Vragen over thuis studio

Panda Beatz

Ingeburgerd
ALT+0235 = ë

;)

Wël hoor...

Hmm.. bij mij werkt 't zelfs als ik eerst de " intyp en daarna gelijk een klinker..

ä ë ö ï ü ÿ enzovoort...

Maar goed,, we dwalen af :D

je hebt er al flink over nagedacht zie ik, maar ik als ik denk schuur denk ik koud, vochtig omdat ie niet goed geïsoleerd (met umlaut!) en verwarmd is. Dat betekent binnen no time ctrl+alt+del voor je gear als je het schuurtje niet isoleert en/of verwarmt. Er zijn hier wel mensen die daar ervaring mee hebben.

Wat gijs zegt. Je moet je schuur op zijn minst verwarmen, isoleren en ventileren (of is dat al zo?), anders regent het condensdruppels na een avondje herrie maken. Mogelijk moet je de vloer ook aanpakken. En afhankelijk van het materiaal van de schuur heb je rondom goed sluitende vochtremmende folie nodig. Dat isoleren komt echt heel nauw; doe je het niet goed dan heb je al heel snel moeilijk op te lossen problemen met vocht en schimmel.

Kun je wat meer informatie plaatsen over de schuur? Wat voor dak zit erop? Enkelsteens muren? Wat voor vloer? Zit er ventilatie in? Een raam? Hoe is het er als de zon schijnt of als het vriest? Heb je misschien wat fotos van de binnen- en buitenkant?

Een mogelijk is om een nieuwe kamer IN de schuur maken. Gewoon een houten frame rondom (inclusief vloer), gipsplaten aan de binnenkant, lekker veel isolatiemateriaal aan de buitenkant (evt. op laten spuiten, is het in 1x dicht). Deur, kacheltje, afzuiginkje en elektra erin en klaar. Dan kun je de "zooi" ook mooi buiten je studio houden en is het beveiligingstechnisch wat beter dicht te timmeren.

Maar, dus, als je dat niet ziet zitten of als het buiten je budget valt, zou ik het voorlopig uit je hoofd zetten. Ik zou het zelf overigens zeker doen als ik zo'n schuur had, mijn kelder van 1.65 hoog is ook niet alles... ;-)

Zie ook deze draadjes:
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=75138
http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=113852

En mijn all-time-favorite voor eindeloos veel tips en inspiratie op dit gebied:
http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/

En, ja, je kunt je kasten prima gebruiken om als akkoestische verbetering in te zetten. Maar ik zou niet lukraak los gaan, voor hetzelfde geld resoneert je kast heel erg op de verkeerde frequentie en dan wordt het alleen maar erger.

je hebt er al flink over nagedacht zie ik, maar ik als ik denk schuur denk ik koud, vochtig omdat ie niet goed geïsoleerd (met umlaut!) en verwarmd is. Dat betekent binnen no time ctrl+alt+del voor je gear als je het schuurtje niet isoleert en/of verwarmt. Er zijn hier wel mensen die daar ervaring mee hebben.

Wat gijs zegt. Je moet je schuur op zijn minst verwarmen, isoleren en ventileren (of is dat al zo?), anders regent het condensdruppels na een avondje herrie maken. Mogelijk moet je de vloer ook aanpakken. En afhankelijk van het materiaal van de schuur heb je rondom goed sluitende vochtremmende folie nodig. Dat isoleren komt echt heel nauw; doe je het niet goed dan heb je al heel snel moeilijk op te lossen problemen met vocht en schimmel.

Kun je wat meer informatie plaatsen over de schuur? Wat voor dak zit erop? Enkelsteens muren? Wat voor vloer? Zit er ventilatie in? Een raam? Hoe is het er als de zon schijnt of als het vriest? Heb je misschien wat fotos van de binnen- en buitenkant?

Een mogelijk is om een nieuwe kamer IN de schuur maken. Gewoon een houten frame rondom (inclusief vloer), gipsplaten aan de binnenkant, lekker veel isolatiemateriaal aan de buitenkant (evt. op laten spuiten, is het in 1x dicht). Deur, kacheltje, afzuiginkje en elektra erin en klaar. Dan kun je de "zooi" ook mooi buiten je studio houden en is het beveiligingstechnisch wat beter dicht te timmeren.

