Yamaha MX 400 mixer

Roel_en_Sam

Ouwe rot
Vraagje: Ik heb van de week een mixer gekocht (MX 400)Yamaha 16 mono 4 stereo ch, zodat we weten over welke het gaat.
Hij is nog nieuw, maar ze deden hem weg voor 1340 euro omdat hij daar al heel lang stond. Ik zelf had zitten vergelijken met nieuwere mixers, maar het bleek dat voor dat geld hier meer aux, groupen, opzaten, en in die winkel zeiden ze dat deze stukken beter was dan een Lx7 van spirit, "je kon hem niet verlijken daarbij was de lx7 maar speelgoed. Het was ook aan het gewicht te merken. (dat zal wel niet altijd alles zeggen maar toch!) Ze zeiden ook dat je hem kon vergelijken met soundcraft, een verdieping boven de spirit afdeling. Opzich geloof ik ze wel en heb hem daarom ook gekocht omdat ik die winkel het relaxte vindt. Maar ik wou toch effe weten of ik wel een goede koop heb gedaan?
PS: dat ie wat ouder is maakt toch niks uit voor een analoge tafel? (nooit gebruikt).
Groeten sam.

Yamaha maakt zeker geen verkeerde mixers, maar om nu te zeggen beter dan spirit. Op gelijke hoogte misschien....

En dat hij lang staat moet geen problemen opleveren.
JE krijgt gewoon garantie als hij nieuw is.
alleen stof tussen de faders en draaiknoppen kan wat problemen geven, maar dat valt over het algemeen wel mee.

Relax , ja ik had een jaar geleden, maar ik heb dus niet teveel betaalt?

Heb ooit een Yammie MC1203 mk2 gehad, fijn mixertje was dat, meterbrugje, build like a tank. Helaas was ie met 12 kanalen en 60 mm schuiven nét niet flexibel genoeg... Persoonlijk vind ik het jammer dat Yamaha de MC serie niet heeft doorgezet met 100 mm faders en meer subs... maar ja...

Yamaha laat zijn goedkopere analoge mixers door Phonic bouwen, vanaf de GA of PM serie zijn ze weer in eigen beheer gebouwd. Heb wat A/B vergelijkingen gedaan en vind dat de mixers tussen de ouwe Spirit serie en de Behringers vallen.
Qua geluid vond ik de goedkopere Yammies niet meer op de oude lijken.

Verkopers zijn heel goed in een verhaaltje ophangen, vooral muziekwinkels die van hun ouwe zut af willen kunnen soms prachtige sprookjes vertellen. Ze vertellen meestal wel wat jij wíl horen...
Wat ik niet helemaal snap is dat je een 16ch Yamaha MX400 koopt voor 1340 euro terwijl een nieuwe Soundcraft Spirit LX7 (die je zo graag wilde) maar 50 euro meer kost :confused:

Feit blijft wel als jullie goed met de mx400 uit de voeten kunnen het ook je mixer is. :)

Ja maar ik kocht hem omdat hij 120mm faders heeft, en de rest is ong. hetzelfde als de lx7, maar hij zag er ook steviger uit, komt door de oertijd waarschijnlijk. Maar kijk het ging zo, ik wou eerst een soundcraft m of iets kopen, omdat die beter was als spirit, maar toen was er ook nog een yamaha niet de '"mx 400",en die was exact hetzelfde als de soundcraft, maar koste inplaats van rond de 1100, bijna 1600 euro, maar die had groupen en de soundcraft had alleen een master, maar de faders van de soundcraft waren weer 100mm, dus je snapt dat ik met een dilemma zat(viel wel mee hoor).
Toen zei ik heb je niet iets tweedehands, maar ik zei er toen ook bij dat je eigelijk geen tweedehandse mixer moet kopen, daar stemde ze mee in, toen zei iemand van hun we hebben nog een nieuwe MX400 , is wel een hele oude maar kwalitatief is hij beter als de rest van de opties op soundcraft na, maar ja die soundcraft valt weer ingebreken met zijn specificaties,
Ze zeiden toen ook dat deze heel stil is, en dat ik het verschil eens moest horen tussen spirit en de yamaha mx400, Mackie toevallig vonden ze relatief te duur, en een medewerker van de synth afdeling zei dat een mackie teveel met het geluid deed, Allen heath was daarin tegen wel weer super, maar ja wie betaalt dat. Dus na enige vergaderingen, vroegen ze waarvoor ik het ging gebruiken etc. toen zeiden ze dat je dan het beste de Yamaha MX400 kon kopen omdat je dan meer hebt voor weinig, en er zitten leuke snufjes en truckjes op die voor mij gemakkelijk waren bij de eindmix. Hij kostte eerst 2100 euro maar omdat hij er al een paar jaar stond kostte hij 1340 euro, en wat ik zelf ook fijner vindt is dat hij veel robuster is, knopen zijn wat groter etc. en ziet er steviger uit, de tafel lijkt wat massiefer, en ik vind persoonlijk dat ie er wat stoerder uitziet, en dan nu op jou vraag van "waarom koop je voor 50 euro meer geen nieuwe spirit". Omdat deze ook nieuw is, alleen wat ouder wat volgens mij niet zoveel uitmaakt voor een analoge tafel, en dat deze eigelijk dus meer kost voor minder. Groeten sam.

Eh we beginnen toch niet weer met de (n)ederlandse les he!
EH roel gewoon effe je bek houden he!
EHhe! uuuuh eh. Grapje lol>

Lastig he, een gespleten persoonlijkheid? ;)

Origineel geplaatst door The Q
Heb ooit een Yammie MC1203 mk2 gehad, fijn mixertje was dat, meterbrugje, build like a tank. Helaas was ie met 12 kanalen en 60 mm schuiven nét niet flexibel genoeg... Persoonlijk vind ik het jammer dat Yamaha de MC serie niet heeft doorgezet met 100 mm faders en meer subs... maar ja..

Ja die mc serie is ok! Ik had een tijdje terug zo'n mc2404 mkII op de kop weten te tikken... (400E 2ehands) erg lomp ding, idd een soort tank zeg maar, maar hij klinkt goed. Maar de routing is toch ook erg goed? De mc2404 mkII heeft 4 subs (met inserts en panning) stereo en 4x aux + routing matrix (geen idee wat daar het voordeel van is... misschien voor live ofzo)
Geen idee hoe hij klinkt in vergelijking met soundcraft of mackie....

Yamaha is best onderschat, dus ik denk dat die mx400 best een mooie deal is. Wel vind ik die verkoper prietpraat meestal tweifelachtig, want imho bijv mackies zijn juist mixers die juist niet kleuren, terwijl allen heath bekend staan om hun warme klank. Vaak is de verkoper beter in HOE ie het zegt, ipv WAT hij zegt.... :bekdicht:

In ieder geval veel plezier met je tafel! :koffie:

Back