Folk vst's

karstieman

Super K
Ik zoek voor een projectje een paar typische sounds voor Schotse / Ierse volksmuziek.

Nou is er op de sample-markt genoeg dance te verkrijgen, maar weinig folk spul

Heeft iemand tips voor goede vst's of sample-cd's voor de volgende instrumenten ?
- Doedelzak / Uilleann Pipes
- Banjo / Bouzouki
- Accordeon die in deze muziek gebruik wordt ( Concertina / Diatonische Accordeon )

Voor dat genre muziek kan je best eens wat FM-type synths of vst's beluisteren of uittesten

Ok thanks !, maar ik ben dus zelf een beetje stukgelopen in mijn zoektocht.
Heb je toevallig wat namen van goede vst's die ik hiervoor kan gebruiken ?

Voor dat genre muziek kan je best eens wat FM-type synths of vst's beluisteren of uittesten.
Samples zijn meestal niet erg geshikt voor banjo...

Mijn hemel, wat een verschrikkelijk advies. Hoe je het in hemelsnaam kunt verkopen dat je opleidingen geeft, geen idee.

http://www.eastwestsamples.com/details.php?cd_index=962 < Karstieman, kijk daar maar eens. Je moet niet zoeken naar "Folk" maar naar "Ethnic". Ik weet alleen niet of die library ook voor Kontakt of zo te krijgen is; feit blijft dat 't een duur geintje is.

Of je moet de instrumenten die je nodig hebt apart aanschaffen, maar als je dan Kontakt niet hebt, dan is 't nog steeds prijzig:

http://rekkerd.org/cinematique-instruments-releases-banjo-for-kontakt/
http://www.boldersounds.net/bob-celtic-pipes-p-11.html

etc.

Of koop je een module of een keyboard... Yamaha of Roland of zo.. Maar echt zal het niet gaan klinken... Zijn ook tal van libraries voor kontakt te verkrijgen. Het is alleen goed zoeken. Ik laat het liever live inspelen allemaal.

Dank Yoozer, daar heb ik iets aan !
Qua prijs zijn de losse instrumenten in ieder geval betaalbaarder.
Ik heb ook van Big Fish een Celtic instrument Kontakt lib. gevonden die voor $99 nog redelijk betaalbaar is.

Of koop je een module of een keyboard... Yamaha of Roland of zo.. Maar echt zal het niet gaan klinken... Zijn ook tal van libraries voor kontakt te verkrijgen. Het is alleen goed zoeken. Ik laat het liever live inspelen allemaal.

Mijn Yamaha XS6 heeft nog wel wat van dit soort instrumenten, maar die klinken echt niet top.
Vandaar mijn zoektocht naar een goede vst of sample lib.
Live inspelen klinkt natuurlijk beter, maar daar heb ik geen tijd voor ( en wil ook geen geld hier aan spenderen )

Mijn hemel, wat een verschrikkelijk advies. Hoe je het in hemelsnaam kunt verkopen dat je opleidingen geeft, geen idee.
...
Ja Yoozer...
Ik wil wel eens een Folk nummertje horen met samples hoor (vooral banjo, dat zal mooi worden). :halleluja
Om mensen dingen te laten kopieren (samplen is dat dus) heb je geen kennis nodig en blijkbaar is dat de enige werkwijze die jij mogelijk acht.
Het wordt waarschijnlijk weer zo'n 'hardcore banjo sequence'... echt folk muziek !!! :okdan:

Om mensen dingen te laten kopieren (samplen is dat dus) heb je geen kennis nodig en blijkbaar is dat de enige werkwijze die jij mogelijk acht

Nonsens.

Tegen de tijd dat je een realistische banjo uit FM8 hebt geworsteld - als het je al lukt - ben je een half jaar verder. Zoals je kon lezen had de topicstarter het over een "projectje" - dat betekent over 't algemeen dat je het binnen een maand moet klaar hebben, als het niet eerder is. Als je nu gaat zeggen "ja, maar dan pak je toch ergens een preset, genoeg DX7-libraries" heb je je eigen argument ondergeschoffeld.

Use the right tool for the right job. Jouw redenering zou inhouden dat als je zelf niet een piano kan bouwen je ook geen kennis nodig hebt om er op te spelen. Het tegendeel is waar; het is alleen een ander soort kennis.

Door FM8 aan te dragen als voorbeeld stuur je iemand niet naar een werkbare oplossing. Let wel - werkbaar. Da's heel wat anders dan kant en klaar.

Goed samplen is lastig. Een team van 2-3 engineers met 30 jaar ervaring en een fatsoenlijk budget voor goede outboard, microfoons en converters gaat betere, speelbaardere opnames maken van een piano dan dat je ooit in je leven zelf kunt doen. Dat wil niet zeggen dat het nooit nodig is om zelf nog opnamen te maken. Het wil ook niet zeggen dat het niet leerzaam is omdat je niet hoeft te herhalen wat al iemand gedaan heeft (er is altijd ruimte voor verbetering).

Maar - je gaat niet beweren dat je dat zelf even na gaat doen. Of zelf een piano gaat bouwen. Toch?

En dit is niet veel verschillend. Geen tijd om banjo te leren spelen, geen mogelijkheid om een sessiemuzikant in te huren (wat de beste optie zou zijn), maar denk maar niet dat je met het kopen van een library gelijk realistische partijen eruit haalt. Je zit in ieder geval wel een heel stuk dichterbij dan dat je in FM8 iets gaat brouwen zonder idee of je ooit bij iets fatsoenlijks uitkomt.

