Volgens mij is het klavier van de S90 ES en XS daar een variant op.
Inderdaad. Dit zijn allemaal gewogen
balanced klavieren.
Bij de
graded klavieren zijn de toetsen verschillend in gewicht. Ze worden lichter van links naar rechts.
Bij de
balanced klavieren zijn alle toetsen even zwaar.
Balanced klavieren vindt ik zelf vooral handig voor alle soorten klavierspel terwijl de graded klavieren vooral geschikt zijn voor pianospel.
Ik kan op beide klavieren mijn draai vinden.
Misschien nog dit: niet alle klavieren beschikken over aftertouch: Bij Yamaha zijn de balanced klavieren hiermee uitgerust, de graded klavieren niet. Niet iedereen gebruikt aftertouch dus misschien is dit geen punt om mee rekening te houden.
Ik heb destijds niet alleen een gewone muziekhandel bezocht maar ook een pianozaak. Daar kan je veel beter oordelen welk klavier bij jouw speeltechniek past. Uiteindelijk zijn er zoveel verschillende klavieren, zelfs bij de akoustische piano's is er merkbaar verschil.
Niet onbelangrijk is ook dat je tijdens het uitproberen van een klavier er ook op let dat het instrument op een degelijk statief staat. Het voelt echt verschillend aan als de synthesizer/piano op een degelijk statief staat of op een wankelend exemplaar.
Bij Yamaha vind je de graded klavieren (GH) vooral terug op o.a. de Clavinova's en stage piano's. De balanced klavieren vind je vooral terug bij de workstations (Motif) en de performance synthesizers (S90xx).