Akai Z4 Sampler

mario

Naar de knoppen...
Hee freaks,

Zijn er onder ons nog leden die net als ik een Akai Z4/Z8 sampler hebben aangechaft??? Zo ja...., wat zijn jullie ervaringen???

Ik kan je vertellen dat ik zeeeeeer tevreden met m'n Z4. Veelzijdig, makkelijk, enorme capaciteit en een fantastische kwaliteit geluid maar vooral snel snel snel, heerlijk dat USB! Ik kopieer een 'sample cds' vanuit m'n pc over de usb binnen ongeveer 2 min. op m'n IDE Maxtor schijfje van 40Gb afhankelijk van de grootte 'sample cd' natuurlijk, ideaal!!!!!!

Gewoon geen gesodemieter maar lekker makkelijk IDE schijven en SDRam 100/133 gebruiken..... Kortom TOP.

Dit zijn mijn bevindingen, let me know yours :D

gr. Mario

He leuk voor je kerel!

En zou je iemand aanraden om z'n 2000/3000 voor een Zx in te ruilen?
Ik kan me nl goed voorstellen dat die 24 bits en 16 bits veel anders werkt. (laat me zeggen dat het tenminste opvalt als ik met samples van bijv LM4 die 24 bits zijn veel lekkere drums krijg (dus ik werk dan ook niet alleen met loopjes heren))

Heee Fuse,

Bedankt voor je spontane reaktie...

Ik zou zeker gaan inruilen voor een Z4/Z8. Heeerlijk werken en zo flexibel, klasse!!! 24/96 is een hele mooie bijkomstigheid maar was voor mij niet de reden tot doorslag maar wat een kwaliteit pfff. Het is toch weer dat tikkeltje meer dynamiek wat ik mis in 16/44 etc... en ik wilde gewoon van al dat scsi gedoe af, zonder poespas sample cds over kunnen zetten, het is drag en drop in je windows. Ik gebruik daarvoor echter wel CDXTRACT ver. 4, wel eens gebruikt?? Er is een demo versie van te downloaden.

gr. Mario

Ik zou dan wel gelijk voor 'n Z8 gaan. Heb je gelijk dat FX board en dat fijne afneembare front. Voor de prijzen van dit moment hoef je het niet te laten. Wel even rondzoeken, want ze varieren honderden euro's in prijs, afhankelijk van waar je kijkt.

Trouwens, ik heb nog steeds de indruk dat de Z4/8 niet bedoeld was als een vervanging voor de
'high end' S5/6000, maar dat het de bedoeling was om een NOG betere samper uit te brengen als 'vlaggeschip'. Maar of dat er ooit nog van komt....

Ondertussen wacht ik nog steeds op Ak.Sys voor OSX....

Ik heb net een s3000xl gekocht met HD, EB 16 en 32mb ram plus SCSI.
Ik zat ook te denken aan die Z8 maar hij was toch een stuk duurder en ik had nog nergens ervaringen gelezen over de geluidskwaliteit van de Z8.
De s3000 serie stond erom bekend (dynam,iek en power) en gezien ik wat minder ben gaan geloven in de softsampler voor drums heb ik toch die 3000 aangeschaft. Ik zit echter wel een beetje te twijfelen of ik de goede keuze heb gemaakt.

Is die Z8 inderdaad de opvolger van de s6000 dus hét topmodel bij uitstek en met minimaal dezelfde power bij de D/A conversie of betreft het hier gewoon een heel ander instrument?
Ik heb ook zo'n idée dat ze nog wel meer in prijs gaan kelderen. Volgens mij wordt hij nauwelijks verkocht al is het misschien een kanjer van een sampler!

gr. Tom:)

Ik ben in het bezit van een Z4 een half jaartje nu. Ik ben zelf vrij nieuw met samplers. Deed tot een jaar of drie geleden echt alles met knippen en plakken en heb me voornamelijk op multitracking en mastering gericht.Jinglewerk, radiospotjes en wat loopshit. Ik knip en plak alles aan elkaar, ben jaren zelf een sampler geweest en nadat ik van een vriend echt aan midi moest beginnen, heb ik snel daarna mijn eerste sampler aangeschaft. Dat ligt het meeste in het verlengde van wat ik deed. Softsamplers? Logic loopt bij mij op iedere computer vast :-) Komt wellicht omdat ik geluiden maak die ik zoek en zelden teverden ben met softsynths of wavemateriaal en als ik tevreden ben loopt alle vast. Bussen gebruik ik vrijwel alleen ter ontlasting van mijn computer CPU als je begrijpt wat ik bedoel......

Ik heb even een emu esi 2000 gehad en was zeer te spreken over het geluid en de library. Het bedieningsgemak helemaal k*t, met hele vreemde scsi problemen en geen uitwisseling met al m'n wavesamples. Omdat ik er ook m'n geld mee verdien stond ik op het punt om het beestje het raam uit te gooien. Ik maak muziek en heb daar techniek voor nodig, niet andersom :-) Vanwege mijn gezondheid toen maar voor de Z4 gekozen, mede uit budgetaire overwegingen geen Z8.

