workstation liefhebbers?

7four

Ingeburgerd
Ik vroeg me af of er er meer mensen zijn die liefhebbers zijn van het produceren met alleen een workstation?

Persoon spreekt mij het idee van alles produceren met 1 bak erg aan. Het ``less is more`` idee.

Ik heb het idee dat door het werken met 1 apparaat je veel creatievere en leukere muziek maakt dan wanneer je een hele studio vol apparatuur hebt staan of 100 plug ins op je pc hebt staan.

Wat is jullie mening?

Laatst gewijzigd:
Hoi 7four,
Ja hoor. Met een hardware workstation werken is lekker overzichtelijk. Ik gebruik er twee. RS7000 van Yamaha voor dance/trance achtige muziek vanwege zijn makkelijke loops. En een KORG M50 voor echte song sequences.
Een PC gebruik ik alleen om samples te maken van mijn eigen spel, of samples te bewerken van anderen (meestal het tempo)
Ik gebruik evengoed externe synthesizers voor hun specifieke klank. Maar het is zeker erg prettig om alle playdata uit één sequencer te laten komen. In dit geval moet je erom denken of evt controllers je externe synthesizer ook (ongewenst) beïnvloeden.
En mocht je 2 workstations hebben, is het ook fijn om 32 sporen te kunnen gebruiken als je dat wilt.

Het meest prettige van workstations is dat ze knoppen hebben voor bedoelde functies (evt vrij toewijsbaar). Ik vind met één muis op een PC werken helemaal niets aan. Mocht je nou toch graag met een PC erbij verder gaan? Denk dan ook es aan een KORG M50. Er zit een software pakket bij. Dan kun je hem evt ook via de PC bedienen per USB aansluiting.
Laat je goed informeren per merk van je interesse. Niet elke workstation is helemaal hetzelfde.

RS7000 van Yamaha voor dance/trance achtige muziek vanwege zijn makkelijke loops. En een KORG M50 voor echte song sequences.

Bij mij is het precies hetzelfde.

Ik gebruik mijn Motif ES8 in Pattern Mode tijdens het maken van songs maar ook bij optredens zodat ik makkelijk een bepaalde sectie (onderdeel van een pattern) kan laten spelen voor 'onbepaalde' tijd. Iets wat je niet kan wanneer je gewoon in Song Mode bezig bent. Immers, in Song Mode, wordt de song van begin tot einde netjes afgespeeld waarbij je dus geen 'vat' meer hebt om bijvoorbeeld het refrein nog een keer te laten spelen als dat op dat ogenblik zou passen.

Ik doe ook alles in de sequencer: opnemen, knippen, plakken, invoegen, ...
Ook het maken van eigen klanken gebeurt volledig op de Motif ES8.

Het enige waarvoor de computer wordt gebruikt is:
  • het beheer van data zoals voices, ... en het maken van backups.
  • opnemen van audio

Het voordeel van een workstation zoals een Motif is dat alles in 1 apparaat zit, geen gedoe met toepassingen en instellingen aan de praat krijgen.
Het duurt wel even voor je de gebruikelijke acties zoals kopieren, verplaatsen,... in de vingers krijgt maar uiteindelijk doe je dit bijna blindelings.

Toegegeven: een DAW-toepassing op een computer geeft een beter overzicht en daarmee kan je vaak heel snel triviale functies uitvoeren omdat je gewoon kan zien wat je aan het doen bent: bijvoorbeeld het tekenen van controller informatie is makkelijker met een muis dan m.b.v. de Job mode op de Motif. Toch kan het ook op de Motif door een track te overdubben waarbij je dan enkel een specifieke controller (bv pitch bend) opneemt/aanpast terwijl de tracks afspelen, je kan het ook zien in de eventlist maar in een DAW-toepassing is het wel veel duidelijker.

Sinds kort gebruik ik nu ook een DAW op de computer maar ook daar is er toch een behoorlijk leercurve.
Alles start nog steeds in de Motif ES8 en de computer wordt erbij gehaald wanneer acties daarop makkelijker/sneller kunnen uitgevoerd worden. (best of both worlds, zoiets)

Voor live doeleinden is een workstation zeker een handig iets want dan kan je zonder computer toch heel wat functies aanspreken (bv patterns,...).
Al een tijdje zit ik me te verdiepen in de PC3x van Kurzweil. Naast de VAST-synthese heb ik vooral ook interesse in de sequencer en hoe je die in setups kan gebruiken bij live doeleinden.

