opleiding voor electronische muziek?

ruben303

Nieuwkomer
hoi, ik vroeg me af of er een opleiding is om muziekproducer ofzo te worden.. ik ben namelijk erg benieuwd wat aphex twin, luke vibert etc voor school hebben gedaan en of zoïets ook in NL bestaat? zo ja moet je daar eisenvoor hebben zoals noten lezen enzo?:?

je hebt het of je hebt het niet... scholen zijn voor oncreatievelingen waar bepaalde hokjes worden aangeleerd...
een beknopte basis is nutuulk niet heel erg om te hebben maar je kan, mits je je er voor intreseerd, heel veel zelf aanleren...
want zelfs na een school ben je er nog niet... als je eindelijk een rijbewijs hebt begint het echte rijden pas...

@6 trak Niet helemaal mee eens. Ja, er is erg veel info te vinden online, maar daarmee 'leer' je nog niet alles. Er komt gewoon teveel tegelijk op je af. En ook veel foute info. Iedereen lijkt wel te weten hoe het moet...zeker gezien het succes die ze al geboekt hebben. Een opleiding kan dus geen kwaad mits de OP er wel serieus wat mee wil bereiken. En geen enkele opleiding is gelijk aan werken, daar heb je zeer zeker gelijk in.

Alles waar je een opleiding voor volgt zorgt ervoor dat je je conformeert aan wat gangbaar is.
Als je trambestuurder of brandweerman wilt worden geen probleem natuurlijk maar als je muziek wilt maken zou ik daar geen opleiding voor gaan volgen als ik jou was......

@6 trak Niet helemaal mee eens. Ja, er is erg veel info te vinden online, maar daarmee 'leer' je nog niet alles. Er komt gewoon teveel tegelijk op je af. En ook veel foute info.
dan neem je gewoon minder hooi op de vork en filter je info... maar het allerbelangrijkste is en blijft 'the intent'...

Six-six-six heb jij een opleiding tot muzikant gevolgd of ben je autodidact?
regelmatig zie ik theoretische dingen in je posts staan :)

ik ben tevreden met wat ik doe als het om muziek maken gaat...
ready.
ik ben serieus... (voor het geval je denkt dat ik weer es onzin aan t spuien ben)

heb je in de materie ingelezen, is de kennis in de loop van tijd opgedaan, verschillende inhoudelijke workshops/cursussen gevolgd of een combinatie van alles?

jij en een aantal anderen hier op t forum posten vaak met gemak onderbouwde argumenten en of kenmerkende eigenschappen waardoor ik het me afvraag :)

ik heb ooit (heel lang geleden) een paar jaar wat notenleer ende toetsenlessen gehad maar dat naspelen van songs begon snel te jeuken dus mee gestopt...
en toen voor de rest zelf de boel uit zitten zoeken... ik reageer dus vanuit mijn ervaring als mij iets gevraagt word door bijv een topic starter...

kant en klare waarheid bestaat niet, daar moet je toch echt zelf naar op zoek... we bezitten allemaal stukjes van de puzzle maar het is uiteindelijk aan de geadresseerde om dingen te filteren en stukjes te gaan gebruiken op zijn/haar eigen manier... vertrouw nooit diegene die claimed het complete plaatje te bezitten maar diegene die er ook naar op zoek is...

Laatst gewijzigd:
Ik heb een opleiding sound en vision gedaan Tilburg, theater techniek en beeldtechiek. Heb daar veel geleerd over live mixen en andere basis stof. Maar uit de contacten die je daar leert kennen dat zijn toch vaak wel de meest waardevolle informatiebronnen. Je leert die mensen steeds beter kennen en voor je het weet zit jij samen avonden lang met elkaar platen te produceren in de studio.

Dus op de school heb praktische basis kennis geleerd.. En door het netwerk wat ik er aanover heb gehouden leer ik nu nog steeds dingen. Ik denk dat daarom nooit kwaad kan, het is maar wat je er zelf uit haalt.

hoi, ik vroeg me af of er een opleiding is om muziekproducer ofzo te worden.. ik ben namelijk erg benieuwd wat aphex twin, luke vibert etc voor school hebben gedaan en of zoïets ook in NL bestaat? zo ja moet je daar eisenvoor hebben zoals noten lezen enzo?:?

Volgens mij kom je dan snel bij het SAE uit. Particulier en dan betaal je dus ook de volle mep. Maar wat denk ik voor jou ook wel interessant is, dat zijn die 1 op 1 gesprekken met ervaren producers. Worden daar ook gegeven en geloof dat je dan 5 avonden met iemand gaat zitten. Kun je gericht vragen stellen en dan meteen dingen uit proberen op een computer. Ik ziet eraan te denken om dit tedoen. 1-1 gerichte vragen stellen is natuurlijk ontzetten doelgericht dingen leren.

Back