Geluidskaartadvies

ptaurus

Ouwe rot
Hallo

Welk advies geef je aan iemand die onder Vista 32 werkt (en windows 7 niet uitsluit) aan te schaffen voor extrene geluidskaart. Budget 250,-

USB of firewire? (IEEE1394a aanwezig)

Gaat niet zozeer om vocalen of instrumeneten op te nemen. Maar vooral om mziek via Ableton en/of Cubase te maken en incidenteel een klein stukje vocalen.

Die "iemand" is gewoon ondergetekende (ik dus) ;)

Een open vraag als begin van mijn onderzoek welke straks moet uitmonden in een aanschaf.

Paul

Firewire kaarten zijn over het algemeen een stuk duurder, maar hebben minder latency.
Als je 250 Euro budget hebt, dan zou ik zowieso gaan voor een USB kaart: door de goedkopere usb interface zal de kaart over meer ins/outs, spdif, monitoring, of betere converters beschikken.

Als je de kaart alleen gebruikt om te werken met je DAW, dan heb je aan een kaart met 2x in, 2x out, eigenlijk genoeg. misschien nog een mic preamp erin voor je vocalen.

Je zou kunnen denken aan:
- Motu MicroBook USB ( ca. 225 Euro )
- Lexicon I-Onix U 22 ( ca. 260 Euro ), incl. mooie reverb vst
- M-Audio FastTrack Pro USB ( ca 180 Euro ) , erg veelzijdig. Heb 'm zelf ook voor m'n laptop. Goede kaart !
-
-

RME Babyface? Of een Apogee Duet.. Een iets groter budget en je hebt high-end.. Think about it.

zoek je een tweedehands Presonus

had ik beter ook gedaan, mijn focusrite wil maar niet geïnstalleerd geraken, binnenkort nog eens opnieuw, dit keer samen met de focusrite helpdesk (waarvoor alle lof want ze blijven helpen)

RME Babyface? Of een Apogee Duet.. Een iets groter budget en je hebt high-end.. Think about it.

Iets groter is natuurlijk een understatement, want we praten hier over minimaal een verdubbeling van het budget.

Je hebt gelijk om te overwegen om "door te sparen" en dan in 1x high end kopen, maar aan de andere kant moet je ook grenzen stellen. Hoe is het spreekwoord ook al weer: "je kunt toch wel dansen al is het niet met de bruid"

Verder heb ik ook geen high end afluistering (tannoy reveal 501a) en alle andere zaken zijn ook gewoon min of meer budget.

Maar in elk geval bedankt voor de tips. Als ik natuurlijk een leuke tweede hands aanbieding van zo'n RME tegenkom dan ben ik in elk gespitst. Helaas zie ik meestal dit soort aanbiedingen als ik alweer voorzien ben. Mijn oproep op : "te koop gevraagd" heeft geen succes gesorteerd (tot op heden). Maar er is geen echte haast bij en dus kan ik nog even afwachten.

Paul

patat met

Ik denk wel dat je deels gelijk hebt.
Een geoefend oor zal het zeker horen, maar de gemiddelde luisteraar waarschijnlijk niet.
Ik wil daarom geen 500,- of meer gaan uitgeven aan een kaart, want daar komt ook nog bij dat mijn monitoren en natuurlijk de ruimte zelf zeer beperkende factoren zijn. Loop ik natuurlijk tegen een leuk aanbod aan dan zal ik dat zeker overwegen.

Ik heb nu een EMU 0404. (pci en dat is een nadeel vind ik)

Dus ik wil iets uitbreiden. Als ik deze week daadwerkelijk mijn Roland G1000 verkoop (even afwachten of het echt definitief is) dan komt er wat geld vrij voor een kleine uitbreiding. De EMU gaat dan weer de verkoop in voor 50,- . Maar dat zal ik later definitief maken als het eenmaal zover is.

Paul

Ik zou voor deze dingen gaan:

http://link.marktplaats.nl/452887471

TC Electronic Konnekt 8 of 24D, zijn regelmatig tweedehands te vinden (ook hier op t forum) en hebben firewire, zijn stabiel (hoewel ik dat niet weet op Windows) en hij klinkt voor die prijs echt héél erg acceptabel.
Wel even checken of de potmeters van de mic-inputs nog goed zijn, want daar hebben ze wel eens problemen mee. Kun je gratis laten vervangen door TC Electronics als het niet zo is.

patat met

Ik denk wel dat je deels gelijk hebt.
Een geoefend oor zal het zeker horen, maar de gemiddelde luisteraar waarschijnlijk niet.

