Folk vst's

ethno
klinkt best aardig, en zo zijn er nog wel enige bij bestservice
Best Service Ethno World Complete 3 . This product is also available in Gigastudio format. Marcel Barsottis Ethno World 3 Complete is one of the biggest ethno libraries and contains 40 new rare ethnic instruments plus the complete content of Ethno World 1 and Ethno World 2. This collection contains a huge number of ethnic instruments and sets new standards in sound quality and in the technical playing styles of ethnic instruments. Within more than 5 Gigabytes of sample material, you will find instrument sounds in a variety of playing styles, loops in different tempi, licks and an enormous selection of special effects. EthnoWorld 3 Complete has amazing sound quality. Categories: Bell Type Instruments - Bowed Instruments - Gongs & Bowls - Key Instruments - Metal Type Instruments - Stringed Instruments - Woodwind & Brass - World Drums - World Percussion - Construction Sets . Marcel Barsotti is one of the most famous German film music composers. He composed the film music for Das Wunder von Bern (The Miracle of Bern) - Dolphins - Kebab Connection - Sirga the Lioness... He was nominated for the German Television Award in 2004.

Ben niet zo te spreken over bestservice eigenlijk.. ik zou me verdiepen in kontakt..

Het lijkt mij toch stukken beter om goed gesamplede instrumenten te gebruiken dan FM-synthese. Het gaat waarschijnlijk niet 100% "echt" klinken, maar 90% is vaak ook al goed genoeg. Temeer daar je d.m.v. dingen als key-switches toch dichter bij de originele speelwijze kan komen.

Het argument dat het spelen met gesampelde instrumenten stelen is en inspiratieloos is ook wel heel extreem. Ok, ik snap dat je neerkijkt op het sampelen van een hele loop met minimale bewerking achteraf, maar een gesampled instrument? Is Jimi Hendrix minder legendarisch omdat hij de gitaar niet heeft uitgevonden? Zijn Mozart's sonata's maar belachelijk omdat hij de piano niet heeft uitgevonden? Het gaat erom iets leuks te maken met wat je hebt. Of dat nu een elastiekje is of een gesampled instrument...

ethno klinkt ok ( werkt ook onder kontakt( player) )
vind inderdaad dat voor akoestische instrumenten sampling goed werkt, beter dan fm en / of subtractief. fysical modeling is in sommige situaties ook wel redelijk goed.

Als je geen geld hebt voor sessie muzikanten, hoe ga je dat dan doen met de software? Dat kost denk ik nog meer dan alle sessie muzikanten bij elkaar.

Zoals ik al schreef heb ik ook geen tijd om sessie muzikanten te zoeken en daarna nog te recorden.
De sample collecties kosten trouwens allemaal tussen de 50 en de 100 Dollar !
En daar heb ik dan in de toekomst ook wat aan.

IK Multimedia (o.a. sampletank) heeft deze zomer weer een aardige groupbuy. Heb je daar al tussen gekeken of daar iets van jouw garing bij zit?

Op basis van deze post:

Allicht als ik fm-gebruik aanraadde bij iemand die 'folk' wil spelen, moest je toch wel lelijk (en ook persoonlijk) tekeer gaan om die man het gebruik van sample-libraries aan te raden.

Persoonlijk niet - lelijk wel; waarvoor alsnog mijn verlate excuses; ik had inderdaad een heel stuk minder fel moeten reageren.

Je geeft opleidingen. Mensen stellen vertrouwen er in dat jij de kennis in huis hebt om ze verder te helpen. Die positie alleen al betekent dat je aan een hogere standaard gehouden mag worden dan een willekeurige forumbezoeker; je hebt meer ervaring en je bent er verantwoordelijk voor dat mensen met wat ze bij jou geleerd hebben ook verder kunnen. Als de meester een blunder maakt telt dat zwaarder dan dat de student dat doet.

Je noemt samples "gejat". Hiermee laat je zien dat je van auteursrechten en licenties of geen kennis hebt, of waarschijnlijker - die terwille van je argument bewust negeert. Beide opties spreken niet in je voordeel.

De innovaties zoals round-robin en scripten zijn wellicht niet zo recent - Kontakt draait al een tijdje mee en heeft het sinds versie 2 of zo er in zitten - maar nog steeds boven het niveau van de sample-based synthesizers die een ontzettend lange tijd zijn blijven steken bij 1 tot 4 samples op elkaar, en dan op basis van velocity 1 of 2 uitkiezen om tegelijk af te spelen.