Maar, dus, als je dat niet ziet zitten of als het buiten je budget valt, zou ik het voorlopig uit je hoofd zetten. Ik zou het zelf overigens zeker doen als ik zo'n schuur had, mijn kelder van 1.65 hoog is ook niet alles... ;-)

Qua warmte ben ik niet heel bang. Ik zit nu in mijn slaapkamer van 2x3 waar het na een dagje produceren nog steeds goed te doen is. Voor de winter weet ik nog niet zeker wat ik ga doen.
Het naar mijn idee grootste probleem is het dak/plafond.
De schuur is gemaakt van enkellaags bakstenen, betonnen vloer en een golfplaten dak die er schuin is op gezet. En dan niet van die dunne plastic dingen maar redelijk robuust/ hout achtig materiaal van zo'n 0.7-1cm dik.
Het probleem is vooral dat die golfplaten niet water-en luchtdicht zijn gemonteerd ze "liggen" zegmaar op het dak. ik dacht eraan om deze holtes op te vullen met een soort pur achtig schuim als dit mogelijk is? En dan vervolgens het plafond te bevestigen zoals op tekening 2 (rockwool met daarvoor platen voor de afwerking.
maar kan dit gewoon of dien ik het dak beter waterdicht te maken?.

Voor de muren dacht ik aan isofix. zoals hier:http://synthforum.nl/forums/showpost.php?p=944622&postcount=15 kan ik dit op deze manier vast zetten op bakstenen? of moet ik dan eerst een andere ondergrond gebruiken?

Voor de vloer wil ik isofelt ondervloer tegels gebruiken met daarover vinyl.

Qua afwerking is voor mij werking belangrijk dan wat het oog wil. naar mijn idee kan mooie afwerking later nog altijd en is het belangrijker om aan het budget van een student te denken.

Mijn grootste vraag is nu: Kan ik dit allemaal zo plaatsen of dien ik de orignele ondergronden ook nog af te werken?

Hmm.. bij mij werkt 't zelfs als ik eerst de " intyp en daarna gelijk een klinker..
ä ë ö ï ü ÿ enzovoort...
Maar goed,, we dwalen af :D

Deze manier ben ik normaal ook gewend. Echter wil mijn laptop dit niet doen.

Laatst gewijzigd:
Bedoel je met de gaten in het dak de holle ruimtes onder de golfplaten boven de muur? Die kun je aan de "bovenkant" van het dak dichtmaken met cement. Onderaan kun je ze net zo goed open laten; het hoeft niet luchtdicht te zijn als je plafond maar geen tocht doorlaat. Sterker nog, je wil juist wat ventilatie hebben om vochtproblemen te voorkomen.

Het plafond zoals je voorstelt (hout plus rockwool) lijkt me prima.

Met isofix op die manier heb ik geen ervaring, maar ik zou zelf isolatiemateriaal kiezen dat ook warmte isoleert.

Bedoel je met de gaten in het dak de holle ruimtes onder de golfplaten boven de muur? Die kun je aan de "bovenkant" van het dak dichtmaken met cement.

Wat bedoel je met de bovenkant dan? want verder zijn er niet echt holtes op die tussen de golfplaten en de muur na.

Met isofix op die manier heb ik geen ervaring, maar ik zou zelf isolatiemateriaal kiezen dat ook warmte isoleert.

Werkt isofix uit zichzelf helemaal niet warmte isolerend? Want als je kijkt naar de structuur van dit spul zou je verwachten van wel. Weet je anders iets wat zo makkelijk werkt als isofix, want zoals in de link ziet het er wel echt makkelijk/ handig uit.
Ik heb anders nog het idee om i.p.v. de stroken isofix waarom de gipsplaten worden gemonteerd latjes te plaatsen met rubbers tussen de muren. En vervolgens daartegenaan de gipsplaten te plaatsen, zodat er een kleine spouw wordt gecreëerd van zo'n cm dik.

Sorry dat de vragen blijven komen, maar daar was deze thread toch wel voor bedoelt. + ik wil het liever in één ( wtf alt+e =é , nu nog de umlaut uitvogelen) goed doen dan in twee keer natuurlijk.

De reden dat dit op laptops niet gaat is omdat je hier voor de numpad moet gebruiken, niet de reguliere nummers. Voor ë werkt Alt + 137 overigens prima, geen idee waarom je 4 nummers zou moeten intikken als je toch in latin1_general_ci typt ;).

