de impact van 3,2gb RAM naar 4gb RAM

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Dacide

Ouwe rot
Beste allen,

Mijn pc is toe aan een schone herinstallatie... Ik ben inmiddels weer wat ouder, verstandiger en lelijker geworden.. Dit houdt in dat ik niks meer doe met games etc....

Ik wil daarom mijn PC dedicated maken voor Audio productie en Webdesign/Multimedia werkzaamheden.

Voor de volledigheid mijn specs:

Big Tower
P45 Moederbord
Intel Quad 6600 CPU (2,4ghz)
4GB Ram (PC6400)
1x Raptor Harde Schijf (10.000RPM @ 225 GB)
3 x 500 GB harde schijf (S-ATA 7200RPM)
EMU 1212M audio interface

Waar ik mee zit is het OS... Momenteel Win XP 32 bit. Ik weet dat ik momenteel maar maximaal 3,2gb RAM kan gebruiken... Wil ik de volle 4gb gebruiken dan dien ik een 64bit OS te nemen.

Nu vraag ik me af.. Is dit de moeite waard om Windows 7 64 bit te kopen?
(Er zullen wellicht enkele programma's zijn die niet werken onder 64 bit (of is dat heden ten dage geen issue meer))

Wel is het zo dat ik in geval van 64 bit meer future proof ben... Kan ik er ook 8GB ram in plaatsen mocht ik dat nodig hebben.

Win7 heeft idd vele voordelen t.o.v. WinXP, maar of het een 'must' is, dat is nog maar de vraag naar mijn mening.

Het hangt o.a. af van hoe je je systeem wilt gebruiken. Heb je daadwerkelijk meer geheugen nodig? Gebruik je veel softsynths / vsti's met veel samples? Raakt je huidige systeem snel overbelast? Als je naar Win7 gaat, zijn er dan drivers beschikbaar voor je hardware, en kun je je programma's in win7 draaien?

Note: als het gebruik van grote plugins met veel samples beperkt is, of als je bijvoorbeeld vooral veel werkt met hd-recording, dan is mijn ervaring dat je met 3 gb behoorlijk wat moeite moet doen om het geheugen vol te krijgen.

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je computer nét niet genoeg heeft aan 3,2gb op dit moment, ja dan is het echt wel een groot verschil straks.

Vraag is: Gebruikt Win7 meer resources uit zichzelf op je computer, heb je dan wel genoeg aan die extra 0,8gb of zou je dan én Win7 moeten gaan draaien én 4gb bijsteken?

Sowieso is die raptor schijf van 10k rpm ook wel geil genoeg om je in ieder geval niet te belemmeren in snelheid.

Waarom geen 1xSSD voor OS ? Dat is veel sneller en zuiniger dan Raptor 10.000 RPM bovendien alles gaat sneller met opstarten samples laden en plugins, zo krijg je geen artefacten, gekraak bijvoorbeeld tijdens recording.

Raptor is onderdaad oud nieuws, maar als je hem al hebt is het wel prettig.

Als je xp nog niet wilt missen, of als opnieuw installeren van al je software heel veel werk is, dan kan je ook een multi boot setup overwegen.

Harddisk vrijmaken, of een nieuwe partitie maken en hier win7 op installeren.

Bij opstarten kan je het OS kiezen. Ik heb op xp al mijn audio software, en windows 7 64 bit voor de rest.

4 gb erbij kost ca. 25 euro, ik zou me niet druk maken om 0,8 gb verschil. 4 of 8 is wel een verschil, mits je met veel samples werkt. softsynths hebbeen veel meer aan cpu power.

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back