Als het om het "statisch" zijn van samples gaat zijn de workstations grotere zondaars; zeker omdat het geheugen hiervan gedeeld moet worden tussen nog veel meer instrumenten. De genoemde instrumenten zijn een niche; je vindt geen enkel stuk apparatuur met alleen dat aan boord. Verder is het geheugen een beperking; een workstation met 512 MB kan nooit op tegen 3 gigabyte voor de piano alleen - alleen de kwaliteit van de programmeur/engineer kan dat verschil maken.

Ik nodig je even om te kijken naar deze demo:

Als dit "statisch en doods" is zou deze componist het niet gebruiken (om maar te zwijgen van de vele andere componisten die alles uitwerken met sample-based libraries); als FM objectief beter was zou ik hier ook niet een hele ris sample-libraries zien, want dan hadden die mensen wel zelf geprogrammeerd of het laten doen, totdat ze een uitstekende set presets bij elkaar hadden.

Het enige wat er qua expressiviteit boven gaat is physical modeling - en goede physical modeling is bijna net zo lastig te bespelen als het instrument zelf als je hetzelfde realisme wilt. Het blijft het verlies van uitdrukkingsmogelijkheid - je gaat van continu variabel (luchtstroom, vingerpositie) naar discreet (toetsen).

Had je overigens physical modeling genoemd, dan had je van mij geen kik gehoord - alleen wellicht een nota bene dat 't wellicht wel een beetje hoog gegrepen zou zijn; een mortiergranaat gebruiken terwijl een vuurpijl zou voldoen.

Dat is de weerlegging van je kritiek op sample-gebaseerd materiaal.

Deel twee: het advies om dan FM synthese te gebruiken.

Was het een academische kwestie - het leren van synthese - dan was het op z'n plaats geweest. Dat is het echter niet; het gaat om realisme (anders werd er geen sessiemuzikant overwogen) waarbij FM het af moet leggen tegen goede samples. Helaas.

In de praktijk komt het er op neer dat je door duizenden DX7-presets mag graven en dan mag hopen dat je er een paar goede tegenkomt. Plus, met alleen graven leer je niks van FM-synthese. Al de expressiviteit gaat je niks helpen als het niet realistisch klinkt, en FM houdt geen rekening met verschillende soorten articulaties, iets wat een goed gescripte library wel doet. Het is wellicht een leuk experiment om folk te maken met FM synths, maar buiten de scope van de vraag.

Synthese leren is leuk - maar niet van toepassing op iedereen. De gemiddelde rockband zal 't een worst wezen wat een laagdoorlaatfilter doet of hoe een ringmodulator werkt - die spelen zoals ze zelf zullen zeggen "echte" instrumenten. Bij elektronische muziek waar de geluidenkeuze veel nauwer samenhangt met de opbouw heeft er wel mee te maken. Iets als All Along The Watchtower blijft overeind op zowel piano en gitaar of synthesizer, maar Put Your Hands Up For Detroit niet - tenzij je het heel erg creatief herschrijft.

Verder zorgt de sequencer en de drumcomputer er al voor dat je ook nog niet eens in de maat of op tijd hoeft te spelen en diverse opties helpen je ook nog wel de juiste noten uit te zoeken. Het talent wat je in die opzichten dus niet perse hoeft te tonen wordt terugverwacht in andere dingen; heb je dat ook niet, dan zit je onderaan de ladder.

Met andere woorden, je kunt bij elektronische muziek er niet aan ontkomen dat je ook een zekere kennis van synthese moet hebben. Al is dat ook een grote principekwestie - genoeg mensen die het hier hebben geleerd door gewoon zelf alles uit te zoeken voordat er internet was en verwachten dat de nieuwe garde dat ook doet; deels als initiatie, deels als teruggeven van kennis en enthousiasme aan de gemeenschap.

Het gaat hier echter over folk, niet elektronische muziek. Een concertpianist verwacht ook een vleugel, geen Minimoog.

Dat is de kritiek op jouw voorstel om FM te gebruiken. Iemand die op jouw advies vertrouwd zou hebben zou dus geen daadwerkelijke oplossing gekregen hebben voor het probleem.

Mijn positie in de Nord-thread is niet 180° tegenover dit relaas. Het aanraden van een sample-library staat niet gelijk aan "oh, nu hoef je op die modular ook niet meer te patchen, download de zwik maar gewoon". Zoals gezegd ga je met samplen hoogstwaarschijnlijk niet beter doen dan een team getrainde engineers met een hoop ervaring in een goede ruimte met dure outboard; zeker niet als het hier instrumenten betreft die je niet zelf kunt spelen. Zelfs met een goede sessiemuzikant moet je verdomd goed weten wat je doet als je opnames maakt om er samples van te bakken. De afstand tussen zelf geen preset in elkaar willen draaien op een synthesizer waar alleen de knopjes anders kunnen staan en "hier moet je idealiter een dikke studio voor hebben" is behoorlijk groot.

