Hulp gevraagd: Moog Polymoog Synthesizer

P-Five

gearhead
Ik heb mijn Polymoog laten repareren. Alles doet het nu weer prima maar ik ben me niet zeker van de presets die uit de VCF uitgang komen. Enkele klinken prima, bij anderen hoor ik een vreselijk gepiep alsof de resonantie veel te hoog staat (Emphasis in moog termen).
Nu had ik de indruk dat elke preset op een apart board zit. Dat zou verklaren waarom sommige presets wel goed klinken en andere niet.

In het manual worden ze beschreven als "Ow" organ of "Bwah" clavinet. Daar wordt ik niks wijzer van en voordat ik met het hele apparaat onder mijn arm weer naar de reparateur ren...

Kan iemand mij de presets uit de Polymoog VCF uitgang laten horen?

Wat ik ook wil weten is hoe het filter klinkt als je de Emphasis open zet in het VCF gedeelte in de VAR stand. Ik hoef de schuif maar een paar milimeter open te zetten en het is meteen een fluitconcert. Niks muzikaals aan...

Alvast weer dank...

Volgens mij moet jij leren lezen ;-)

Wat houd die VAR stand precies in? En welke schuif hoef je maar een paar milimeter open te zetten voor een fluitconcert. Als ik lees dat je resonantie/emphasis "open" zet denk ik aan 100%.
Dan is het natuurlijk niet onlogisch dat wanneer je bijv. de filter-cutoff iets opendoet hij evt begint te fluiten. (self-resonance)

Ik heb overigens nooit een Polymoog gehad. Zag wel een patchsheet ervan op het net. Maar ik vind er, voor mij, nog een hoop vage controls op zitten.

Het filter van de polymoog gaat wel snel over zijn nek en oversturing is voor de polymoog synth ook niet vreemd. Als het filter circuit ook maar iets anders is ingesteld dan fabrieksspecificatie lijkt het mij niet onmogelijk dat sommige presets die een wat extremere "emphasis" hebben volstrekt anders klinken dan je zou verwachten.

Filter en resonante filterbank klinken geweldig maar je moet het wel erg met beleid gebruiken. Zo ook de mixer/vca. Alles heeft invloed op elkaar (wat natuurlijk logisch is maar in het geval van de polymoog is het wel erg veel precisiewerk)

Het filter van de polymoog gaat wel snel over zijn nek en oversturing is voor de polymoog synth ook niet vreemd. Als het filter circuit ook maar iets anders is ingesteld dan fabrieksspecificatie lijkt het mij niet onmogelijk dat sommige presets die een wat extremere "emphasis" hebben volstrekt anders klinken dan je zou verwachten.

Filter en resonante filterbank klinken geweldig maar je moet het wel erg met beleid gebruiken. Zo ook de mixer/vca. Alles heeft invloed op elkaar (wat natuurlijk logisch is maar in het geval van de polymoog is het wel erg veel precisiewerk)

Dit verhaal klopt natuurlijk maar ik weet nog steeds niet hoe de presets uit de VCF uitgang moeten klinken.
Iemand die de moeite kan nemen ze voor me in een MP3tje te zetten?

of het zo moet zijn weet ik niet zeker, maar zoals jij het beschrijft, heb ik de presets ook ervaren, op verschillende polymoogs. wel heel erg 'OW'en 'BWAH'. bij de 2de polymoog ben ik er van uit gegaan dat het zo hoort. en daarna natuurlijk snel doorschakelen naar de presets die er wel toe doen.

het filter is naar mijn idee wel muzikaal, maar inderdaad, rustig aan, want hij oscilleert al voordat je het weet.

als verder alles goed werkt, denk ik niet dat er wat mis is met de polymoog, anders dan toen hij de fabriek verliet.

Ik zal eens kijken of ik wat voorbeelden kan posten via MP3 of via YouTube...

Back