vervangen CMOS IC's Prophet 5

radiance

Ouwe rot
Aangezien ik op het DSI/Prophet forum en GS geen response krijg start ik hier ook maar een thread.

Ik ben bezig met m'n Prophet 5 rev. 3.3 (ge-upgrade 3.1) omdat ie ouderdoms-kuren begint te krijgen.
Ik heb de PSU gedaan, alle tantalums vervangen door elco's.
Nu wil ik de CMOS (4000/74serie) chips gaan vervangen, maar het zijn er nogal wat.
Moet ik ze ECHT Allemaal doen of zijn het een paar usual suspects die meestal de boel verstieren?

Waarom heb je in hemelsnaam alle tantaal condensators vervangen door gewone elco's ?
Dit klinkt niet als het herstellen van een synth maar meer als het slopen van een synth....

Een tantaal heeft andere eigenschappen dan een gewone elco

Die tantataal capaciteiten zorgen over het algemeen nogal voor wat problemen in voedingen (sluitingen).
Ik vind het een erg goed idee om deze in ieder geval in power supplies en in voedingslijnen allemaal te vervangen.
Op het main board van de prophet en voice board zitten ze ook in de voedingslijnen.
Onlangs ook een Prphet 5 compleet gerecapped op deze manier.

CMOS ic's vervang ik niet allemaal en bij de Porphet zijn het er idd nogal wat...
Als er zich een (klein) probleem voordoet wel meteen oplossen, anders worden storingen echt zoekplaatje...

CMOS ic's vervang ik niet allemaal en bij de Porphet zijn het er idd nogal wat...
..

Tja...

Eén van de ouderdoms-kwaaltjes die de Prophet vertoont is het flikkeren van de leds. Dit kan verholpen worden door aan alle pots te draaien tot dat één pot de oorzaak blijkt te zijn.
Als je die dan verdraaid is het meestal wel verholpen, maar het kan ook zomaar weer terug komen zonder dat ik aan een pot heb gezeten.
Het zou ook aan de pots zelf kunnen liggen maar ik denk het niet aangezien het niet steeds dezelfde pot is.
Soms flikkeren de leds als een pot "na twaalven" staat en stopt het met flikkeren als ik hem "voor twaalven" zet.

MSS moet ik eerst alle CMOS chips op het potentiometer board vervangen en kijken of het dan beter word.
Aan de andere kant, aangezien ik toch al bezig ben kan ik net zo goed alles in één keer vervangen.

moeilijk...

thanks!
Ben lui geweest en heb gewoon moterola's besteld bij RS.
Logic chips is niet mijn ding. Maar nu dus even wel.

Weet iemand toevallig nog een vervangend IC voor de MC 14174B?
Je moet als je MC1 ziet staan dat los zien van de rest. MC14174B = CD4174B maar die heb ik nog nooit gezien. Weet je zeker dat er niet MC140174B staat?

nee, ik wist niet waar ze zaten. Maar ik blijf erbij dat ze heel andere eigenschappen hebben.

Vertel over die eigenschappen...maak me wijs...

Ik ben serieus geinteresseerd naar die eigenschappen.
Wellicht is alles op te zoeken op internet, maar zou je er wat nuttigs over kunnen zeggen op een manier die direct begrijpbaar is voor een ongeschoolde electronicahobbyist?

Die tantalums zitten niet in het signaal path maar in de PSU en op de main en voice board tussen de power rails en ground.
Gaat geen invloed hebben op de sound denk ik.

EDIT: Had je enig idee waar de tantalums zich bevonden in de Prophet 5 toen je je reply schreef?

Kijk dan wel, als je tantaal's door elco's vervangt of er ceramische condesators in de voeding zit direct bij de spanningsregelaars bv 7815 oid, zoniet plaats deze dan bij in en uitgang, of parallel aan de elco's, 100nF 50V is ok.

Waarom zou je de logic chips vervangen als ze het nog doen??? mooi laten zitten, gaat er een defect dan vervangen. Voor je het weet zit je met een enorm project waar het resultaat nihil is want dan "doet ie het weer" terwijl hij het "al deed"...

dussss

Synthfraek;1409193 CMOS ic's vervang ik niet allemaal en bij de Porphet zijn het er idd nogal wat... Als er zich een (klein) probleem voordoet wel meteen oplossen schreef:
Dit lijkt me logischer dan "allemaal vervangen"..

Dit lijkt me logischer dan "allemaal vervangen"..

Ja, mijn probleem is dus dat de LEDs flikkeren en dat je dit ook hoord in de audio. Het lijkt wel sommige pots random waarden uitsuren (of sommige CMOS ic's...).
Je zou zeggen dat als ik alle CMOs ic's op het potentiometer board vervang (5 stuks ofzo..) dat dit wel verholpen moet zijn.

Echter, de oude CMOS ic's op het main en voice board gaan het hoe dan ook een keer begeven dus ik dacht om het allemaal in één keer te doen zodat ik er vanaf ben...

Maar het is IDD erg veelwerk. Ik denk dat ik een logic probe bestel en alleen vervang wat defect is.

Back