Korg Monotron: click geluid verwijderen

Eddy Reddy

Ouwe rot
Hey iedereen,

De Monotron is tof speelgoed, maar zoals de eigenaars ervan wel al zullen gemerkt hebben, geeft hij een erg irritant click-geluid bij de release van een noot. Ik vind niet direct info over iemand die dit al heeft kunnen verhelpen. En aangezien de Monotribe hier ook last van blijkt te hebben, is het misschien toch niet zo eenvoudig om te verhelpen... Weet iemand raad?

Op de volgende site staan een voorbeeld van zo'n clickgeluid, voor wie niet juist weet wat ik bedoel: http://stevewoodward.posterous.com/korg-monotron-hacking

ER

Hey iedereen,

De Monotron is tof speelgoed, maar zoals de eigenaars ervan wel al zullen gemerkt hebben, geeft hij een erg irritant click-geluid bij de release van een noot.
mja, da's wel heel erg logisch uiteraard, er zit geen envelope met release op nutuulk dus het geluid is ineens *TAK* op 0
zo'n tik ontstaat ook bij 'snelle' envelopes, een gate is in principe hetzelfde; ineens van nix naar top niveau en terug by key-off...

je moet er dus maar mee leren leven, it's the nature of the beast so to speak...
en zo zie je maar weer; velen vinden het ding in eerste instantie te gek maar er 'mankeert' toch steeds weer iets aan :D

het heeft me eigenlijk nooit zo gestoord , tot nu toe tenminste, maar ik gebruik de monotron dan ook alleen met interne speaker ( op de bank zogezegd ), mogelijk dat het daardoor niet zo opvalt.

Al bij al kan je er wel rond werken en inderdaad, met interne speakers is hoge kwaliteit ook weer niet zo belangrijk. Normaal gezien heb ik er niet echt last van omdat ik eerder met de andere controls speel ipv met het ribbon (op legato noten na) of omdat ik wanneer ik ongebonden noten speel toch eerder met een meer open filter speel (waardoor de click minder storend wordt). Maar dat doe ik misschien onbewust ook gewoon om die click te vermijden.

Ik heb ook een Stylophone (nieuw model) en die heeft dit probleem ook, maar 100x erger. Geen idee of ik een "defecte" heb gekregen of dat ze allemaal zo zijn. Voor mij is de Stylophone daarom helemaal niet leuk om op te spelen en al helemaal nutteloos om in een lied te gebruiken. Zonde, want voor de rest klink hij wel erg goed. Bij de Monotron gaat het dan eerder om een klein schoonheidsfoutje, maar ik zou het toch liever kunnen wegwerken.

Laatst gewijzigd:
Mja, maar kost de implementatie van een slew dan zo veel dat men liever snel iets in mekaar flanst met deze kwaliteit?

Vergeef mijn amateuristisch gekluns, maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is zo. Aangezien legato spelen onmogelijk is, is die click er dus bij elke note off. En zeker bij slides is dit echt wel te storend om nog leuk te zijn.

(Even voor alle duidelijkheid: dat luide getik is de stylus uiteraard. Het gekraak is de 'click'.

Attachments

• STE-000.mp3
    409,4 KB · Bekeken: 62
Mja, maar kost de implementatie van een slew dan zo veel dat men liever snel iets in mekaar flanst met deze kwaliteit?
tsja, het is toch weer een besparing hoe onsignificant het ook mag lijken...

de monotron is en blijft nu eenmaal niets meer dan een speledingetje voor op de bank dus kan je niet veel verwachten...
eigenlijk is 'ie dus TE goedkoop ;)

Ik verwacht ook niet zo veel. Ik vind de Monotron zijn geld zeker en vast waard, ook met de click. Mijn opmerking was eerder gericht op de nieuwe Stylophone.

Maar ik had wel verwacht dat Korg die click eruit zou halen in de Monotribe en het feit dat ze dit niet doen leidt mij tot de conclusie dat zo'n slew filter misschien toch niet zo eenvoudig en/of goedkoop is om toe te voegen. Als iemand een idee heeft of dit kan gemod worden, dan hoor ik het graag. Ik ben nog een totale n00b qua elektronica, dus ik heb niet direct een idee van de haalbaarheid van zo'n mod.

