EMU (?) sampler en wat advies

Status
Please reply by conversation.
G

Guest

Guest
ik wil graag een sampler kopen, kosten toch geen drol meer.

bedoel is simpel aansturen met midi van prophet600.

samples afspelen (gewoon dingen die standaard te vinden zijn: piano, sax, etc.)

effecten of stem samplen, niet te ingewikkeld met truncate, loop of wat dan ook. vooral effect.

ik heb ooit een esi32 van emu gehad, dat was een erg goede sampler met prima geluid. en ik vond m redelijk eenvoudig bestuurbaar.

maar ik zie nu allerlei samplers, ook de 'onbereikbaar dure' als e64, e64xt, e6400 etc te koop staan, voor een iets grotere habbekrats dan de esi32.

extern cd of zo hoeft voor mij niet perse, maar een ingebouwde hd met geluiden erop, zodat ik van het floppy verhaal verlost ben, zou ik heel blij mee zijn. kan dat trouwens? de sampler gebruiken, opslaan en laden, zonder zip floppy of cdrom?

gisteren liep ik net een e6400 mis, met hd en nog iets externs, voor 108 euro.
esi32 al voor 25 , 35 en 50 gezien.
eigenlijk zou ik met de esi32 dik tevreden zijn, mits er een hd in kan.

of is een yamaha a3000 / 4000 toch een betere/ handiger keuze?

als iemand kan en wil adviseren, graag. en als je iets te koop hebt hoor ik eht ook graag natuurlijk.

bedankt

Ik denk dat je je gaat ergeren aan de traagheid van de Yamaha A-serie sampler. Voor de rest geweldige bakken.

Je moet iets hebben om je samples in je sampler te krijgen. Floppies hebben beperkte capaciteit dus een hoop gedoe om alles over te brengen, maar elke sampler heeft een floppy drive.
CD-ROM gaat al een stuk vlotter maar dan moet je nog steeds samples naar CD schrijven of een CD-ROM library gebruiken (waar nou net geen lekkere sax op staat....).
De laatste serie AKAI samplers (S5000/S6000, Z4/Z8) hebben transfer via USB zodat je makkelijk van je PC kunt werken

Eh, nog niet klaar:

De S5000/6000 heeft ook een erg fijn display, goed voor de bloeddruk.

De Emu EIV serie (6400, E4 Ultra XT Turbo etc.) zijn ook erg mooi maar wat ouderwetser.

Als ik jou was zou ik voor een S5000/6000 met ingebouwde Hard disk gaan of een Z8 (heeft standaard een HD).

Leo ik heb zelf een paar jaar terug een S3000xl kunnen kopen voor 75 euro met een interne HD.
Op mijn ESI2000 heb ik een externe HD (nooit moeite gedaan om die in te bouwen)
Mocht je een sampler vinden maar nog een scsi HD nodig hebben dan zal ik die vast nog wel hebben liggen..

De yamaha Ax000 reeks zijn denk de enige (of één v.d. weinige) die intern een IDE schijf hebben en extern SCSI.
Ik heb nog een yamaha A4000 ook voorzien van de digitale uitgangskaart, IDE intern en externe SCSI drives en CD(R) met twee kaartjes om
de intern een IDE schijf te vervangen door het SD kaartje en/of Complact Flash kaartje. Bij gebrek aan tijd en verandering van setup
ben ik daar nog niet toe gekomen en dus mag die eventueel weg (PM maar bij interesse).

e-mu hebben echt geweldige da converters, en filters. vb e5000 en eenvoud in gebruik

Akai's hebben echt geweldige da converters, en filters. :D

Nouja ik heb een CD3000xl, ik moet zeggen dat de filters niet erg heel erg uniek en spannend zijn (naar mijn mening). Wel een geweldige sound komt er uit, veel helderder als via mijn geluidskaart. Het is denk ik toch een beetje wat je zoekt plus wat je er mee gaat doen. Deze Akai series werken prima via een Iomega zipdrive plus harddisk (in de pc). Gaat mij allemaal vlot genoeg en ik ben er zelf één die een enorme hekel heeft aan trage zooi.

Als je voor een 'goedkope' Emu gaat, ga dan voor een ESI-2000 of ESI-4000.
Er staat volgens mij nog een ESI-2000 te koop van forumlid Funxiun.

Probleem is dat je eigenlijk een beetje moet hacken om een harddisc in te bouwen.
De voeding is er eigenlijk niet op berekend en intern is de boel er ook niet optimaal op voorbereid.
Althans, wat betreft de 2000 en de 32. Van de 4000 weet ik het niet zeker.

