Wat heb ik allemaal nodig?

De Garritan Personal Orchestra heb ik nog al horen vallen van anderen en is blijkbaar heel goed betaalbaar.
Maar waar zit het verschil dan met de bv veel duurdere EAST WEST?
Is dit gewoon te besturen via USB?
Indien ja, dan zou ik enkel een laptop met externe geluidskaart moeten hebben en zou het moeten werken, is het correct?
Ik zeg het, ik ben hier helemaal niet in thuis, maar mijn ervaring heeft me geleerd dat jullie hier op de forum mij altijd kunnen helpen.

Greats,

T.

tja, je had toch al een computer ?

In elk geval, als je helemaal niks hebt, is dit het minste wat je nodig hebt :

1) computer (laptop of desktop)
2) soundcard
3) controller (keyboard) , kan rechtstreeks of onrechtstreeks (USB midi interface, sommige geluidskaarten hebben Midi poort, ...)
4) je VST met 'orkestgeluiden'.
5) en DAW/HOST om die VST in af te spelen.

Heb je één van bovenstaande niét, dan zal het niet werken zoals jij het wil.
In elk van bovenstaande zaken, heb je honderden mogelijkheden (dé ideale setup voor jouw kan niemand bepalen) met elk hun voordelen en -vooral -elk hun prijs.

Als je goedkoop ervan af wil zijn zoek je dus best
- een USB geluidskaart met midi in één box.
- een DAW (voor beginners bvb Ableton Lite)
- je 'orkest' VST
- twee midikabels

Hi seiko,

Een laptop heb ik zeker. Een externe geluidskaart heb ik natuurlijk ook. En die controller is ook geen probleem. Hiervoor gebruik ik mijn Kurz PC3K8 die ik aansluit via USB.
Die vst's zou ik dan aankopen.
Maar kan je me eens uitleggen wat die Host dan juist is? Ik dacht dat ik via een programma dat wordt meegeleverd bij de Garritan Personal Orchestra de vst's kan gebruiken via een setup in mijn controller/synth. Ben ik hier dan verkeerd in?

Wat is dan juist de functie van die Host. Het is wel de bedoeling alles vooral LIVE te gebruiken.

T.

Maar kan je me eens uitleggen wat die Host dan juist is? Ik dacht dat ik via een programma dat wordt meegeleverd bij de Garritan Personal Orchestra de vst's kan gebruiken via een setup in mijn controller/synth. Ben ik hier dan verkeerd in?

Wat is dan juist de functie van die Host. Het is wel de bedoeling alles vooral LIVE te gebruiken.

T.
Host/DAW/Sequencer/...
Voor de stukken waar je LIVE niet genoeg handen hebt om te spelen?

GPO hoef je niet als plugin te gebruiken, het is de host zellf. Standalone versie dus geen host nodig. Niet moeilijker maken dan nodig is he.
Alleen als je idd meer dan 2 handen nodig hebt dan is een daw wel handig.

debob,

Dit zou niet echt de bedoeling zijn. En als het dan toch zou nodig zijn kan ik dit makkelijk met mijn Kurz. Gewoon opslaan als rif, en deze dan toewijzen aan een bepaalde toets of button.
Ik ga zeker nog deze week eens luisteren naar die GPO. Misschien zijn er nog anderen die goed klinken. Ik wil gewoon de meest realistische sound hebben. Ik heb echt genoeg van die namaak violen en fluiten.

Als externe geluidskaart heb ik een Tapco LinkUSB. Hopelijk volstaat deze.
Thanks.

luisteren en gebruikerservaringen lezen werken het beste denk ik ja. De meesten werken ook als standalone volgens mij.

Ik twijfel tussen de east west orchestral en GPO.
Ik vind ze beiden goed klinken, maar ik zie niet echt waar het prijsverschil in zit.
Iemand ervaing met deze twee?

volgens mij zijn bij de platinum versie veel meer verschillende microfoonplaatsingen per instrument ed, en waarschijnlijk meer verschillende instrumenten en met meer velocity/key switches die veel meer timbres onder een toets geven. In die richting misschien.
Persoonlijk maal ik niet zo om al die verschillende microfoonplaatsingen, teveel keuzes maken het proces minder doelgericht.

Ok, maar het geeft dan wel een meer realistische klank.
Maar je hebt gelijk. Ik wil gewoon een klank selecteren en spelen. Hoe minder mogelijkheden, hoe beter misschien.

Zou er een mogelijkheid zijn om bepaalde instellingen (effecten) op te slaan op een bepaalde sound?
Dan kan ik me wel thuis bezighouden met de perfecte klank te zoeken om die dan later te gebruiken in een live situatie. Of zouden de instellingen dan opnieuw moeten gebeuren?

Ik weet echt niet hoe zo'n synth werkt.