Bij de 1e link die ik poste zijn ervaren luisteraars gebruikt:
The human testers were all trained ears and used to extensively listening to high end equipments, a good number of them participated, each with his own conception of the high end world, some totally subjectivists, some completely objectivists, some in between.
Ze konden echter geen verschil horen tussen een set van $700 en $12000.

Verschil tussen geluidskaarten ga je pas horen als je meerdere malen hetzelfde signaal door de converters haalt. Geluidskaarten van zo´n 100 euro kunnen na 5x loopen verschil horen. Highend converters kunnen 20x halen. Je moet je dus afvragen is er een situatie waarbij ik een geluid zo vaak door m´n converters haal om die hogere prijs te rechtvaardigen. Mijn beperkte geest kan zo´n situatie niet voorstellen.

Patat met,

Maar zou het dan echt zo zijn dat wij ons allemaal laten bedonderen door de fabrikanten?
Ik geloof best dat er subtiele verschillen zijn tussen kaarten van 10.000 en 15.000,-
Maar er zal toch wel een goed hoorbaar verschil zijn tussen een kaart van 100,- en eentje van 10.000,-

Als dat verhaal klopt van jou en gezien het onderzoek heb je een sterk punt dan zullen maar weinig mensen een duurdere kaart nodig hebben als pakweg 100/200,-
Wel is het natuurlijk zo dat duurdere kaarten i.h.a. meer in en out hebben. Ook zullen er betere routing mogelijkheden zijn.

Enfin
Ik hoef in elk geval niet na te denken over systemen van 10.000,- of meer, tenzij ik volgende week de hoofdprijs in de staatsloterij win. (zelfs dan is nadenken niet meer nodig want dan probeer ik het gewoon ;))

Paul

Maar zou het dan echt zo zijn dat wij ons allemaal laten bedonderen door de fabrikanten?
Het is gewoon een kwestie van psychologie: Betaal je veel knaken, dan zeggen je hersenen dat het veel beter moet klinken. Onze hersenen zijn geevolueerd om gevaar tijdig te ontdekken, niet om zonder dubbel blind testen evt verschil tussen converters te horen. En fabrikanten maken daar gretig gebruik van.

Ik geloof best dat er subtiele verschillen zijn tussen kaarten van 10.000 en 15.000,-
Maar er zal toch wel een goed hoorbaar verschil zijn tussen een kaart van 100,- en eentje van 10.000,-
Nee. Als je maar de wetenschapelijke methode volgt. En dat is waar het aan schort bij mensen die wel denken verschil te horen.
Voor de volledigheid moet ik er wel aan toevoegen dat je de converters dan wel binnen hun ontwerp grenzen moet gebruiken. Want als je converters bv heel hard instuurd, dan clipt het analoge gedeelte en daar zal zeker wel verschil hoorbaar zijn. Maar voor het verschil in geld kan je bv een mooie buizen distortion kopen natuurlijk, heb je nog meer klank mogelijkheden ook.
Edit: Het is dus voor een fabrikant vrij makkelijk om wel hoorbaar verschil te laten horen, als je maar het apparaat maar misbruikt.

Heb je het gamma van Echo Audio al bekeken?
http://www.thomann.de/be/echo.html

Heb me wat jaren geleden ee Miamidi kaartje gekocht en ik heb nooit meer omgekeken. Het leuke voor mij aan deze kaarten is dat er niets van toeters of bellen opzitten. Geen virtueel mixgedeelte met wat extra interne routings en effecten die toch voor meer problemen zorgen enz...

En naar het schijnt zijn de converters ook heel goed, maar voor bevestiging zal je het archief van SoundonSound eens moeten doornemen.

Hallo

Welk advies geef je aan iemand die onder Vista 32 werkt (en windows 7 niet uitsluit) aan te schaffen voor extrene geluidskaart. Budget 250,-

USB of firewire? (IEEE1394a aanwezig)

Gaat niet zozeer om vocalen of instrumeneten op te nemen. Maar vooral om mziek via Ableton en/of Cubase te maken en incidenteel een klein stukje vocalen.
Geen 'vocalen of instrumenten' opnemen, wat dan nog wel eigenlijk ?
Of bedoel je geen microfoon-opname doen ?
Ik zie anders niet waarom je nog een externe kaart nodig hebt.