Het nadeel van een workstation zoals een Motif ES is, dat na enkele jaren, er geen updates meer voor beschikbaar komen (niet dat er ooit veel geweest zijn, maar toch) terwijl een DAW op de computer voortdurend in ontwikkeling is. Het voordeel is wel dat, eens je ermee vertrouwd bent, je alle gebruikelijke acties makkelijk en snel kan uitvoeren. En zolang het workstation niet stuk is, kan je blijven muziek maken. Bij de computer ben je o.a. afhankelijk van het besturingssysteem, drivers,....

Zou ik later opnieuw een workstation kopen i.p.v. een DAW-toepassing. Hmm, hangt er van af:

Wanneer dat een Motif xx zou worden, ja. Een workstation van een andere fabrikant? Wellicht niet aangezien ik dan opnieuw een heleboel dingen opnieuw moet aanleren en daar kruipt echt wat tijd in.

Als je bereidt bent om de nodige tijd te investeren in het gebruik van een workstation dan loont zich dat zeker maar niet iedereen is daartoe bereidt. Mij heeft het toch heel wat tijd gekost om alles in de vingers te krijgen. Na ruim 6 jaar met de Motif ES durf ik wel stellen dat ik hem de baas kan en hij geen geheimen meer voor mij heeft.

Ik hou van workstations, maar dat is vooral omdat ik van de 'live' controle hou (thuis en in de repetitieruimte alles maximaal een plek geven, on stage presets intikken, gaan en nergens omkijken naar. Ik gebruik live geen arps.
Met de Fusionsynth kan ik wat dat betreft na een paar jaar lezen en schrijven, maar qua geluid/spelen blijf ik nieuwe dingen maken. Datzelfde zal voor mijn kersverse Kuzweil PC361 over een paar jaar ook wel gelden.

Voor opnames blijf ik vertrouwen op de computer, vanwege het overzicht en het feit dat ik ook andere instrumenten gebruik. De Fusion heeft wel een 8 sporen recorder, maar die heb ik nooit gebruikt. En als ik de band een nieuw idee wil laten horen neem ik een CD-opname mee of zet een mp3 daarvan op ons interne forum.

ik gebruik de workstation ook nog voor ruwe compositie's/demo's. Meestal neem ik direct op wat ik speel, voeg daar drums, bass etc aan toe en begin dan te bouwen.
Met de PC3x doe ik dat nu minder. Punt is dat die sequencer 1 ding niet kan wat ik vaak nodig heb en dat is switchen tussen maatsoorten binnen 1 nummer.
De nummers voor mijn vorige band schreef ik altijd in de Trinity zodat ik die nummers altijd bij me had met repetities, zonder daarvoor afhankelijk te zijn van een cdtje of een laptop/hardeschijf.

Ik werk meestal op de volgende manieren:

- In Logic met alleen virtuele instrumenten/effecten

- In Logic met geluiden van mijn Roland Fantom X workstation via midi (evt. samen met virtuele instrumenten)

- Alleen met de sequencer de Fantom X en de interne geluiden (en dan het totaal als audio opnemen in Logic)

Alle genoemde werkwijzen vind ik prettig, maar ik vermeld er wel bij dat ik de all-in-one workstation lekker vind wanneer ik totaal geen 'druk' heb (langere workflow) en meer voor mezelf bezig ben (en gewoon fun om het op CD of in je MP3-speler te gebruiken). Naar mijn idee is het zoeken naar geluiden ook makkelijker, en hoef je denk ik ook minder te 'tweaken' (maar dat is ook een kwestie van smaak, respect voor alle smaken :-) )

Logic gebruik ik als stand-alone meer voor het 'echte' werk, wanneer er ook een andere partij (mix/master) samen werkt . Dan is het wel zo snel en makkelijk om de aparte tracks etc. door te mailen enzo.

Ik wil graag zo vrij zijn om een linkje te delen, ik heb wat voorbeelden van stukjes muziek die ik volledig en alleen op de Fantom X heb gemaakt (en Logic alleen maar gebruikt om de audio op te nemen). Gewoon ook de workstation-mogelijkheid voor het maken van muziek te belichten.

Hier de link (Youtube):

Verder wens ik iedereen verder veel plezier bij het muziek maken !

Grt. CJ

Ik ben ook van de werkstations, gewoon alles in een. Op dit moment doe ik ' het'. Met de yamaha Motif 7 classic alleen ik zit ongelofelijk te &@&@ met de sequencer. Ik snap er niks van, dus als ik hem kan ruilen met een andere (het liefst synth/workstation) doe ik het meteen. Ik wil ook de klanken volledig aanpassen.

Back