Geluidskaartadvies

Hmmm blijft toch ook weer lastig

Ik heb nu een perfect werkend systeem met een EMU 0202
Vervelend vind ik dat ik niet met een fysieke knop het volume kan bedienen (of ik moet op allebei mijn monitoren aan de achterzijde de volumeknop bedienen).

De EMU klinkt best ok. Zeker met de bijgeleverde EQ-effecten (DSP).
Geen problemen met windows vista en draait als een zonnetje.

Ik hoef wss geen extreme verbeteringen te verwachten als ik een nieuwe kaart koop op het gebied van geluidskwaliteit in de afluistering als ik het allemaal zo hoor. Dan is het niet met zekerheid te zeggen dat een andere kaart geen problemen gaat geven.

Ik moet toch overwegen of ik dan maar niet gewoon een klein mixertje moet kopen. Daarop zit in elk geval een "volumeknop" en een hoofdtelefooningang (die ik nu ook mis). Ik wil alleen geen extra ruis e.d. mee gaan krijgen. Ik kan dus ook niet een goedkoop rommelding kopen. Aan de andere kant wil ik ook geen groot apparaat hebben. Gewoon een klein mixertje met deze basisfuncties met een goede kwaliteit. Budget is natuurlijk nog steeds zo'n 300,-

Ik ga daar toch ook maar eens naar kijken. Wellicht tips. (of moet ik dan een ander topic gaan starten want dat is natuurlijk off topic)

Paul

ach, ook al is het een placebo effect waar je schijnbaar nogal van overtuigd bent, dan wordt het eindresultaat er wel beter van, en dat is wat waard.

Het is alweer een wat ouder draadje, maar ik wilde toch wat kwijt over het kwaliteitsverschil in het lagere segment geluidskaarten/-interfaces.
In mijn PC (PCI slot) stopte ik 6-7 jaar geleden een ESI-Pro Waveterminal 192L, omdat ik weleens wat anders wilde dan een Soundblaster *kuch*. Nou, dat verschil was er en het ging maar om een kaart van 150 euro t.o.v. een SB van - wat? - 50 euro ofzo?
Stukken minder ruis en interferentie, fatsoenlijke jack pluggen en drivers met fatsoenlijke volumeregeling.

Toch was het na een aantal jaren pielen niet echt naar mijn zin. Vooral de ingangsgevoeligheid viel me tegen: ik moest alles uit de kast halen om het met een beetje volume op te kunnen nemen.

Recentelijk ben ik overgeschakeld naar een externe interface: Motu UltraLink mk3 (firewire).
Now we're talking!
Tuurlijk, ding kost aanzienlijk meer (weer 3x zoveel als de vorige), maar het verschil mag er zijn.
Fantastisch geluid dat bovendien op unity level blijft, dus geen opgeschroefde schuiven of trims op de mixer voor en/of na het signaal om het weer in balans te krijgen.
En dan de CueMix software: plaatje om te zien, super om te gebruiken. Je krijgt dan ook meer dan alleen een audio interface. Het is in feite een digitale mixer.

Dat je geen verschil hoort tussen 700 euro of 1200 euro, kan ik me voorstellen, want dan zit je in beide gevallen gewoon in het topsegment. Maar geloof me: je hoort het verschil tussen 150 euro en 450 euro wel degelijk!

Afhankelijk van het aantal in- en uitgangen dat je wilt, zou ik voor een Focusrite, Motu of M-Audio gaan. Die hebben allemaal wel een modelletje dat ergens tussen de 200 en 250 euro kost.

Bij 'goedkopere' kaarten is naar eigen ervaring toch wel verschil te horen. Ik doel dan vooral op de ruis die optreedt.

Qua drivers hoor je regelmatig klachten over de TC Konnekt serie. De geluidskwaliteit daarvan is daarentegen wel weer erg goed voor de prijs die je ervoor betaalt. Als je solide drivers wilt + geluidskwaliteit ga je voor RME, maar dan kom je inderdaad in het duurdere segment. Een mixertje zou ik voor dat geld nooit kopen, zal nooit hele hoge kwaliteit zijn. Voor volumeregelaar kun je inderdaad die SM Pro overwegen, ik heb zelf de Mackie Big Knob, die bevalt ook uitstekend. In jouw situatie zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een tweedehands Steinberg MR 816 X, uitstekende prijs/kwaliteit, wellicht iets boven je budget maar je zit dan wel meteen in het goede segment, schijnt qua converters net zo goed te zijn als mijn Fireface 800 en de integratie met Cubase is natuurlijk handig als je Cubase gebruikt.

Back