Er zitten geloof ik wel wat Zappa liefhebbers op dit forum, niet?

Ik heb 30 albums van de goede man in de platen/CD kast staan. Ik vind zijn muziek wel tof, hoewel ik de kwaliteit erg wisselend vind. Zijn werk in de jaren 60/70 is briljant (Waka/Jawaka, Hot rats, Zoot allures, One size fits all.) Vooral de albums in de periode 72-79 zijn geweldig en die draai ik met grote regelmaat hier. Eerder werk vind ik oke, en later werk is ook wel leuk, mar dan komt hij me toch erg op routine over. Zijn synclavier platen vind ik over het algemeen erg zwak, hoewel G-Spot tornado dan wel weer een leuk nummer is. Zijn klassiek werk vind ik niet bijzonder, dat deden Varese en Schonberg toch beter. Een constatering waar Zappa zelf het wel mee eens zou zijn denk ik.

Ik hou van zijn oude popmuziek, ben minder te spreken over zijn 'serieuze' instrumentale werken. Een van mijn favoriete artiesten, ik ben ermee opgegroeid want mijn pa was een grote fan. De losse manier van muziek maken, de humor in de teksten, fantastisch. Helaas heb ik de beste man nooit bij leven en welzijn live mee mogen maken, was graag eens naar een concert van hem gegaan.

Zijn zoon Dweezil tourt al jaren rond de wereld met een akelig goede band onder de naam Zappa Plays Zappa. Heb ze al een paar keer gezien.

In December zijn ze in Engeland. Hopelijk maken ze weer de oversteek naar het vasteland.
Saxofoniste/toetseniste is ene Sheila Gonzales: ik werd meteen verliefd......

Zeer de moeite waard !!

Zappa plays zappa is ook tof idd. Wel baal ik ervan de meester nooit echt aan het werk gezien te hebben. Maar idd hoop ook heel erg dat ze weer naar nederland komen!

Vindt trouwens 2 dingen geweldig aan zappa:

Altijd zijn eigen ding doen in muziek en daarbij scheit hebbende aan andere mening

en ook zeker zijn kijk op de samenleving en de manier waarop hij die bekrietiseerde!

Absoluut toptracks gemaakt (Peaches en regalia, dirty love, whipping post, zeer goed live album zij het met lelleke 80ties drumssounds (best band you heard in your life)), maar inderdaad als solist echt gewoon kut.
Veels te hard ingemixt, vrijwel altijd wahwah en geen enkele melodische opbouw en dat terwijl zijn bands bulkte van de topmusici.
Maar goed uiteindelijk een minor detail in het licht van zijn totale oeuvre. Alleen al het feit dat hij oppereikel Lou Reed bashte is natuurlijk top.
Hoewel onze humorloze ome Lou op zich wel weer stoer was toen hij FZ in de Hall of fame 'inducete':

http://www.youtube.com/watch?v=H_McaUor0G0#t=3m40s

@chilistein: geen melodische opbouw? Dat gaat misschien bij sommige soli op, maar ik kan er zo uit mijn hoofd 10 opnoemen waar juist een hele goede opbouw in zit; complete composities lijken het. Enkele voorbeelden:
Inca Roads, Yo Mama, de 2e solo in The Drowning Witch, Wet T-shirt Night, en zo kan ik wel even doorgaan.... Je moet er inderdaad voor openstaan.

"your mind is like a parachute, it doesn't work unless it's open" (FZ)

Back