Met mijn Kurzweil pas ik mijn klanken aan, sla die dan op, en kan ze dan integreren in een complete setup. En in die setup kan ik dan nog eens effecten toevoegen.
Ik vraag me af of dit ook mogelijk is met een softsynth zoals GPO of EastWest.

Weet iemand daar een antwoord op? Waarschijnlijk wel.

Het lijkt me dat je gewoon je persoonlijke instellingen kunt saven, ik heb het eigenlijk nooit geprobeerd. Ik heb de oude versie nog met de kontaktplayer. Nieuwe versie is met ariaplayer.
Dus idd thuis je patches maken, ik zie dat er zelfs een eq en een convolutiegalm is toegevoegd.

Welke laptop is hier best voor geschikt?
Ik lees op de site van GPO dat er minimum 2gig RAM en een harde schijf nodig is van 7200RPM. Jammer genoeg is dit bijna niet te vinden in laptops. Standaard is 5400RPM.
Ik had dit willen gebruiken met een Touch PC in combinatie met music reader. Ik had gedacht aan de Acer ICONIA, lekker handig met twee schermen, maar ik weet niet of de specs zullen volstaan.

Met wat werken jullie?

Welke laptop is hier best voor geschikt?
Ik lees op de site van GPO dat er minimum 2gig RAM en een harde schijf nodig is van 7200RPM. Jammer genoeg is dit bijna niet te vinden in laptops. Standaard is 5400RPM.
Ik had dit willen gebruiken met een Touch PC in combinatie met music reader. Ik had gedacht aan de Acer ICONIA, lekker handig met twee schermen, maar ik weet niet of de specs zullen volstaan.

Met wat werken jullie?
5400RPM wil tegenwoordig al evenveel zeggen als "een CPU van 2 GHz". Een moderne 5400RPM hdd is meestal sneller dan een 7200RPM hdd van een paar jaar geleden.
Ik ben er vrij zeker van dat GPO zonder problemen draait op een redelijk recente laptop met een 5400RPM hdd.

Arno,

Is deze beter dan East West? Is er ook een mogelijkheid om gebruik te maken van Keyswitching?

Is hij handig in gebruik?

Thanks for the info.

Een moderne 5400RPM hdd is meestal sneller dan een 7200RPM hdd van een paar jaar geleden.

wat is dat nou weer voor een vaag verhaal, daar klopt niks van...volgens jouw theorie is dus een 33 toeren plaat van nu, net zo snel als een 45 toeren plaat van vroeger?
een 5400 disk van nu is niet sneller dan een oude 7200 disk. Net als dat een oude 15000rpm niet langzamer is dan een nieuwe 10000rpm disk.....

wat is dat nou weer voor een vaag verhaal, daar klopt niks van...volgens jouw theorie is dus een 33 toeren plaat van nu, net zo snel als een 45 toeren plaat van vroeger?
een 5400 disk van nu is niet sneller dan een oude 7200 disk. Net als dat een oude 15000rpm niet langzamer is dan een nieuwe 10000rpm disk.....
Hebben die toeren platen van jou ook een verschillende data density per platter? (om maar iets te noemen :D )
http://www.zdnet.com/blog/ou/how-higher-rpm-hard-drives-rip-you-off/322
Er zijn redelijk wat meer variabelen dan enkel de RPM die bepalen welke hdd de snelste is.

ja maar dat staat weer los van de rpm....kijk die disken draaien allemaal rond....degene die het snelst ronddraaien draaien het snelst.....dat staat los van de latency of "seektime" die de schijven nodig hebben. Ik zeg ook alleen maar dat de snelheid waarmee ze Ronddraaien niet sneller is.
Dit artikel gaat erover dat de grootte van de disken, de latency/seektime sneller kunnen zijn bij andere schijven die misschien sneller ronddraaien.

Mij ging het om het ronddraaien.....en sowieso tegenwoordig koopt iedereen "green harddisks" en die draaien meestal op 5400 want dat kost minder stroom en hitte en is dan dus "groener"

Qua "ronddraaien" heb je natuurlijk gelijk. Maar in deze praktische situatie heb je toch niets aan die wetenschap? De OP wil weten of die software vlot op z'n hdd zal draaien, en dus of die RPM relatief of absoluut is mbt Garritan.

Na heel wat lezen op het net valt het me op dat de GPO in live situaties makkelijker blijkt te zijn in gebruik, klopt dit met jullie ervaring?
De east west blijkt TE groot te zijn op op 1 pc-tje te draaien.
De Ikmultimedia philharmonik blijkt nogal oud te klinken. Is daarom niet slechter. Maar blijkt heel wat minder handig te zijn in live situaties.
Ook is hier geen keyswitching mogelijk, wat het toch allemaal veel realistischer maakt bij het live spelen.

Back