Yamaha S90ES of Roland RD700GX

k_spee

Ingeburgerd
Ben nu in het bezit van een roland fp-7, maar ben op zoek naar een stapje hoger. Mijn oog is gevallen op de Yamaha S90ES en de Roland RD700GX. Waarin verschillende deze 2 van elkaar en waar zou jou keuze op vallen? Natuurlijk is de pianosound een kwestie van persoonlijke smaak. Het is me opgevallen dat er de RD700GX meer te koop wordt aangeboden dan de S90ES.

Als ik zelf zou moeten kiezen zou het zeker de Yamaha S90ES worden. Bevat veel meer klanken (onder de kap zit dezelfde 'engine' als de Motif ES)

Vooral omdat ik al vertrouwd ben met de bediening en de gebruikte terminologie die nagenoeg identiek is met mijn huidige Yamaha Motif ES8.

Maar de S90ES is intussen al opgevolgd door de S90XS en de sprong van ES naar XS is best groot en zeker het overwegen waard.

Ik heb destijds heel wat synthesizer/workstations bespeeld waaronder ook een Roland RD700 (exact model weet ik niet meer precies).

Een punt waar ik veel belang aan hecht is het klavier zelf: Ik ben helemaal tevreden van het balanced hammer klavier van Yamaha. Op de Roland had ik wat 'moeite' om te spelen. Vooral het verschil in 'gewicht' vond ik minder aangenaam om te spelen.

Yamaha gewogen klavieren zijn zwaarder om te bespelen en niet iedereen houdt daarvan.

Gewoon zelf uittesten en voelen wat je zelf prettig vindt.

De vermeldde Kawai MP10 zal vast wel een degelijk klavier hebben maar is nogal moeilijk om te vergelijken met de S90ES of RD700GX aangezien de MP10 een stage piano is.

Als je een goede combinatie zoekt met een goed klavier en veel geluiden dan is een S90ES of RD700GX een logische keuze. Als je een erg goed klavier wilt dan moet je misschien eerder uitkijken naar een stage piano zoals een MP10 of bijvoorbeeld een CP1/5/50 van Yamaha.

Misschien ook interessant om te bekijken/beluisteren is een Kurzweil PC3x. Deze staat al geruime tijd bij mij in de belangstelling maar ik heb nog geen kans gezien om een PC3x te bespelen. De PC3x is zowat de opvolger van de legendarische K2600-workstations en is tegenwoordig erg scherp geprijsd.

Laatst gewijzigd:
Een punt waar ik veel belang aan hecht is het klavier zelf: Ik ben helemaal tevreden van het balanced hammer klavier van Yamaha. Op de Roland had ik wat 'moeite' om te spelen. Vooral het verschil in 'gewicht' vond ik minder aangenaam om te spelen.

Yamaha gewogen klavieren zijn zwaarder om te bespelen en niet iedereen houdt daarvan.

Gewoon zelf uittesten en voelen wat je zelf prettig vindt.

De vermelde Kawai MP10 zal vast wel een degelijk klavier hebben maar is nogal moeilijk om te vergelijken met de S90ES of RD700GX aangezien de MP10 een stage piano is.

Vandaar de vermelding idd. Volgens mij lees ik in de review van die MP10 dat hij maar iets lichter aanslaat dan een echte piano. Maar hij heeft maar 27 sounds geloof ik (?). Mij gaat het dan ook voornamelijk om het klavier. Heb zelf een S80, maar ik vind het klavier toch niet denderend vergeleken met een echte piano.

Ik vraag me al een tijdje af hoe de S90 wat dat betreft is, aangezien ik het GH3 klavier stukken beter vind. Volgens mij is het klavier van de S90 ES en XS daar een variant op.

Volgens mij is het klavier van de S90 ES en XS daar een variant op.

Inderdaad. Dit zijn allemaal gewogen balanced klavieren.

Bij de graded klavieren zijn de toetsen verschillend in gewicht. Ze worden lichter van links naar rechts.

Bij de balanced klavieren zijn alle toetsen even zwaar.

Balanced klavieren vindt ik zelf vooral handig voor alle soorten klavierspel terwijl de graded klavieren vooral geschikt zijn voor pianospel.

Ik kan op beide klavieren mijn draai vinden.

Misschien nog dit: niet alle klavieren beschikken over aftertouch: Bij Yamaha zijn de balanced klavieren hiermee uitgerust, de graded klavieren niet. Niet iedereen gebruikt aftertouch dus misschien is dit geen punt om mee rekening te houden.

