Solina String Ensemble dode toets

wolfo!

/* no comment */
Hallo allen,

Sinds gisteren ben ik de bezitter van een Solina String Ensemble type 3 (met leds, stereo).
Er is een probleem met de laagste G : voor de bas sectie werkt deze toets, voor de hogere registers (viool etc) niet ...
Ik heb hem nog niet open gemaakt. Iemand een idee wat dit probleem kan zijn / hoe op te lossen ?
Bijkomende vraag: wat is eigenlijk de waarde van dat ding?
Thanks!

In de lage registers heeft een Solina String ensemble twee toetscontacten, misschien is 1 van die toetscontacten vier of kapot.
Wat ook zou kunnen, maar dit weet ik niet zeker, is dat de divider kapot is.
Dit moet je ff navragen bij iemand met meer verstand van deze electronica.

Hopelijk is het een vuil contact. Ik haal hem vanavond uit elkaar ...
Iemand een idee hoe je zo'n divider moet uitmeten?
Blijft vraag 2: wat is de waarde van zo'n toestel? (uiterlijk in onberispelijke toestand; electrisch die éne toets)

dat klinkt alsof je deze voor een prikkie heb gekocht :)

Dat zit er dik in idd.
Huidige marktwaarde is denk ik rond de 600,- ofzo.
Sommigen zullen er meer voor vragen en ook verkopen.
Andere zullen me nu voor gek uitmaken omdat ze een paar jaar geleden rond de 350,- gingen.

Wel, het uit elkaar halen is er nog niet van gekomen ... (troubles with the cat) Zal iets voor dit weekend worden. (hebben jullie dat ook? Telkens je op weg bent naar een klavier, komt er iets tussen? ;) )
Ik heb hem gekocht voor € 320. Originele prijs was 350, maar die kapotte toets heeft de prijs gedrukt.

Marktwaarde van een goed werkende, mooie solina lijkt me eerder 450 te zijn in NL? Met uitzondering van de "speciallekes" zoals die met (origineel) ingebouwde speakers. 600 lijkt me een beetje overtrokken. 320 lijkt me een goede prijs met een kapotte toets, zowel voor koper als verkoper. Ik wil nog wel eens een Mk1 hebben. Ik heb toch niet meer genoeg kanalen vrij op m'n mixer om stereo aan te sluiten. :)

Laatst gewijzigd:
450,- zou ook goed kunnen kloppen. Mijn prijs indicatie is niet gebaseerd op goed onderzoek of veel handels ervaring oid. Alhoewel ik de vintage prijzen best een beetje in de gaten houd. Ik ben zo gekomen op 600,-:

- Ik heb al een Solina String Ensemble Mk1 in mijn bezit. Als ik er geen had en er stond er een voor 600,- of minder zou ik serieus overwegen deze aan te schaffen.

- Als er nu iemand mijn Solina zou willen kopen en 600,- biedt, dan zou ik hem "nee" verkopen. Dit zou ik ook doen met een bod van 700,-. Mocht hij 800,- bieden, dan zou ik hem pas verkopen denk ik.

In 2003 was er in Dordrecht een muziekzaak die was overgenomen door iemand die in de voorraad een tiental Solina String Ensembles aantrof waar die snel vanaf wilde, hij had ze voor 100 eu per stuk op Marktplaats gezet, binnen anderhalve dag was ie ze kwijt, ik heb er toen 1 gekocht. (moest wel iets aan gebeuren, maar da's hoort er bij)

Maar wat een joke, een handelaar die tientallen Solina's te koop aanbood voor ruim 200 euro onder de marktprijs van dat moment.. :D

Haha, uit deze thread dus.. http://synthforum.nl/forums/showthread.php?t=13839&highlight=solina

- Als er nu iemand mijn Solina zou willen kopen en 600,- biedt, dan zou ik hem "nee" verkopen. Dit zou ik ook doen met een bod van 700,-. Mocht hij 800,- bieden, dan zou ik hem pas verkopen denk ik.

Ik mag hopen dat daarbij meespeelt dat je hem maar al te graag gebruikt :)
Mijn cd collectie zou ik ook niet wegdoen, al biedt iemand 1000 euro boven de marktprijs.

Even voor de duidelijkheid, en tegelijkertijd toch geheel terzijde ;) :
het gaat hier niet over een MK1, wél over de versie met de lampjes in de toetsen (mk3 ?) ...
Nog steeds geen tijd gehad om hem open te maken. Maar het ding is _zalig_ met een small stone achter :D

Ik mag hopen dat daarbij meespeelt dat je hem maar al te graag gebruikt :)
Mijn cd collectie zou ik ook niet wegdoen, al biedt iemand 1000 euro boven de marktprijs.

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in.
Het was slechts mijn subjectieve prijsindicatie.
Maar ach, laten we wel wezen...het is ook een subjectieve markt waar we het over hebben toch?
Uiteindelijk is het enige juiste antwoord: "wat de gek er voor geeft".
Deze gek geeft er 600,- voor ;)

@matthew: 'k Denk toch dat ik hem nog ff bijhoud ... (mss wel een idee om eens wat samples voor Nord Electro / Wave te maken)

kan je eigenlijk makkelijk klaviertoetsen/klavieronderdelen hiervoor vinden; zijn de klavieren dezelfde als de Eminent/solina orgels? Het bereik is anders, maar dat terzijde.

Ok, het is er eindelijk van gekomen: ik heb hem opengemaakt ...
Er zitten geen dubbele contacten onder de bas keys. Elke toets laat gewoon een veer contact maken met een metalen staafje.
Er moet dus ergens een circuit inzitten wat maakt dat de bas sectie weet welke toets eerst werd ingedrukt.
Maar dat is het probleem niet: één van de lagere toetsen (G) werkt énkel met de bassen.
Er zitten een hoop prints in, verbonden met flatcables. Ik weet welke print wat doet, maar weet niet hoe ik moet uitmeten of er via die toets een correct signaal loopt.
Iemand suggestues?

Schema had ik al, weet alleen niet goed wat ermee aan te vangen :s

Met uitzondering van de "speciallekes" zoals die met (origineel) ingebouwde speakers.

Je bedoeld die op MP? ik geloof niet dat die uit de fabriek komt. Ziet er uit als door een knutselaar ingebouwde autospeakers uit de jaren 80. Het is de enige die ik ooit zo heb gezien.

Ik wil best beweren dat ie door die modificatie minder waard is ipv meer dan gangbare marktwaarde. Muziekstandaard is ook niet origineel op dat exemplaar.

Back