gakken sx150 sequencer mod

jwhagenbeek

Ouwe rot
ben bezig met een sequencer mod op mn gakken. heb de printplaat van de sequencer gesoldeerd en ben uitermate blij met de behuizing die ik ervoor geklust heb (morgen maak ik even wat foto's). wat mijn idee was is om een transistor te nemen (aan de collector en emitter) in lijn met de voeding naar het pennetje van de gakken. de 8 step sequencer word dan met schakkelaars verbonden met de basis van de transistor. hiermee maak ik dus een soort gate sequencer. verder wil ik een babyten-achtige manier van cv sequencen aan dezelfde stepsequencer hangen.

enig probleem tot nu toe is dat ik als basis een Velleman kitje heb genomen en op hetzelfde probleem stuit als in het forum hieronder:
http://www.electro-tech-online.com/.../86087-help-wanted-cd4015-shift-register.html

er word daar geadviseerd om niet de aanpassing te gebruiken die de topicstarter voorstelt... is het waar dat die niet kan zoals hij het getekend heeft?

P1010071.jpg

P1010075.jpg

P1010082.jpg

P1010084.jpg

Leuk dit :okdan: alleen ben ik een fukker als het gaat om netjes. Die leds zagen er zo netjes uit (eerste foto) en dan op foto 3 staat opeens alles schots en scheef. :?

hahaha zo schots en scheef staat t niet hoor :P heb gewoon de boutjes nog niet vast gedraaid dus vandaar. ik ben ook een miereneuker als t daar om gaat :( (helaas, want kan me ergeren als t net niet goed zit)... zo heb ik vanmorgen het plaatje opnieuw gespoten nadat ik bedacht dat de witte strepen 1mm breder waren dan op de gakken :S

oh en de knoppen zaten er ook nog los op alleen om even een fototje te maken

haha geen idee zover ben ik nog niet. heb ook 22k pots genomen ipv de 100k zoals die in het schema van de babyten staan, zal dus niet zo'n groot bereik hebben. maar ja je bent blut en hebt nog wat pots liggen, dan moet je wat...

Geen nood, dat zijn spanningsdelers. De waarde van de potmeters maakt dus niet uit, behalve bij de tempopot.

Ziet er inderdaad netjes uit, maar ben je niet vergeten de drukknopjes naar voren te brengen?

Zie ook:

nee hoor dat ben ik niet vergeten, wilde erg graag een mod maken op het ontwerp van velleman zodat ie direct begint te lopen als je er stroom op zet. tot nu toe heb ik die mod niet gedaan en zal ik alsnog die knopjes naar voren moeten halen.

wat nu nog moet is een trigger in en uitgang, zoadat ik hem ook als master kan gaan gebruiken en dan een paar andere babytens die hierdoor getriggered worden. ben nu bezig met een filter en een losse 4steps sequencer om dat filter te tweaken en die krijgen hetzelfde layout. wordt dus een leuk trio voor op t podium!

oeh en die gakken klinkt ineens super vet! ga volgende week even wat geluidsfragmentjes maken.

Ziet er goed uit! Over de geluidskwaliteit ga ik me niet uitspreken, maar klinkt vast veel beter irl.

Waar heb je die Gakken eigenlijk gekocht? Zijn een beetje lastig te vinden in Europa lijkt me (of ik heb nog niet goed genoeg gezocht, kan ook).

haha ja dat geluid :P ach t blijft een speeltje... maar idd met een line out klinkt t beter maar vergelijken met een dedicated synth moet je natuurlijk niet doen. Er zit nog wel een kleine error in die m rauwer maakt, door de aarding. gek genoeg geen brom maar wel een soort vibratie in t geluid. ik denk dat ik een diode tussen de - van de gakken en de totale massa moet plaatsen. alhoewel de rauwheid niet erg storend is...

Waar heb je die Gakken eigenlijk gekocht? Zijn een beetje lastig te vinden in Europa lijkt me (of ik heb nog niet goed genoeg gezocht, kan ook).
Ik denk dat ze enkel nog via eBay te krijgen zijn. Ik ga mij er binnenkort ook maar eentje bestellen denk ik. En dan proberen sequencen via mijn MOTU 828 en SilentWay of desnoods met mijn Bass Station, maar die laatste kan de Gakken niet chromatisch sequencen als ik het goed voorheb.

Back