Monitoren voor /dance & trancemuziek..

skywalker1

Stamgast
Hallo mensen.

Ik heb wat threads over monitoren gelezen - en jeetje... wat een meningen zeg :) !!

10 jaar geleden (toen ik een midisetupje had) had ik NS10's; maar ik heb nu geen zin om 400 euro uit te geven aan afgeragte & uitgerookte NS10's..zie ook Ebay.com!

Toenertijd (schiet me nu te binnen) zei men dat veel ns10 gebruikers naar Tannoy Reveal waren overgestapt.. Ook lees ik nu goeie dingen over Behringer Truth's..

Welke monitoren zullen het meest accuraat zijn (dus zoals Yamaha NS10's)?!
Belangrijk natuurlijk is dat je weet hoe je monitoren klinken - maar het is wel lekker makkelijk (zoals bij NS10's) als je weet dat als het "goed" is op jouw monitoren dat het "overal" dan ok klinkt..!!

Graag jullie visie hierop en tips voor een budget tot ongeveer 400 euro..!

Groeten, Sander.

i.g.g. geen NS10's deze zijn verre van acuraat en zeker niet als primaire monitor in te zetten.

NS10's waren / zijn populair omdat deze enigzins overeen kwamen met een gemiddelde hi-fi set. Zij geven juist een redelijk vertekend beeld, en zijn daarom zoals Raphie zegt niet echt geschikt voor monitoring. Veel mensen gebruiken ze dan ook als referentie, om te zien hoe de mix vertaald naar minder goede speakers / hi-fi etc.

Ben je opzoek naar actieve monitors (ingebouwde versterking) of passief? De behringer Truths zijn niet slecht voor je budget, maar ik zou zelf kijken welke set nieuw net boven je budget ligt, en deze vervolgens tweedehands te zoeken.

Antwoord dat ik kreeg van Eiland muziek op de vraag hoe het kwam dat de behringers bij hun duurder waren dan elders:

Beste Paul,

Dit komt omdat wij er een zeer goede garantie over geven en bij andere schijnt dit heel lang te duren.
En bij deze monitoren is onze ervaring dat ze nog wel eens kapot gaan en wij kunnen deze op zeer korte termijn repareren.
Maar wij zien veel van deze monitoren van andere winkels langkomen die wij toch moeten repareren omdat hun dat niet doen.

Voor wat het antwoord waard is natuurlijk.............
Ging overigens over de Behringer Truth B1030A

Paul

weinig aangezien Behringer gewoon wordt omgeruild....... en tja je wilt dealer zijn of niet natuulk

De vraagsteller suggereert dat er speciaal monitoren voor Trance muziek zouden zijn.
Ik denk dat dat niet goed is.
Monitoren moeten eerlijk klinken.
En dat hoeft niet mooi te zijn in de zin van wat ons oor mooi vind.
Het gaat om een lineaire weergave van het geluid.
En dan moeten niet bepaalde frequenties wat extra versterkt worden.
Dat zal in veel gevallen een niet zo mooie sound zijn (denk ik), zelfs bij de dure jongens.

Of heb ik het nu helemaal mis?
Op monitoren luister je dus i.h.a. niet gewoon naar muziek (zeg gewoon een cd), want dat zal niet zo goed klinken in onze oren. Een Hifi speaker is gemaakt voor het oor en zal dus die gebieden wat mooier weergeven waar ons oor gevoelig voor is.

Paul

Hai Paul, je hebt gelijk hoor..

Maar ik dacht dat er mss een monitor was die de "belangrijke" gebieden van een dancetrack beter naar voren zou brengen dan een "ander" model monitor..

@ptaurus/paul

Ik ben het eens dat monitors niet voor een bepaalde muziek voorbestemd zijn (al helpt een goede basweergave natuurlijk bij bass heavy muziek).

Ik zou echter niet weten waarom je niet zou willen luisteren naar muziek /cd's op monitoren? waarom zou het minder mooi zijn als het accuraat is?

Jayce

Ik denk dat het op monitoren niet zo zal klinken als je gewend bent op HiFi speakers vanwege de lineaire weergave.

Paul

Zien er degelijk uit - wel beetje duur idd..

Maar er is dus niemand die zegt: "Dit zijn DE (budget)dancemonitors'''?!..

Yep heb ze gehad, staan nu in de huiskamer, Marcel Woods gebruikt ze ook en nog veel meer andere producers

Veel dance producers gebruiken tegenwoordig PSI. Kost wel wat, maar t is echt top! Alleen de subs zijn niet te betalen (in verhouding dan).

Een goede monitor speaker is de essentie van je productie ketting (samen met je oren en akoestiek). In mijn ogen koop je dus ook maar EEN keer het setje speakers waarmee je 10 jaar vooruit wilt. Dan is een duurdere speaker (en kwalitatief hoogstaand), ineens niet zo'n belachelijke investering meer.

www.psiaudio.com

Maar ik dacht dat er mss een monitor was die de "belangrijke" gebieden van een dancetrack beter naar voren zou brengen dan een "ander" model monitor..

Dan moet je genoeg uitgeven voor een grote monitor die doorgaat tot de lage frequenties voor het basbereik of heel goed nadenken over een fatsoenlijke bijpassende sub.

Beknibbel er in ieder geval niet op :)

Iemand ervaring met deze: KRK RP 5 G2 actieve studio monitor??!!

Evt. met subwoofer te gebruiken..

Iemand ervaring met deze: KRK RP 5 G2 actieve studio monitor??!!

Evt. met subwoofer te gebruiken..
Ik heb zelf sinds kort een setje krk vxt-4. Een inch kleinere woofer maar wel uit een kwalitatief hogere range dan de RP (heb ik begrepen). Ze bevallen prima maar als ik er op hoog volume een 808 bas met langste decay door laat knallen dan komen ze wel wat tekort in het laag.

Denk dat die een beetje buiten zijn budget vallen.

Het enige antwoord dat op de generieke vraag "welke monitors?" geldig is, luidt: luisteren en zelf kiezen.
Zo ook hier.

Je kunt voor het budget van Behringer Truths niet verwachten dat je topspul krijgt, laat staan dat ze specifiek geschikt zijn voor een genre (zo dat überhaupt al het geval is).

Zelf ga ik voor KRK RP8, anderen zeggen dat ik voor dat geld Yamaha HS80Ms moet kopen.
Weer anderen zeggen doorsparen voor Adam A7X...

Het einde is zoek, maar ik heb geluisterd en ben op de KRK RP8 uitgekomen binnen het budget dat ik heb.

Back