Sampletank, en dat aanvullen met East-West of Zero G samples :)

Tegen de tijd dat je een realistische banjo uit FM8 hebt geworsteld - als het je al lukt - ben je een half jaar verder. Zoals je kon lezen had de topicstarter het over een "projectje" - dat betekent over 't algemeen dat je het binnen een maand moet klaar hebben, als het niet eerder is. Als je nu gaat zeggen "ja, maar dan pak je toch ergens een preset, genoeg DX7-libraries" heb je je eigen argument ondergeschoffeld.
...
Wat is dat voor gelul !
Het is niet omdat ik bvb. FM8 aanraad dat TS geen preset uit de FM-library mag/kan gebruiken. Blijkbaar heb je nooit goed FM sounds kunnen maken of zelfs gewoon beluisterd.
FM geluiden (kunnen) zijn dynamisch en dat heb je zeker voor folk-muziek nodig.
Samples zijn nooit dynamisch maar gewoon 'dode rommel van een ander gejat'.
Maar ja, als TS dode muziek wil maken... gebruik je dode klanken hé... =)

Ik zou voor dit soort projecten niet met fm synthies gaan klooien. Er zijn een hoop overtuigende sample library's te vinden voor kontakt, gigasampler of andere sample paketten.
verder heeft native instruments naast die fm8 ook paketten die beter bij dit soort dingen past ...zoals gypsy...(o,nee dat is east west;)

2cent.

pffjieuw, das niet gewoon kort door de bocht, maar gewoon een straat eerder afgereden...
Alsof je geen expressie kan leggen in samples. Je kan er ook gewoon op moduleren hoor.

Ik ben zelf ook geen supergrote fan van samplen, maar dit slaat werkelijk alles.

Het is niet omdat ik bvb. FM8 aanraad dat TS geen preset uit de FM-library mag/kan gebruiken.
Waarom niet? Dat vereist ook geen werk en geen kennis, alleen maar volgende->volgende->volgende klikken tot je bij iets fatsoenlijks uitkomt.

Blijkbaar heb je nooit goed FM sounds kunnen maken of zelfs gewoon beluisterd.
Nou, leuk om te horen :(. Ik heb een DX7 (en ik heb er 4 gehad in totaal), twee TX7s, een TX81z, en FM8, en als dat waar zou zijn had ik https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=108676 nooit gestart.

FM geluiden (kunnen) zijn dynamisch en dat heb je zeker voor folk-muziek nodig.
En al die dynamiek gaat je voor geen meter helpen als het resultaat volstrekt onrealistisch klinkt.

Hilarisch. En een preset onstaat ex nihilo? Die komt gewoon *poef* uit de lucht vallen?

Dus mag ik hieruit concluderen dat je geen JV1080 of soortgelijke modules hebt? Of een digitale piano? Want da's allemaal "dood materiaal".

Nee, eerder laat het zien dat je de ontwikkelingen niet bijhoudt. Round robin, scripting, dynamisch aanpassen aan de speelwijze, keyswitching, samplen op meerdere velocities. Dan nog, banjo heeft verschillende speeltechnieken, dus je dynamiek hangt altijd af van de zwakste schakel - degene die het speelt. Om maar te zwijgen van het feit dat er niks gejat aan is - daarom koop je een library.

...Nee, eerder laat het zien dat je de ontwikkelingen niet bijhoudt. Round robin, scripting, dynamisch aanpassen aan de speelwijze, keyswitching, samplen op meerdere velocities. Dan nog, banjo heeft verschillende speeltechnieken, dus je dynamiek hangt altijd af van de zwakste schakel - degene die het speelt. Om maar te zwijgen van het feit dat er niks gejat aan is - daarom koop je een library.
Ik dacht eerst van te zeggen 'ja ik houd de laatste nieuwigheden niet meer bij zoals ik dat vroeger deed', maar dan zie ik dat je zelf gewoon dingen opnoemt die al tientallen jaren bestaan en toegepast worden ! :halleluja

Verder voor het overige gelul... een kerkhof is ook dynamisch ... dan vijf doden, dan weer tien. =) :gaap:

Oke nothing beats the real thing.... dus of het nou fm is of samples.. alles is gewoon nep... Punt... Wil je het dynamisch, huur maar een sessie muzikant. We kunnen beter muziek maken dan al dat kinderachtige gedoe haha.

ik denk dat een sessiemuzikant of meerderen vragen de beste optie is voor een goed (lees: realistisch) kllinkend resultaat. Speeltechniek passend bij het instrument en muzieksoort is ook heel belangrijk. En zo min mogelijk quantizen helpt ook !

Ik denk dat de grote fout was dat ik zocht op 'FOLK' in plaats van 'ETHNIC' of 'WORLD'. Thanx @YOOZER.

@Audiocollage: wellicht dat FM8 sounds goed passen in dit genre, maar er zijn weinig typische FOLK sounds te vinden in de presets.
En het zijn net die sounds die ik zoek (zie mijn openingspost). Toch bedankt !

Zoals ik al schreef heb ik geen geld en tijd voor muzikanten, dus het gaan toch samples worden.
Als ik de demo's beluister, dan valt er best iets mee te maken !

Zie ook eens hier http://www.zero-g.co.uk/index.cfm?articleid=383 - "celtic" is misschien ook een goede zoekterm. Lijkt me wel minder uitgebreid: geen speelhulpen & zonder player, wat me wel nodig lijkt voor zulke instrumenten. Qua kost van folkmuzikanten: ik denk dat je er wel veel vindt die bij je willen komen spelen voor een goeie fles whiskey, dus duur hoeft dat niet te zijn, maar het kost natuurlijk tijd en werk een fatsoenlijke opname te maken.

Back