[electronica / alternative] FITZROW - demo 2011

ROGUE85

@wearerogue85
Sinds vorig jaar september zijn ondergetekende en goede vriendin / zangeres Elke bezig met een nieuw project. Onlangs vulden we onze live-setup aan met gitarist Koen.

De bedoeling was om een demo te maken met drie nummers (2 eigen nummers, één cover) om deel te nemen aan Limbomania 2011 (B).

Deze week horen we of we geselecteerd zijn voor de voorrondes.

In elk geval willen we in het najaar live gaan met dit project. Je kan de demo beluisteren op onze SoundCloud!

FITZROW - Agent Demagog

http://soundcloud.com/fitzrow/agent-demagog-unmastered

FITZROW - Pragmatics

http://soundcloud.com/fitzrow/pragmatics-unmastered

FITZROW - Siren Song (Bat For Lashes Cover)

http://soundcloud.com/fitzrow/siren-song-bat-for-lashes

We zijn ook te vinden op vi.be!

Laatst gewijzigd:
Netjes! Productie staat als een huis.

Pragmatics is duidelijk mijn favoriet, en die mag van mij nog wel meer in een dance jasje gegoten worden :) Maar dat is smaak volgens mij. In clubs loopt hij dan ook lekker los.

:okdan:

Dank voor het fijne onthaal!

Het heeft veel bloed, zweet en tranen gekost ... maar het is het allemaal waard geweest.
Het is iets totaal nieuw voor mij, een ander genre, samen teksten schrijven, nadenken over wat een breed publiek aanspreekt en toch de alternatieve ondertoon houden.

Puntjes van kritiek mogen wat mij betreft ook gerust aan bod komen :okdan:.
Ik merk soms zelf dat ik te nauw betrokken ben bij het project om te kunnen oordelen over het productietechnische aspect.
Qua sound ben ik erg geïnspireerd door het laatste album van Bat For Lashes, moest je daar iets over willen zeggen.

Wat me opvalt bij alle reacties (hier en elders) is dat de liefhebbers zich in twee groepen verdelen m.b.t. favoriete track, maar dat Pragmatics globaal gezien de voorkeur geniet.

Ik merk soms zelf dat ik te nauw betrokken ben bij het project om te kunnen oordelen over het productietechnische aspect.

Ik wil wel een duit in dat zakje doen:

Productiekwaliteit .. dik in orde wat mij betreft.
Wat betreft compositie: zelfde verhaal.
Maar ik zou de nummers iets leger houden.
Ze zitten vrij vol, het is niet storend en misschien zijn anderen het ook niet met me eens, maar ik vind het altijd mooi als er ruimte en leegte is.

Hier een linkje waar duidelijk te horen is wat ik bedoel:

Je haalt een zeer goed / gevoelig punt aan, dit zeker belangrijk gaat zijn in de volgende nummers die we maken, alsook de live-arrangementen. Persoonlijk hou ik wel van een 'wall of sound' waarin niet perse iedere element onderscheidbaar moet zijn. Het moeilijkste voor mij is om hier in een balans te vinden.

Siren Song ..... wow!
Hartslag? (hoor ik dan weer, nog eens dan maar)
andere vinnik nie zo

Ik zeg het niet graag, maar ik vind ze alle drie best wel matig op meerdere vlakken. Ik kan alle punten wel opnoemen, maar daar zit je niet op te wachten denk ik. Het klinkt allemaal wat geforceerd naar mijn idee, laat ik het daar maar op houden.

:P

Ok, respect voor het resultaat tot nu maar dingen waar ik aan denk die misschien nog wat extra aandacht mogen krijgen.

- Drums kunnen wel wat meer karakter krijgen. De snare en bassdrum van pragmatics vind ik behoorlijk braaf en emotie loos. Misschien doet een diepe reveerb op de snare al wonderen.

- Ik vind de mix goed maar overall redelijk fel. In club op hard volume kan dit misschien storend zijn. Als ik refreer aan je inspiratiebron Bat For Lashes (eerste youtube hit) Dan is de mix een stuk dieper/doffer. De Stem vult een groot gedeelte van het mid/hoog op en de muziek vult het aan.

Ik zeg het niet graag, maar ik vind ze alle drie best wel matig op meerdere vlakken. Ik kan alle punten wel opnoemen, maar daar zit je niet op te wachten denk ik. Het klinkt allemaal wat geforceerd naar mijn idee, laat ik het daar maar op houden.

:P

Respect voor ieders mening natuurlijk. Het intrigeert me wel waarom je ze alle drie matig vindt op meerdere vlakken, je mag me hier ook altijd over PM'en.

Ok, respect voor het resultaat tot nu maar dingen waar ik aan denk die misschien nog wat extra aandacht mogen krijgen.

- Drums kunnen wel wat meer karakter krijgen. De snare en bassdrum van pragmatics vind ik behoorlijk braaf en emotie loos. Misschien doet een diepe reveerb op de snare al wonderen.

- Ik vind de mix goed maar overall redelijk fel. In club op hard volume kan dit misschien storend zijn. Als ik refreer aan je inspiratiebron Bat For Lashes (eerste youtube hit) Dan is de mix een stuk dieper/doffer. De Stem vult een groot gedeelte van het mid/hoog op en de muziek vult het aan.

Pragmatics heb ik me laten leiden door de drumsound van Daniel (ook van Bat For Lashes), die ook erg simpel en droog is, maar ik wil gerust je tip eens proberen.

Klopt wat je zegt dat BFL overal doffer klinkt. Persoonlijk vind ik daar dan weer té veel laagmid in zitten (zodat het hoog gemaskeerd wordt en het geheel een 'vagere' indruk krijgt) waardoor het misschien dieper lijkt?

Ik heb ook wat geworsteld om de stem een timbre te geven dat goed in de mix paste (de muziek was er eerst ...) en toch recht deed aan het originele timbre. Misschien moet ik dan gewoon eens andersom aanpakken?

klinkt erg goed hoor!
had van belgen ook niet anders verwacht :)

Pfffff goed gedaan zeg en wat een lekkere stem heeft die Elke.

Met MLB ben ik het wel eens dat de tracks nog beter zouden worden juist door ze leger te maken
en wat meer over te laten aan de lege "ruimtes" in de muziek. Nu is het geheel best erg druk.

270641_164359720303769_163366287069779_385898_6007192_n.jpg

Spannend!

Bedankt voor alle comments!

Je hebt een goede vocal te pakken voor de juiste muziek. Pragmatics is de enige die ik interessant vind, erg vet gemaakt. Die andere 2 mogen van mij een stuk hebben waar het wat meer 'los' gaat. Het blijft een beetje sudderen in een saai papje maar dat kan smaak zijn. Goodluck hiermee!

Back