Ik heb zowel een ESI-32 als een E6400 (die 2e ooit gekocht voor EUR 50 !).
De E6400 is wat betreft het samplen en preset editen wel een stukje lastiger dan de ESI serie, maar daar staat tegenover dat je in multi-mode juist veel makkelijker toegang hebt tot de instellingen en dat het overzicht veel beter is. Alle 16 kanalen op een rijtje.

En de E6400 is helemaal voorbereid op een ingebouwde SCSI harddisc!
In mijn E6400 heb ik bovendien een silencer kit toegepast op de HDD en heb ik de fan vervangen, want echt stil is die bak niet.

De ESI serie is wat dat betreft weer beter: absoluut stil, geen bewegende delen.

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar Emu samplers. De Yamaha ken ik niet, maar ik vind van de Akai de schermen altijd slecht. Geluid van de Emu vind ik ook beter dan van de Akai, al is het verschil subtiel.
Van Roland ken ik alleen de MKS en de S50, beide niet echt om over naar huis te schrijven tenzij je op zoek bent naar lofi (ik doe een moord zo'n MKS met de fabrieks floppen met dat knuppelige pianootje!).

Er zit een kleine fan in de Emu 6400 al kun je deze vervangen :)
tevens kun je de kap van de Emu 6400 eraf halen en het kapje van de voeding dan in een rack plaatsen :okdan:

Van de classic serie vind ik de E64 prima en van de ultra de E4XT.
de ESI serie is ook wel leuk maar kan die alle formaten lezen

Keuze genoeg :)

en een s1000? ook een aanrader. wel waarschijnlijk rack verlichting aanzetten want de meesten zijn wat dunkel geworden.

het viel mij op dat de yamaha's een stuk duurder zijn dan de emu's.

ik ben nu te moe, maar ga morgen eens verder lezen en kijken,.

bedankt zo ver.

Ik heb hier nog twee maal Akai S2000 liggen voorzien van 32 Mb geheugen per stuk en SCSI(geen ingebouwde HD of zo), mogen weg voor €90 totaal. Doe er eigenlijk niets mee.

ik denk dat het toch een EMU wordt, maar dan of de ESI32 of een 4, 64 of 6400 met interne hd.

ik heb het toch goed begrepen? als er eenmaal op die hd de samples staan die ik wil, hoef ik toch verder niet in te laden van floppy of zo? gewoon laden vanaf de HD of samplen en opslaan op de HD ??

dat is nl wat ik het liefst wil, maar voor die enkele piano of sax + wat ik zelf doe, is een ESI32 met floppy en externe hd misschien ook wel voldoende.

2000 en 4000 kwamen als ik me goed herinner nadat EMU was overgenomen door Soundblaster en het verhaal ging dat de ESI32 qua omzetting en dergelijke veel beter was dan de 2000 en 4000. zo zie je, zelfs ik ontkom niet aan internet prietpraat, want dat gevoel is blijven hangen, terecht of niet.

rond die tijd burste ook de akaqi bubble misschien wel, dat die 5000 en 6000 gewoon intel inside waren en veel te duur in de markt werden gezet....

anyway, ik ga op zoek naar EMU 32 of 64 (00) ..... wie zoiets in de aanbieding heeft....

vriendelijk bedankt allemaal

De Yamaha's samplers schijnen nog wat meer gewild te zijn in de Hiphop scene (naast MPC's natuurlijk). De Emu's klinkt imo echt super goed en als je 'echt' zelf sampled maakt het gebrek aan USB natuurlijk niets uit (zelf zou ik tegenwoordig niet moeten denken om als die scsi ellende nog een keertje te moeten ervaren 8~)
Ipv van een esi32 zou ik toch gaan voor de 2000 of 4000 (6400 nog beter natuurlijk) MET fx board (maakt in prijs toch niets uit) en je hebt dan nog ook nog eens super effecten en een digi uit.

Of koop een Elektron Octatrack :) De ultimate sampler.

zelf zou ik tegenwoordig niet moeten denken om als die scsi ellende nog een keertje te moeten ervaren )

Als, na een paar gefrustreerde momentjes, de boel eindelijk werkt; heb je er eigenlijk niet veel omkijken meer naar hoor.

Ik heb hier nog twee maal Akai S2000 liggen voorzien van 32 Mb geheugen per stuk en SCSI(geen ingebouwde HD of zo), mogen weg voor €90 totaal. Doe er eigenlijk niets mee.

Ik heb een vraagje heb je de samplers nog zo ja dan heb ik intresse ik hoor graag van je,

groetjes Ruud

Status
Please reply by conversation.
Back