dus ik heb mn touch screen en nieuwe pc gekocht en geinstalleerd. een 23 inch scherm met optische touch technologie, de HP 2310ti. en een acer pc'tje met 3,2 ghz dualcore en 4gb geheugen.
net voor het eerste even mee lopen klieren, mijn ervaringen:
waar ik m in de eerste plaats voor kocht is om soft-synths met mn vingers te kunnen bedienen, programmeren. ook om met performance met je handen toegang te hebben tot de virtuele knoppen.
dat werkt top allebei, de implementatie is precies vergelijkbaar met bijvoorbeeld ipad soft synths. awesome.
missie geslaagd dus.
maar om een aantal zaken die in deze topic naar voren kwamen nog even terug te pakken: hoveren boven een knop kan wel degelijk ook met touch, evenals right click gaat heel makkelijk. de hoek van het scherm, deze is makkelijk te verstellen met de standaard zie video. je zou hem in principe kunnen monteren aan wat voor standaard of swing-arm dan ook voor meer flexibiliteit. zoomen kan inderdaad naar hartelust in ableton dus kleine knoppen zijn geen probleem, (met een kleiner scherm is dat wel een ander verhaal echter, vermoed ik).
ik kan het aanraden voor geïnteresseerden, je kan het voor alle functies van de daw gebruiken als je wil, of voor de functies waar jij het een meerwaarde vindt. geen gedoe met usb controllers en expressiever dan de muis for sure. maar het kan natuurlijk ook een aanvulling zijn op je muis en usb controller.
op zich is het al snel de moeite imo om het te doen, als het je wat lijkt, want je hebt eigenlijk alleen een scherm nodig vanaf 250 heb je een goeie grofweg. zo veel duurder dan een scherm zonder touch is het niet op zich.
maar goed ik moet er nog even wat meer induiken om alles eruit te halen. het videootje hieronder is een korte illustratie van de eerste keer dat ik m aanzette met ableton.