Touch Screen PC met DAW, welke heeft goeie implementatie ?

hand klap ka

Ouwe rot
hey

ik heb nog nooit met een daw gewerkt omdat ik met een muis of usb controller werken niet trek. nu ik met een ipad aan de gang ben gegaan, touch screen werkt wel goed voor mij.
ik wilde dus een windows pc kopen met een touch screen om een daw en vst's te gaan draaien en die met het touch screen bedienen.
ableton leek me een goeie daw voor mij, maar nou lees ik dat ableton slecht werkt met een touch screen. (je kan geen resolutie aanpassen, inzoomen, kleine knoppies, enz enz)

Mijn vraag dus, zijn er mensen die met een windows pc met touchscreen hun muzieksoftware bedienen ? Zo ja, welke daws werken goed daarmee ?

andere tips mbt windows pc touch-screen om muzieksoftware te bedienen zijn ook welkom, wel aan te raden of niet ??

thanks

persoonlijk lijkt het mij niet handig, tenzij je je beeldscherm neerlegt.
op het moment dat ie staat als een monitor, krijg je na een half uur werken een lamme arm omdat je die steeds op borst/ gezichtshoogte gestrekt moet houden om je knopjes aan te raken.

Ik denk dat het werken met touchscreen nog niet zo ingeburgerd is, en waarschijnlijk daarom...

leg je je ipad nu neer, of staat ie rechtop?

misschien is dit iets??
http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B292519/cid/60024/refId/basenl/

er zijn verschillende opties, je kunt gewoon een los scherm kopen en op je pc aansluiten. die zijn er in verschillende maten en vormen. sommige staan gewoon rechtop, sommige zijn verstelbaar qua hoek. en hele duren zitten aan beugels die je in alle richtingen kunt bewegen, en sommige zijn juist bedoeld om vlak of bijna vlak te kunnen liggen.

de hoek moet op zich wel lukken, voor tekenaars/grafische kunstenaars is het al echt de standaard, wacom schermen. met tekenen is de hoek nog belangrijker denk ik en daar werkt het ook.

het gaat mij meer om of het in de praktijd werkt met de interface van de daw.

kijk bij de Ipad is alle software gemaakt voor een touch screen, het hele design is er op gericht.

en als ik het goed begrijp zijn er ook wel windows-daws die express een implementatie voor gebruik met touch-screen hebben, maar ik ben dus nog een beetje aan het uitzoeken welke dat zijn, welke het beste werken en of er mensen zijn die ervaring hebben ermee.

die dell ziet er strak uit.
ben zelf een mac gebruiker, maar vind win 7 nu ook wel aardig te pruimen. geen idee hoe snel die x32 van amd is, geen zin om te zoeken ook, maar ziet er uit als een puike set.
zo te zien kan je dat ding dus ook als reuze tablet op je schoot plempen en op de bank lekker klooin...

ik zou zeggen; kopen die hap. :)

Eigenlijk off-topic, maar ik zat stiekem al na te denken over hoe het zou zijn om Cubase te gebruiken met deze krachtpatser:
img_i500_banner.jpg

http://www.tabletkiosk.com/products/sahara/i500_overview.asp

Een tablet met een (mobile) I7-cpu! :halleluja

Ik vind het ook interessant. Alleen is een resolutie van 1280*800 mijns inziens al wel wat laag, en op een relatief klein scherm (en dus hogere dpi bij eenzelfde resolutie) wordt het nauwkeurig klikken, vermoed ik.

Ik vind het ook interessant. Alleen is een resolutie van 1280*800 mijns inziens al wel wat laag, en op een relatief klein scherm (en dus hogere dpi bij eenzelfde resolutie) wordt het nauwkeurig klikken, vermoed ik.

ja das wel een probleem, ik ga daarom ook voor een groter scherm.

maar wie weet wat er nog gaat komen op tablet gebied over een paar jaar als ze een beetje goeie processor er in kunnen douwen voor een redelijke prijs.
windows komt mischien met windows 8 met een eigen tablet, las ik gister nog.

