Mijn MC50 mk1 heeft de Super MRC software in de romchip zitten. Volgens de handleiding hebben alle mk1's dit, je kan instellen of de mk1 boot met Super MRC, of van floppy voor een andere versie van het OS. Misschien moet de MC50 die je wilt kopen intern omgezet worden naar Super MRC?
Ik heb er nog niet echt mee gewerkt, het OS is nog wat cryptisch. Ik ben b.v. bezig met uitzoeken hoe de functie block repeat werkt, dan kan je tracks loopen.
Ik moet zeggen dat de Kawai Q-80 die ik heb veel gemakkelijker werkt, meer tracks heeft (32 i.p.v. 8+1 rhythm), tracks heel eenvoudig kan loopen, en songs blijven in het geheugen zitten als je hem uitzet.
Roland heeft een betere overdub functie, de Kawai werkt als tape, ook als je niks inspeelt tijdens opnemen zijn je eerder opgenomen noten weg. De Roland kan nieuwe en oude opnames mixen. Op de Kawai moet je een andere track gebruiken voor een overdub, en dan later de 2 tracks bouncen naar 1 track. En de Kawai laat geen sysex door, kan een beperking zijn (neemt wel sysex op en speelt het af).
Roland heeft 2 midi outs, Kawai 1.
Plussen en minnen dus. Ik wil ze gebruiken in serie, de Roland als master midi clock voor drum en percussie, en de Kawai als slave voor de synths en bass.
Ik zie de Kawai meer als het grid in Ableton, 32 loops geladen, en dan met mute/unmute een compositie opbouwen en opnemen.
Mooiste van dit alles, super strakke midi timing