ik weet wel een afdoende oplossing.
koop wat plutonium, en wat springstof.
zorg voor twee perfect spiegelende plutonium oppervlakken.
doe de plutonium oppervlakken tegen mekaar in een dikke hardstalen behuizing( minstens 5cm dik), samen met de monotron en de stylophone.
daarna de springstof, met ontsteker.
neem hiervoor de veiligheids instructies in acht.
sluit de behuizing goed af, neem afstand, minstens 3 meter, vingers in de oren, en ontsteek de springstof.
dit kan zowel elektrisch als manueel , met een trage lont.
:mega:

ook bij de stylophone stoort het me niet zo, ik heb er veel lol mee ( op de bank , niet in de studio so far ) .
sorry to say, maar of je hebt hele goede oren ( heb ik ook eigenlijk best nog wel ) en/of je bent er op gefocust. in dat laatste geval helpt waarschijnlijk alleen verkopen en aanschaf van een echte goed portable synth. maar ja een vcs/ synhi / sonic six en zo zit wel in een andere prijsklasse.
mogelijk dat zelfs een minimoog met release off stand of een a6 ( met slow lane tikken van de envelops die niet hardware geschakeld zijn ) je ook tot enigerlei wanhoop zullen drijven.
tja da's het nadeel van goed luisteren soms.

sorry to say, maar of je hebt hele goede oren ( heb ik ook eigenlijk best nog wel ) en/of je bent er op gefocust. in dat laatste geval helpt waarschijnlijk alleen verkopen en aanschaf van een echte goed portable synth. maar ja een vcs/ synhi / sonic six en zo zit wel in een andere prijsklasse.
Bij de Monotron stoort het mij nu niet zo erg. Maar als ik er toch CV-mods op plan uit te uitvoeren, dan kan ik evengoed dit probleempje mee verhelpen. Bij de nieuwe Stylophone daarentegen is de plop gewoon echt te storend en ik ben zeker niet de enige die dit vind. Misschien heb jij de originele (zonder mp3-input)? Die heeft dit probleem precies niet, of toch veel minder. Ik denk niet dat ik mij echt focus op het geluid. Vind je het zelf niet storend in het gespeelde fragment? Sommige noten zijn zelfs amper hoorbaar door het gekraak?

Een VCS3/Synthi/Sonic Six lijken mij nu niet echt in de categorie van portable synths te vallen die je in je broekzak kan meenemen, of waarmee je je snel effe buiten op een bankje zet. Ik zoek geen superklank in een Stylophone. Ik heb het vaak zelfs graag als goedkope instrumenten wat hoorbare "fouten" geven (bv. het filter-effect door aanpassingen van de volumeknop), maar het moet voor mij ook nog bruikbaar blijven in een productie. Mijn VCS3 staat trouwens in bestelling bij Robin, maar daarvoor ga ik niet stoppen met spelen op de Monotron.

hier is iemand die er al naar gekeken heeft
Hartelijk bedankt. Dit lijkt het probleem op te lossen. Momenteel is het wat drukker, maar als ik wat tijd vind ga ik dit eens proberen.

Hier nog een voorbeeld van de Stylophone trouwens om aan te tonen dat het toch meer is dan focussen op de slechte kant. Eerst probeer ik een slecht contact te krijgen door de stylus te balanceren op een punt tussen aanraken en niet aanraken. Dit gebeurt af en toe wel is tijdens het spelen door stukjes metaal die minder goed geleiden of wat dan ook. En dat is eigenlijk wat het meest storend is. Daarna hoor je enkele losse noten en dan een trill van twee noten. Op het einde kan je nog de filter vervorming horen die komt door aan de volumeknop te draaien.

Attachments

• stylophone.mp3
    531,5 KB · Bekeken: 69
ik speel hem ( vrijwel ) altijd met vibrato aan , op een lager volume ( om ruzie thuis te vermijden ) en meestal met gebonden noten.
daarnaast heb ik bij het kraken altijd gedacht " ik moet het keyboardstripje eens ontvetten ".
kortom, inderdaad heeft de mijne ( + mp3 ingang ) gelijke klachten.
tja , nou ja ik heb er toch wel veel lol ( mee gehad ) voor die, wat was het 25 euro.

ten aanzien van de monotron : misschien een zijweggetje , maar ik heb ook sterk de indruk dat de gakken 150 eigenlijk beter klinkt. alleen heeft ie wat minder/ andere mogelijkheden en is de range van de ribbon te groot om enigszins fatsoenlijk harmonisch op te spelen. maar de basissound is , vind ik wat opener/ directer/ beter.
och eigenlijk zijn het allemaal speelgoedjes en dit zijn de goedkoopste prullaria eronder , ze leveren veel lol op , maar voor het serieuzere werk zijn er inderdaad nogal wat kanttekeningen te plaatsen, denk niet dat modden daarbij echt heel veel kwaliteit toevoegd. een "echte ms20 "wordt het natuurlijk nooit

Back