog eens dromen...

@Eddy Reddy

Het lastige is natuurlijk dat ondanks de standaarden in control elke Daw qua functionaliteit net weer anders is, en je daarbinnen ook weer andere EQ mogelijkheden hebt. Dus dan wordt het moeilijk om je hardware layout te ontwerpen voor de flexibiliteit en afwijkingen binnen software.
Hier wordt wel een poging toe gedaan met de duurdere controllers (mackie, ssl etc) Maar ik mis idd de duidelijke layout en directe controle nog..

als je dat soort dingen wil moet je denk ik naar live tafels kijken, maar dan zit je meteen in een heel ander prijssegment.

@ Jayce

Dat is waarschijnlijk een van de hoofdredenen, maar M-Audio bvb. zo perfect zo'n controller kunnen integreren met zijn eigen Pro Tools software. Via wat MIDI-bewerkingen en veel goede wil kan eigenlijk zowat alles werkend aangesloten worden. Alleen is EQ in een DAW natuurlijk eerder apart in te stellen, i.p.v. standaard een strook voor elk kanaal, wat de implementatie moeilijk maakt. Dat is ook waarom ik er niet veel goede hoop in heb dat dit er eerstdaags zal komen.

@ pmx:

Bestaat dat soort dingen dan, los van de prijs? Via de bekende online winkels kan ik toch niet direct iets in die aard vinden.

Dat is nou iets dat ik al lang zoek..... een controller als mengtafel setup met een kanaaltje of 24. Dus idd faders, muteknopje, solo, EQ, en een stuk of 8 aux sends. SSL heeft idd iets dergelijks maar is niet te betalen.
Zoiets moet toch vrij goedkoop te maken zijn. Feitelijk een paar bcf2000 bij elkaar daarop is ook alles te configureren.

Bestaat dat soort dingen dan, los van de prijs? Via de bekende online winkels kan ik toch niet direct iets in die aard vinden.

nee, dat is een andere wereld dan de consumentenmarkt. die tafels worden gemaakt voor broadcast, film en live muziek. denk aan 15k+ voor het goedkoopste. of je moet kijken naar een tango av ofzo.

nee, dat is een andere wereld dan de consumentenmarkt. die tafels worden gemaakt voor broadcast, film en live muziek. denk aan 15k+ voor het goedkoopste. of je moet kijken naar een tango av ofzo.
Ik had al wel een voorgevoel dat zo'n soort super ZED-R16 niet voor mijn budget weggelegd was, maar ik zou, puur informatief, wel eens willen weten of zoiets bestaat en hoeveel dat dan moet kosten. Die Tango AV ziet er wel leuk uit, maar voor zoveel geld zou ik toch wel minstens een hele rij knoppen per kanaal willen, dus dat is niet exact wat ik bedoelde.

Mja. Weer hetzelfde verhaal hier voor mij, nl. te weinig knoppen. Ik heb al touch-sensitive faders, ik mis gewoon het gevoel van een analoge mixer met genoeg knoppen.

kijk eens naar digico sd-series, studer, soundcraft vi-series, euphonix, ssl c-series, avid/digidesign venue en van a&h heb je de idr-serie.

Deze kan toch ook een heleboel in die richting: Digidesign Control 24

Deze kan toch ook een heleboel in die richting: Digidesign Control 24

Het is een mooi apparaat (volgens mij wel puur pro tools gericht toch?) maar dit zie ik toch als een extra grote Mackie control bijv. persoonlijk mis ik bij dergelijke controllers nog het hands-on gebruiksgemak - daarmee bedoel ik vooral voor zaken als eq / sends etc.

Mmmm. Ja ik roep gewoon maar wat, maar met een Mackie control en een C4 ben je wel in de richting. Is niet helemaal perfect, maar wel in de richting

Bedankt voor de tips. Ik zie er niet direct 100% wat ik zoek bij, maar veel maakt dat toch niet uit zonder stapels harde cash.

Back