Poly 6 paar toetsen defect.. waar te zoeken?

DarkChaos

just music
Hallo allemaal,

Ik heb een poly 6 gehad van iemand waarvan een aantal toetsen niet meer functioneren. Ik ga hem vandeweek eens open maken. Hebben julile nog tips wat er mogelijk aan de hand zou kunnen zijn?

Met vriendelijke groet.

Niet werkende toetsen bij een P6 is vrijwel altijd vuile contacten op de rubber strip en/of de printplaat. Heel soms zijn ze versleten, maar meestal is het een kwestie van schoonmaken/opruwen van die contacten.

Kijk bij een P6 ook altijd even naar batterijlekkage. Als de originele batterij er nog in zit ALTIJD vervangen, want die gaat vroeg of laat een keer lekken en het zuur sloopt het CPU board.

Ok geweldig daar kan ik wat mee, trouwens enig idee wat voor batterij dat is?, dan probeer ik die alvast te pakken te krijgen. :)

Hij moet gewoon vervangen worden door een CR2032 knoopcell. Daarvoor moeten ook wat componenten gewijzigd worden. Het origineel is (denk ik) niet meer verkrijgbaar maar gezien het gevaar van lekkage zou ik die er sowieso niet meer inzetten.

Check dit: http://oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/

Daar staat ook het een en ander over schoonmaken. Batterij vervangen staat onder "repair". Maar met enige geluk is hij al vervangen.

Hij moet gewoon vervangen worden door een CR2032 knoopcell. Daarvoor moeten ook wat componenten gewijzigd worden. Het origineel is (denk ik) niet meer verkrijgbaar maar gezien het gevaar van lekkage zou ik die er sowieso niet meer inzetten.

Check dit: http://oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/

Daar staat ook het een en ander over schoonmaken. Batterij vervangen staat onder "repair". Maar met enige geluk is hij al vervangen.

Als je lekkage in de toekomst wilt voorkomen, is een 2032 niet de beste keus, want ook die gaan lekken als je lang genoeg wacht. Wat veel beter is, is het ding op tijd vervangen. De Polysix gebruiksaanwijzing beveelt aan om dat elke 5 jaar te doen, dus niet zeuren als na 30 jaar het zuur door die bak loopt. ;)
Een triple NiMh van 3.6V is inderdaad niet makkelijk verkrijgbaar. Volgens het originele Korg field bullletin met de 2032 modificatie al 25 jaar niet meer. Helemaal juist is dat niet. Ze staan gewoon bij Vintage Planet op de site, onder PolySix en Poly 61. 8)

Ze staan gewoon bij Vintage Planet op de site, onder PolySix en Poly 61. 8)

er wordt nog wel eens gezegd dat het geweldig is hoe lang die oude spullen meegaan, maar ik vind het minstens zo leuk hoe lang vintage planet al meegaat.

er wordt nog wel eens gezegd dat het geweldig is hoe lang die oude spullen meegaan, maar ik vind het minstens zo leuk hoe lang vintage planet al meegaat.

Daarvan kraken ook al enkele onderdelen. En of daar nog vervanging voor te vinden is? :-/

Laatst gewijzigd:
on topic, ik geloof dat ik ook wat toetsrubbers (die grijze contactstrips) en toetsen heb voor korg (poly six hetzelfde als monopoly???)

Compatible keys

Compatible keys

MP en P6, P61 en P800 hebben dezelfde toeten. De kontakt strips zijn in principe ook hetzelfde, alleen kunnen die aan de keyboard einden een ander aantal kontakten hebben, vanwege het verschil in keyboard lengte.

Als je wilt weten welke synths dezelfde toetsen hebben, kijk dan op m'n site. Dan hebben de toetsen namelijk hetzelfde VP nummer. :eureka:

In ieder geval het contactboard NOOIT gaan opschuren. Ik heb er inmiddels een aantal binnengehad waarbij het contactboard is opgeschuurd.
Dan haal je de geleidende contactlaag eraf en je snapt dat dat niet goed gaat na verloop van tijd,...

Gewoon reinigen met 96% alcohol en wattenstaafjes.

Het is verbazingwekkend hoeveel verschil een stofhoes maakt.
Maar voor veel mensen is dat veel te veel moeite. :(

En welke idioot de eerste was die z'n kontakt board met schuurpapier te lijf ging zal wel altijd onbekend blijven. Of iemand heeft dat ooit als grapje gezegd, zonder te beseffen hoeveel domheid er in de wereld is. We zullen het wel nooit weten.
Maar het zal voor iedereen toch duidelijk moeten zijn dat schuurpapier alleen gebruikt mag worden voor frontpanelen, nietwaar? :D

Back