Audio Collage

Audio opnames doe ik niet meer. Een jaar of 5 geleden heb ik mijn complete studio verkocht. (allemaal hardware). Ben sinds een jaar weer begonnen met gewoon maken van mzuiek middels een DAW. Ik wil gewoon wat (dance) muziek maken zonder vocalen. Of hooguit een zinnetje hier en daar, maar dit kan ook van bijvoorbeeld een sample cd komen of met acapella's van http://www.acapellas4u.co.uk of soorthelijke site.

Niets professioneel, maar gewoon echt voor de hobby. Ik vind het echter wel prettig om een redelijk geluid te hebben. Ik werk nu met een EMU 0404 pci. Om net iets meer mogelijkheden te hebben en om simpelweg het volume ook te kunnen regelen met een knopje en om weer gewoon een hoofdtelefoon te kunnen gebruiken kan ik dan een mixer kopen of een externe geluidskaart. Dan kies ik liever voor een extrene kaart, want ik wil in elk geval de mogelijkheid houden om iets te kunnen opnemen. Al was het alleen maar om het gewoon te proberen en te zien wat er weer mogelijk is.

Redenen waar je ook van kan zeggen: een extrene kaart is helemaal niet nodig. Dat klopt inderdaad.

Paul

Zelf denk ik momenteel aan:

Tc-electronic konnekt 6
Focusrite Saffire (maar dan wel tweedehands, want deze wordt niet meer gemaakt)
Focusriter scarlett 8i6

Ook de genoemde kaarten in dit topic hebben mijn belangstelling.
Zo'n RME kaart ziet er wel heel mooi uit, maar ligt toch erg ver boven mijn budget. En zoals patat met al opmerkt zal dat vrijwel zeker niet hoorbaar zijn.

Paul

De geluids kwaliteits winst die je krijgt door een dure geluids kaart aan te schaffen is miniscuul op z´n best.

Kwaliteit van de drivers daarentegen is wel iets wat me boeit, en toen ik Windows 7 had geinstalleerd bleef mijn 1212m PCI (die ik voor elk ander doelwit overigens prima vindt) haperen.

Wat dat betreft vind ik 't niet erg een paar centen meer neer te tellen, zolang 't maar ontzettend stabiel (en performant) is. Fatsoenlijke routingsoftware werkt ook prettig, en da's ook een beetje een vak an sich.

Kwaliteit van de drivers daarentegen is wel iets wat me boeit, en toen ik Windows 7 had geinstalleerd bleef mijn 1212m PCI (die ik voor elk ander doelwit overigens prima vindt) haperen.

Wat dat betreft vind ik 't niet erg een paar centen meer neer te tellen, zolang 't maar ontzettend stabiel (en performant) is. Fatsoenlijke routingsoftware werkt ook prettig, en da's ook een beetje een vak an sich.

Ik vind het overigens verbazingwekkend dat EMU nog steeds geen windows 7 drivers heeft anders dan in de betafase.

Paul

dus iets als jitter daar geloven we met z'n allen ook niet meer in?
Jitter bestaat natuurlijk wel degelijk, maar het is alleen hoorbaar als er een ernstige ontwerpfout in het systeem zit.

Grappig is dat bij de 1e cd spelers jitter geen probleem was, maar toen de audiofools gingen upgraden met externe dac´s werd het een probleem. Ook een leuk feitje is dat de aller beste analoge tape (wat door de audiofools als ultime geluidsdrager word aanbeden) een miljoen keer meer jitter heeft als een geluidskaartje van 2 tientjes. Ja het noise spectrum daarvan is anders maar het geeft toch te denken niet waar?

De drivers van TC Konnekt (ik had een Live) vond ik echt slecht. Vooral erg traag. Veel meer latency dan met m'n motu kaart (828MKII).
Saffire heb ik (via een vriend) ook slechte ervaring mee. Veel drops van de connectie die niet automatisch hersteld werd. Dat is 1.5 jaar geleden, ik weet niet of er betere drivers zijn nu.
Succes met je zoektocht!
Ik houd het nog even bij m'n MOTU's

Back