Advies gevraagd over studio

Origineel geplaatst door dudedaan
Wat zijn DI`?

Na dit antwoord lijkt me een cursus Studio techniek ook wel op zijn plaats :D

Ik zou alle hardware in een of 2 keer aanschaffen en dan dikke kortig regelen :D

Of eerst even leren wat DI's zijn, en hoe je de opname exact wilt maken, en dan pas kopen. Anders koop je misschien iets waar je spijt van krijgt.

Maarja...das mijn visie. Ik ben ook altijd het type klant dat volledig vooringelicht de winkel binnen stapt en alles al van een apparaat weet. In feite moet ik hem dan alleen nog betalen :-).

Rutger

Ik zou alles gewoon 2dehands kopen, schilt enorm in prijs. Misschien is inderdaad een klein cursusje opnametechniek wel handig. Mijn momentele ideale setup zou de volgende zijn:

Digitale mixer: Tascam DM24 of TMD4000 (zeer goedkoop 2dehands) of een behringer DDX3216
Geluidskaart: Motu 2408 of een Mackie (soundscape) mixtreme
Computer: De snelste PC die je kopen kan (Intel+ veel RAM)
Opname software: Misschien is Cubase wel wat voor je

In jouw geval: Micro's + statieven + multikabel + DI

Prijskaartje: Voor 6000€ moet je dit zeker hebben als je 2dehands sites regelmatig in de gaten houdt. (En indien die micro's geen Neumann's moeten zijn ;) )

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
IK zou niet te gek doen.

Helemaal mee eens! Probeer de apparatuur ook een beetje op elkaar af te stemmen wat kwaliteit betreft. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin om een SSL tafel neer te zetten en vervolgens met het wisselgeld nog wat crappy randapparatuur aan te schaffen. Kies gewoon voor een haalbaar niveau. Voor 20.000 Euro kun je best een leuke combinatie maken maar besef wel dat door grote studio's voor dat geld net een paar serieuze microfoons worden gekocht. Aan de andere kant kun je met een minimale setup ook prima resultaten bereiken. Het zal je verbazen hoeveel hits er zijn gescoord die in relatief eenvoudige studio's zijn opgenomen.
:biertje:

hallo,

ik ben ook net in de opname wereld gestapt en wel door me een akai dps24 aan te schaffen.Ik wil nu niet de promotie afdeling van akai gaan spelen, maar dit apparaat is volgens mij zeker een optie die te overwegen is. Hiermee heb je onmiddelijk 24 sporen HD(80gig bij mij), mixer, effecten, automatisatie, vrij goeie mic.pre's(ja geen avalons natuurlijk),.... en alles zit in 1 doosje voor 3400euro. En dit systheem is naar de toekomst toe goed uitbreidbaar (in tegenstelling tot de grote concurent roland vs-2480 imo, r-bus, geen inserts,geen adat standaard en bij de 2480cd kan je de HD niet zelf vervangen). Als je dezelfde dingen zou willen door een paketje samen te stellen ben je al vlug het dubbele kwijt. Verder zou ik het geld vooral gebruiken voor het acoustisch behandelen van de ruimte, een paar goeie mic's, monitors en ja een di;)

just my 2 cents

Voor je je grote budget investeerd ga eerst eens een lijst maken van wat je wilt hoe je er denkt te komen en hoe andere mensen dit doen, begin bijv op de site van sound on sound, die zoekmachine geeft je toegang tot allerlei handige studioreports/gearreviews/tips & trucs er is zoveel variatie in de studio tegenwoordig dat je je blind kunt kopen en dat zou zonde zijn.

Wat al eerder vermeld is is dat dingen als acoustic, harddiskrecorders, mixers en di niet alleen dingen zijn die budgetgerelateerd zijn maar ook dingen waar je je even in moet verdiepen...dit werpt zijn vruchten af, niet alleen leer je de markt kennen, maar je leert ook hoe je met weinig ook veel mooie muziek maakt!

Erg veul succes, vraag maar raak en de groetjes

:okdan:

Koop in ieder geval geen workstation. fileformat van wat voor workstation dan ook is niet oke (te gecomprimeerd) zonde van het geld.
Ga voor een protools HD systeem met TDM plugins. Het liefst met een MAC G4/G5, PC kan natuurlijk ook maar MAC is een stuk stabieler dan PC, Externe firewire harddisk en 1 0f 2 TFT schermen. Voor de monitoring zou ik voor een set actieve genelec`s gaan. Als het qua budget niet haalbaar is kun je ook voor een protools le systeem gaan neem bijvoorbeeld de digi 002 een 32 track 24bit/96 kHz audio systeem met motorfaders die je ook als standalone mixer kunt gebruiken. Hang er weer een MAC aan en wat je maar wilt en je hebt volgens mij een erg goede setup. Ik zou in ieder geval voor harddisk recording gaan.

Deze thread is al een paar maanden oud hoor. Lijkt me dat hij er al lang uit is wat te doen.
Maar misschien wel interessant om te melden wat je gedaan hebt. :)

Maar een Protools HD hier zou zwaar overkill zijn. En niet binnen het budget passen. Alleen een deftige G5 met extras zou al zoveel van het budget opslokken dat je niet eens meer genoeg overhoud voor de rest.

Je hebt gelijk ik had niet gezien dat het bericht al een paar maanden oud was. Het is ook de eerste keer dat ik reageer op dit forum. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat een workstation geen goede keuze is en dat protools toch een betaalbaar en vooral zeer professioneel systeem is.

Greetz Angelo.

Back