... en het e-en-dan-apostrof is het soort gedrag dat mij toetsenborden door het raam laat smijten, maar dat krijg je als je programmeert en verwacht dat single quotes en colons gewoon verschijnen zoals ze moeten. Hoe vaak gebruik je in code nou een c-cedille?

Wat bedoel je met de bovenkant dan? want verder zijn er niet echt holtes op die tussen de golfplaten en de muur na.

Werkt isofix uit zichzelf helemaal niet warmte isolerend? Want als je kijkt naar de structuur van dit spul zou je verwachten van wel. Weet je anders iets wat zo makkelijk werkt als isofix, want zoals in de link ziet het er wel echt makkelijk/ handig uit.
Ik heb anders nog het idee om i.p.v. de stroken isofix waarom de gipsplaten worden gemonteerd latjes te plaatsen met rubbers tussen de muren. En vervolgens daartegenaan de gipsplaten te plaatsen, zodat er een kleine spouw wordt gecreëerd van zo'n cm dik.

Sorry dat de vragen blijven komen, maar daar was deze thread toch wel voor bedoelt. + ik wil het liever in één ( wtf alt+e =é , nu nog de umlaut uitvogelen) goed doen dan in twee keer natuurlijk.

Met de bovenkant bedoel ik het hoogste deel van het schuine dak. Bij mijn schuur is dat trouwens dichtgemaakt met een plank (boeiboord) aan de buitenkant tegen de muur en een daarop aansluitende plank die op de golfplaten ligt. Tussen die bovenste plank en de golfplaten is cement aangebracht. Aan de laagste kant van het dak is het gewoon open gelaten. Maar als de golfplaten voldoende ver over de muur steken kun je ook overwegen om het gewoon zo te laten. Je gaat immers toch een plafond plaatsen dus tegen de tocht hoef je het niet dicht te maken. Ik stond laatst in een schuurtje op een Landalpark te roken met zo'n dak dat aan beide zijden open was omdat het flink waaide en regende, ik werd niet nat en waaide ook niet weg:)

Alles werkt een beetje warmteisolerend, isofix ook. Maar het zet geen zoden aan de dijk. De fabrikant geeft geen informatie over de warmteisolatie ervan (althans, ik kan het niet vinden) omdat het er niet voor bedoeld is dus hoe goed het werkt weet ik ook niet:P

Zmooc echt top van je info! ik heb mede hierdoor nu wel een idee van wat ik wil. Nu nog uitvogelen hoe ik het precies aanpak. Sowieso nog even tentamens doorlopen en dan me gaan richten op het daadwerkelijke bouwen. Ben van plan om een foto reportage bijhouden. Dus ik laat wel wat horen als ik begin!

Hë, ALT+137 werkt ook idd :D

affijn.. (ALT+0235 kende ik uit m'n hoofd, vandaar..)

Ok, ik ben er na een bezoekje aan de gamma helemaal uit op één ding na.
Ik zoek een goeie manier om de latjes waarop de gipsplaten komen te bevestigen. Ik dacht zelf aan rubberen strips erop en vervolgens dit vast te lijmen aan de muur. Zal dit stevig genoeg zijn?

Ik zoek een goeie manier om de latjes waarop de gipsplaten komen te bevestigen. Ik dacht zelf aan rubberen strips erop en vervolgens dit vast te lijmen aan de muur. Zal dit stevig genoeg zijn?
Als je een geisoleerd gipsmuurtje neerzet kan je imo het beste een houten latten frame maken en dit met stoelhoekjes (L-ijzertjes) aan de muur verankeren. Dit laat imo minder snel los dan lijm....

Isoleren van een muur (zoals ik het zou doen :P):
de binnenkant van de buitenmuur beplakken met isolerende reflecterend bubbeltjesplastic (reflecterende kant naar de buiten (koudste) kant). Houten latten frame opbouwen, opvullen met isolatie materiaal en afdekken met isolerende reflecterend bubbeltjesplastic (reflecterende kant naar de binnen (warme) kant van je schuur). Hierna het geheel afdekken met gipsplaten en de naden met albestine gipsvoegsel opvullen.... et voliá :okdan:

Back