Ik heb destijds niet alleen een gewone muziekhandel bezocht maar ook een pianozaak. Daar kan je veel beter oordelen welk klavier bij jouw speeltechniek past. Uiteindelijk zijn er zoveel verschillende klavieren, zelfs bij de akoustische piano's is er merkbaar verschil.

Niet onbelangrijk is ook dat je tijdens het uitproberen van een klavier er ook op let dat het instrument op een degelijk statief staat. Het voelt echt verschillend aan als de synthesizer/piano op een degelijk statief staat of op een wankelend exemplaar.

Bij Yamaha vind je de graded klavieren (GH) vooral terug op o.a. de Clavinova's en stage piano's. De balanced klavieren vind je vooral terug bij de workstations (Motif) en de performance synthesizers (S90xx).

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. S90ES is meer een combi tussen synthesizer en EP. RD700GX is toch meer een EP. De RD700GX is nog nieuw te krijgen, waardoor je deze in een winkel kunt testen. De S90ES helaas niet meer, dus dat wordt een beetje moeilijker.

Weet iemand of de piano sample in de FP-7 (oude model) hetzelfde is als in de RD700GX. Zo ja, dan valt de RD700GX af.

De RD700GX met expansion van de Supernatural kit is is zeer mooie verbetering. Zijn er nog mensen die denken dat de S90ES of XS beter klinkt dan de RD700GX incl. Supernatural uitbreiding?

Ik denk dat ze allebei even goed zijn. Waarschijnlijk vind je op de ene misschien meer presets die jou onmiddellijk aanspreken dan op de andere.

Enkele jaren terug had ik een Roland JV-2080 en dat was echt een hele goeie bak. Toen werd er ook vaak beweerd dat zowat elke studio een JV-1080/2080 bezat. Ik ken de huidige RD700GX niet maar het zou me verbazen als de kwaliteit achteruit is gegaan.

Klanken moet je gewoon even zelf in de winkel beluisteren aangezien dat toch voor iedereen verschillend aanvoelt (hoort).

Specificaties kan je wat makkelijker vergelijken maar daar mag je je niet op blind staren. Uiteindelijk moet het ding doen wat jij er mee wilt doen. Misschien vind je de ene wat makkelijker te bedienen of beschikt de andere over enkele handige functies die je erg bruikbaar vindt.

De S90ES is nieuw niet meer te verkrijgen maar wel de opvolger: S90XS. (= ongeveer Motf XS min workstation functies)

Gewoon beiden in de winkel uitproberen:

Zelf zou ik vooral letten op het klavier, de geluiden, de bediening en de beschikbare functies.

Ook handig is om de handleidingen van beiden even te downloaden zodat je je een idee kan vormen wat je er mee kan doen en hoe je dat moet doen. Dan kom je alvast met de nodige kennis in de winkel en kan je bepaalde zaken ook echt uitproberen.

Bedankt voor je post!

De S90ES heeft mooie features. Echter, weet ik niet of ik deze ook daadwerkelijk zal gaan gebruiken. Ik speel in een bigband waar voornamelijk pianosound een hoofdrol speelt. Echter, thuis wil ik er wel wat meer uit halen.

Beide modellen zijn niet meer verkrijgbaar is de winkels, waardoor het uittesten niet zo gemakkelijk is. Indien iemand in Limburg de S90ES en/of RD700GX thuis heeft staan, zou ik graag eens komen testen/luisteren.

Ik heb een mp5 van Kawai gehad. Ik ben echt als pianist begonnen en vond dit een superieur klavier ter vervanging van mijn S90. Klonk ook subliem als piano, inclusief enkele sterke elektrische piano's. Ja, het is iets lichter, maar niet in vergelijking met mijn oude akoestische piano die NOG lichter was. De meeste mensen hadden niet de centen om op een vleugel te leren spelen dus dat is een scheefgetrokken vergelijk, ook al kreeg ik wel les op een vleugel.

De TS zoekt volgens mij een piano en geen synth. De S90 is om in verloren te lopen en had voor mij veel te veel nutteloze dingen. Ik heb sowieso een JP8000 en een DX7 in de buurt, dus naar synths toe zijn is er voor mij genoeg voorhande, zekere met NI8 en alles van Arturia op de Macbook 8)

Zit juist naar een MP7 van Kawai te kijken. Ding klinkt niet alleen goed maar ziet er ook nog eens puik uit.

Kwam overigens ook in Duitslang gemaakte instrumenten tegen van Blüthner: http://www.eklavier.com/index.php/en/

Moet alleen nog wel verder kijken hoe en wat inzake die instrumenten.

Laatst gewijzigd:
Back