Korg Triton : wel power, geen geluid

U2acrobat

Nieuwkomer
De on/off switch van mijn Korg Triton Le is afgebroken, en omdat op de adapter ook een aan/uit schakelaar zit heb ik de schakelaar voorzichting van het moederboard afgehaald, en vervolgens een harde verbinding gemaakt op het board.

Gevolg: de Korg heeft weer stroom, het display werkt, en alles *lijkt* naar behoren te functioneren ... maar en komt nul komma nul geluid uit! Helemaal niks. Voordat ik de schakelaar verwijderde was er niks aan de hand.

Weet iemand wat er mis kan zijn? De schakelaar zat met 4 pinnetjes vast. Ik heb 2x de + met de - verbonden.

Klinkt een beetje vaag, dat begrijp ik. Ik ben geen synth-expert, en heb maar beperkte kennis van printplaatjes en electronica. Als iemand een goede reparateur (omgeving Utrecht, Den Bosch, Gorinchem, Arnhem) kent, dan is dat ook welkom!

Als je de schakelaar wilt doorverbinden heb je maar één stukje draad nodig.
Deze soldeer je dan over de achterste contactpennen heen van de schakelaar. Je kunt de schakelaar eigenlijk gewoon laten zitten.
Het is een beetje een rare schakelaar. Deze heeft overigens maar twee contactpennen. Ik begrijp dus niet hoe je 4 punten met elkaar hebt zitten doorverbinden.
Ik ben een beetje bang dat je de bevestigingsgaten van de schakelaar ook gebruikt hebt. Geen idee wat er gebeurt met de LE als je dit mee laat doen.
Het is er in ieder geval niet voor gemaakt.
De voeding van de Triton-LE is een wisselspanning-voeding. Er is dus geen plus en geen min.
Zowiezo is het niet zo handig om plussen met minnen te verbinden. Dan krijg je flitsende zekeringen of rook.
Verder moet je heel erg voorzichtig omspringen met de elektronika van de Triton-LE. Deze is bovengemiddeld kwetsbaar.
Heb je nog wel display-informatie ? Of is dat er ook niet meer.
Als er alleen nog maar verlichting is zonder tekst kun je ervan uitgaan dat je een spanningsstabilisatortje om zeep hebt geholpen.
Een deel van de elektronika heeft 3,3 volt nodig. Als deze stabilisator het begeeft komt er een spanning op tussen de 4 en 9 Volt. Je snapt dat alle elektronika die aan die spanning hangt het niet overleeft,....
Als je weet hoe een soldeerdbout werkt dan betekend dat nog niet dat je weet waar je mee bezig bent. Het is altijd oppassen met dit soort elektronika.

Bedankt voor je antwoord. De "+" en de "-" die ik aanhaalde moet je niet letterlijk nemen. Zoals je zelf aangeeft zijn er 4 contact punten. Ik heb de achterste 2 met elkaar verbonden, en de voorste 2. Twee verbindingen dus. Mijns inziens zijn de achterste 2 voor de voeding, de voorste 2 kon ik niet thuisbrengen maar omdat daar al een "harde" verbinding zat (het klemmetje van de schakelaar), heb ik die verbinding ook aangebracht.

Het display functioneert 100%, dus inclusief informatie. Alles functioneert eigenlijk zoals het hoort, ik heb alleen helemaal geen geluid meer.

Kijk eens wat er gebeurt als je de midi-in en de midi-out met elkaar verbind.
Dat is een snelle test om te zien of de Local op "on" of op "off" staat.

Heb je de gehele print eruit gehad?
Zijn alle connectoren wel teruggestoken ?
CN13A (Zit naast de zekering)
CN7C (Zit tussen de adapteraansluiting en twee TRS-chassis-delen)

Kijk eens wat er gebeurt als je de midi-in en de midi-out met elkaar verbind.
Dat is een snelle test om te zien of de Local op "on" of op "off" staat.

Heb je de gehele print eruit gehad?
Zijn alle connectoren wel teruggestoken ?
CN13A (Zit naast de zekering)
CN7C (Zit tussen de adapteraansluiting en twee TRS-chassis-delen)

Heb je de gehele print eruit gehad? >> JA
Zijn alle connectoren wel teruggestoken ? >> JA
CN13A (Zit naast de zekering) >> JA
CN7C (Zit tussen de adapteraansluiting en twee TRS-chassis-delen) >> JA

Kijk eens wat er gebeurt als je de midi-in en de midi-out met elkaar verbind. Dat is een snelle test om te zien of de Local op "on" of op "off" staat. >> Kun je dat verduidelijken? Het klinkt als een eenvoudige test. Laat het display spontaan iets zien wanneer ik de MIDI-IN en MIDI-OUT met elkaar verbindt of moet ik nog een handeling verrichten?

Gewoon Midi-In en Midi-out met elkaar verbinden via een midi-kabel.
Als je dan geluid hoort bij het aanslaan van de toetsen staat de local op "off".
Deze test doe ik altijd met een midi-kabeltje op apparaten die het niet lijken te doen zodat ik niet door alle menu'tjes heen moet zoeken.

Als er nu nog geen geluid uit komt dan zal er toch iets zijn stukgemaakt tijdens de herstelling,....

Laatst gewijzigd:
Gewoon Midi-In en Midi-out met elkaar verbinden via een midi-kabel.
Als je dan geluid hoort bij het aanslaan van de toetsen staat de local op "off".
Deze test doe ik altijd met een midi-kabeltje op apparaten die het niet lijken te doen zodat ik niet door alle menu'tjes heen moet zoeken.

Als er nu nog geen geluid uit komt dan zal er toch iets zijn stukgemaakt tijdens de herstelling,....

Hmm.... er gebeurt niets. Althans, geen geluid.

In het MIDI-menu staat local ook gewoon aangevinkt. Het lijkt dus een dieper probleem te zijn ... ik zal hem van de week maar naar een professional brengen.

Bedankt voor de hulp zover.

Back