Ja, in het gebruik van samples is weinig kennis vereist. Voor het gewoon "pikken" van DX7-presets (de originele ontwerper ziet er nooit een cent voor terug en de naam staat er niet bij) heb je dat ook niet, dus dat valt mooi tegen elkaar weg :). Dan is een library kopen nog de eerzame route, omdat je daarmee de maker compenseert; en zoals vermeld, kennis opdoen was het doel niet; het doel was om een sessiemuzikant te vervangen.

ik had deze thread niet gezien, maar als ik dit allemaal zo lees dan wordt ik daar niet vrolijk van. Folk muziek draait om de sound van akoestische instrumenten, dan zie ik dat FM8 wordt aangeraden.

Nog even afgezien van het feit dat FM synthese enorm lastig te leren is en 99 procent van de gebruikers dus afhankelijk is van een preset, zul je nooit echt in de buurt komen van de gewenste akoestische sound. Op zich waardeer ik wel dat er tips gegeven worden, maar is die enorme boosheid hier onderling nou echt nodig als iemand het er niet mee eens is?

Voor folk muziek is sessiemuzikanten de beste oplossing voor je eindresultaat, maar dat is inderdaad niet altijd makkelijk te regelen, dan kom je toch al snel op Sample libraries waar de akoestische instrumenten gesampled zijn. Wat me dan opvalt is de negativiteit hier over sample libraries. Ik begrijp daar niks van. Als je muzikant bent dan moet je toch werken met het materiaal dat het dichts bijkomt bij wat je zelf wilt. De manier waarop je dat als muzikant speelt bepaalt dan of het dood klinkt of niet. Je gaat mij echt niet wijsmaken dat het gebruik van samples per definitie leidt tot een dode sound in je muziekstuk. Dan mis je de skills om er vanuit een muzikanten oogpunt naar te kijken en kijk je puur naar dat ene stukje sample en zie je het groter geheel niet.

Als iedereen hier nou gewoon weer eens even wat relaxter gaat doen en het vanuit een paraplu perspectief gaat bekijken, dan lijkt me toch dat je akoestische muziek maar het beste met akoestische bronnen (dus echte instrumenten of samples van dat instrument) kunt gaan maken. Synthese oplossingen is voor akoestische muziek een lapmiddel, en neigt meer tot experimenteren met de sound als een serieuze oplossing voor je uiteindelijke track.

echte sounds ja,
ben op zoek naar een iemand die voor de cd een melodie op ierse doedelzak wil en kan spelen,
zijn er mensen op het forum die dit instrument machtig zijn ?
( dit is een serieuze vraag )

echte sounds ja,
ben op zoek naar een iemand die voor de cd een melodie op ierse doedelzak wil en kan spelen,
zijn er mensen op het forum die dit instrument machtig zijn ?
( dit is een serieuze vraag )

Je bedoelt dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Uilleann_pipes Ik wou dat ik ze had , ik heb alleen maar een windcontroller waar ik samples of fysiek gemodelleerde geluiden mee kan doen klinken alsof ze bijna het instrument zelf zijn .Maar het is niet '' the real thing''.

MIjn buren en mijn vooral mijn vrouw stellen het ook zeer op prijs dat ik met koptelefoon op muziek maak :) Vooral de doedelzak-familie kan een hoop dB's voortbrengen . Jandorie nog an toe .

exact. het gaat om een nummer.
wie o wie ?

have you summoned me? :D

voor dit soort zaken moet je gewoon een echte opname hebben, van een muzikant die zijn intrument goed beheerst. helaas speel ik geen uilleann, maar wel dudey smallpipes in D (zachte holle klank) en vlaamse doedelzak in G (luider en scherper). deze laatste is te horen via deze link: http://soundcloud.com/elektrovolt/en-may
draailier in D is ook een optie, wellicht?

u roept.

als je echt uilleann zoekt, ik ken er in ieder geval een:
Marc van Daal, bouwer en bespeler van die mooie instrument http://www.uilleann.net/

heel hartelijk dank alvast voor het meedenken. zal zeker kontakt opnemen met marc van daal , mocht ik er via die weg niet uitkomen dan wil ik graag van je aanbod gebruik maken.
hartverwarmend
ps onze voormalig drummer is afgestudeerd op uilleann pipes onderzoek( muziekwetenschap a'dam ) alleen daarom al zou ik de akoestische boven de samples preferen in dit geval, enige vorm van eerbetoon zogezegd

Back