Inderdaad kan ik je vertellen dat je beter kunt sparen en voor de Z8 kan gaan. Geloof me, het is het waard. Ik heb al reeds het effectboard in de bestelling. Wat een hemels ding is dit. Met 16 MB (en dat gaat deze week ook gelijk naar 512 MB), ben ik met veel filteren en bomvol samples nog nooit verder dan 2% van het CPU gebruik gekomen. En ik laat zelden een geluidje ongemoeid....... Mijn AKAI en KORG blijven altijd vrolijk doordraaien als Logic het weer laat afweten. Mijn 'studio' bevindt zich in een apartement, boven de slaapkamers van anderen. Ik doe de mix meestal languit op de bank, via de boxen in de huiskamer. 's Nachts....... en ik heb geen zin meer om de geulen in het taoijt te lopen omdat Logic weer eens moeilijk doet. Okay Mac is een oplossing, maar ik doe meer met computers en niet alles is weer mac.

Pas heb ik ontdekt (het zal niet voor iedereen nieuws zijn) dat Cool Edit de cue points van de regions moeiteloos weergeeft en laat aanpassen. Dat is een geweldige combinatie die ik zelf mis in aksys. Indien je geluidskaart het niet toestaat om tegelijktijdig Cool Edit te draaien, werkt het nog. Puur visueel, kwestie van de cues strakker zetten, je hoeft ze immers niet te plaatsen. Zelfs de meest kromme beats kun je op die manier heel scherp zetten (scherper dan op de tochal werkbare display). Je kunt wavefiles in 32 regions verdelen, stretchen, pitchen (zeer goede kwaliteit bij stretchen en pitchen, maar hier heb ik weinig vergelijk in, daar ging m'n emu in de fout en NI Kontakt mag je niet met elkaar vergelijken. Compleet andere werking en kwaliteit, overigens wel makkelijk voor een snelle opzet van je mix, procenten opschrijven, later inkloppen in AKAI. Wat heel handig is dat AKAI je origineel altijd aanhoudt. Als je iets bewerkt hebt, kun je het snel met het originele geluid vergelijken en dan behouden of opnieuw (waarbij de aangemaakte file direct weggeveegd wordt.

Ik ben zo'n neo funkhippie met een voorliefde voor obscure loops uit veel jaren 60 materiaal, die nooit, maar dan ook echt nooit rechtlopen). Ik haal een loop helemaal uitelkaar in zoveel stukken, verdeel het over een aantal toetsen en zo maak ik melodietjes die echt klinken, geen Roland trompetjes. Beetje (maar natuurlijk heeeeeeeel anders) DJ Food als je dat wat zegt. Net Moby maar dan leuk en wat onvoorspelbaarder.

Mijn Z4 is mijn lievelingsspeeltje en werkpaard. Ik heb een hele leuke cabrio en als ik voor het blok gezet zou worden cabrio of akai weg, dan zou ik het heel moeilijk hebben. Om het ff duidelijk te maken he, niet om stoer te doen. Die AKAI kost een paar centen en die moet je niet uitgeven als je um gebruikt als Magix pakketje, of als je alleen werkt met kant en klare acid loopwerk. Maar als je over ieder geluid acoustische controle wilt hebben (chorus, reverbs, compessors, wahwahs), dan is de Z8 wat voor je. De Z8 ja, want als je aan de Z4 verslingerd raakt, dan zie je ook de miljoenen mogelijkheden in, die ze in de Z4 hebben weggelaten (maar er natuurlijk wel kunt bijkopen en da's kassa). De Z4 biedt echt al voldoende waar voor je geld, de Z8 is duurder, maar het denk ik wel dubbel en dwars waard. Haha ik ben dom geweest, dacht dat ik met de combinatie waves en cooledit een hele slim was, i.v.m. wavediting en het geluidsbeeld. Ik ben van me geloof afgevallen en daarna opnieuw bekeerd.

De mensen die wel voor de Z4 gaan, het meest nutteloze tot nu toe is de harddisk. Via USB gaat ook razendsnel. Bovendien ben je dan ook in staat om je samples (zonder ze eerst te laden) te beluisteren via Kontakt (vreet ook akai samples en bijna alle emu samples.

Zo, na dit lange verhaal is het tijd om weer eens een draai aan het zilveren weel te geven. Klein minpuntje: ondanks de stalenbehuizing, doen de knoppen me nog het sterkst denken aan behringer. Beetje gammel en plastic dus.....

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb net een s3000xl gekocht met HD, EB 16 en 32mb ram plus SCSI.
Ik zat ook te denken aan die Z8 maar hij was toch een stuk duurder en ik had nog nergens ervaringen gelezen over de geluidskwaliteit van de Z8.
De s3000 serie stond erom bekend (dynam,iek en power) en gezien ik wat minder ben gaan geloven in de softsampler voor drums heb ik toch die 3000 aangeschaft. Ik zit echter wel een beetje te twijfelen of ik de goede keuze heb gemaakt.

Is die Z8 inderdaad de opvolger van de s6000 dus hét topmodel bij uitstek en met minimaal dezelfde power bij de D/A conversie of betreft het hier gewoon een heel ander instrument?
Ik heb ook zo'n idée dat ze nog wel meer in prijs gaan kelderen. Volgens mij wordt hij nauwelijks verkocht al is het misschien een kanjer van een sampler!

gr. Tom:)

Ik heb mijn S3000XL net van de hand gedaan... stond die van jouw ook niet op Marktplaats e.d. ?

Origineel geplaatst door sublib
Net Moby maar dan leuk

hahaha dit is de mooiste zin uit het hele verhaal! :okdan:

Leuk verhaal.

Laat maar dan eens wat horen dan. ;)

Back