http://tweakers.net/nieuws/74984/microsoft-wil-onder-eigen-naam-windows-8-tablet-uitbrengen.html

maar ook dan moet de muzieksoftware zelf volgens mij nog wel ge-optimaliseerd worden voor touch. en dat gaan de grote daws pas doen als er een grotere markt voor is, zoveel vraag is er nu nog niet naar. aan de andere kant, gezien het succes van de ipad op muziek-gebied, zou je toch denken dat of google of microsoft met hun os-en en apparaten daar ook op in willen spelen.

de ipad werkt goed, maar is natuurlijk wel beperkt qua cpu. en de aansluitingen zijn heel kut, daarom voorlopig niet echt geschikt als je alleskunner daw oplossing.

maar ook dan moet de muzieksoftware zelf volgens mij nog wel ge-optimaliseerd worden voor touch

Dat is denk ik het belangrijkste. Zolang het OS en de DAW er nog geen rekening mee houden kun je er wel een touchscreen aan hangen, maar dat zal de bediening niet makkelijker maken.

Er zijn gewoon dingen die binnen het touch idee niet bestaan, zoals hover (muis ergens op zonder te klikken) en de rechter muisknop. Als de interface de functionaliteit gebruikt en geen alternatief biedt begin je niet zoveel met touch.

Waarom kun je wel werken met een touch screen en niet met een usb controller?

Ik heb Ableton met een Akai APC20 Ableton controller waar ik nagenoeg alle sequencer en mixer functies van Ableton mee aan kan sturen. Daarnaast heb ik een Akai MPD 32 voor het inspelen van drums (drumpads) en aansturen van effecten (draaiknoppen, schuiven, knoppen). Ik hoef het toetsenbord alleen nog maar aan te raken om naampjes in te typen, en undo :D Dat is toch prachtig?

geen idee waarom. ik bedoel ik kán er wel mee werken natuurlijk. maar het is meer een gevoelsmatige kwestie dat het me niet aanspreekt. zit niet echt een logica achter verder.
als ik een synth programmeer wil ik gewoon aan de knoppen van die synth kunnen draaien, die directe input vind ik belangrijk. en met een touch-screen kan je dat doen, al zijn het dan virtuele knoppen.
als ik telkens allerei knoppen moet routen en onthouden welke wat doet, dat gaat mij irriteren. maar goed dat is dus een puur persoonlijke voorkeur.

een controller die speciaal gemaakt is voor ableton, die zie ik me zelf nog wel gebruiken op zich.

maar goed, ik neem de niet ideale software voor touch maar voor lief en wie weet wordt er de komende jaren nog wat doorontwikkeld. ik zit nu echt op zo'n punt van altijd met alleen maar hardware gewerkt, als ik mn set-up nu echt wil gaan verbeteren zoals ik zou willen dan gaat dat zwaar mn budget overschrijden. dus dan koop ik liever een nette pc met daw. ben ik ook eindelijk een beetje bij de tijd. ;)

De apc-knoppen zijn default ook redelijk random toegewezen. Zat telkens bij de interne fx met een set rotaries die waardes als aan en uit bestuurden. Gewoon de eerste zes uit de lijst dus, super-irritant. Je kan het wel handmatig gaan routen, maar ik ben dan ook klaar.

Wanneer komt de iMac met touchscreen uit eigenlijk? ;)

ik heb een tijdje een 23" touchscreen getest met protools, en dat draaide erg goed. vrijwel liggend gaat idd het beste, maar dat vind ik sowieso een eis qua reflecties dus geen probleem daar. heb hem echter niet gekocht, want het scherm was van slechte kwaliteit. erg jammer!

als ik telkens allerei knoppen moet routen en onthouden welke wat doet, dat gaat mij irriteren. -- -- een controller die speciaal gemaakt is voor ableton, die zie ik me zelf nog wel gebruiken op zich.

Ik hou ook niet van rerouten. Die APC20 hoef je niets aan in te stellen, die werkt voor transport functies en faders van je mixers al goed. Deze heeft dan ook geen rotaries zoals de APC40.

De pads van de mpd32 zijn ook al helemaal sync met Ableton, je sleept (met de muis ja :D ) de samples op een grid dat hetzelfde eruit ziet als de pads van je mpd, vervolgens zit de sample onder dezelfde pad op je mpd.

De andere schuiven en rotaries moet je wel toewijzen, maar dat gaat vrij simpel.

Je merkt het misschien al; Ik heb die spullen net en ik ben dol enthousiast.

Laatst gewijzigd:
Back