microfoons verschil ?

sowhat

Ik ben Tof
Wie zijn er bekend met microfoons.

wat is het verschil tussen een zang/spraak en een condensator microfoon ?

de prijzen van microfoons (professionele) liggen tussen de 20 en 2000 euro

waarom zit er zo veel schil in de prijzen. Het lijk mij als je een mooie stem heb het best kan doen met een wat goedkopere prof. mic. rond de 100 euro. Of zit ik er naast..

Wie of wanneer gebruikt men dan een mic van 2000

het is echt niet zo dat een dure mic een klote stem mooi kan maken. en een condensator mic is een van de verschillende soorten microfoon types samen met de dynamische microfoon.

tja waarom zon verschil in prijs heeft met de klank te maken, de manier van registreren, tot hoever hij kan registreren bijv 20hz tot 20khz of juist meer. maar belangrijkste is toch echt de klank

Een goede microfoon is 1 maar dan komt de man achter de knoppen en de vrouw/man achter de microfoon, dat is 2 en 3.

Als je een goedkopere microfoon hebt, zeg de mikevan 100,= dan kun je toch hele goede resultaten behalen als je een goede zanger(es) hebt die weet hoe ze/hij met de microfoon moet omgaan,en het kan nog beter worden als de man achter 'de knoppen' weet hoe hij/\zij met de aanwezige apparatuur moet omgaan.
Desondanks is het wel zo dat met een microfoon van 2000,- een beter resultaat te behalen valt (veel beter) dan met een microfoon van 100,-.
Maar het blijft een mooi discussie onderwerp.
Het is net zoals, heb je een pc met alleen reason of heb je een studio vol met synthesizers en een hoop andere mooie hardware.
Er wordt altijd rondgeroepen met het het cliché van; ' je kan een hit maken zonder goede apparatuur'.
Wat alleen wel opvalt is dat diegene die het lukt om een ' HIT' te scoren met weinig apparatuur, hun eerst verdiende geld gelijk stoppen om hun studio vol te zetten mét die apparatuur...

Hét idée is de helft, de apparatuur de andere helft. (hoe graag we ook willen beweren dat dat van die apparatuur niet waar is....)

Koop een zo goed mogelijke microfoon die je je kunt veroorloven en neem daar je zang mee op.
Heb je geen compressor dan zou ik misschien zeggen; verdeel het geld wat je hebt in een goede microfoon en een compressor om de hogste pieken van de vocalen meet te compressen. Alleen een goede microfoon en zonder compressor opnemen is ook een gemis. En ook dit is niet geheel waar....
Als je een goede zanger(es) hebt en jij een goede producer bent, dan kun je wellicht in laten zingen zonder compressie!
Maar om het simpel te houden; vergelijk het met een auto.: Met een Opel Corsa kun je met 140 km per uur naar Spanje rijden maar met een Volvo S80 ook.
Met welke van de twee gaat het gemakkelijker en met welk van de twee moet je er meer energie insteken om hetzelfde resultaat te behalen en wat is dat resultaat dan.
Een goede producer en een goede zanger(es) kunnen met de goedkopere microfoon betere resultaten behalen dan een stel beginners met de dure microfoon. Echter als de betere producer met de betere zangeres met de dure microfoon aan de slag gaan dan scoren ze waarschijnlijk een top opname.

Mijn advies dus; gooi je hele ziel in het opname project. Bereidt alles zo goed mogelijk voor en (als je er echt voor wilt gaan) investeer zoveel als dat je aankunt in je microfoon en je andere opname apparatuur.

Succes,

gr. Tom
:eureka: :biertje: :biertje:

goede morguh !

mooi verhaal TOM. tnx voor de uitleg.

maar wat mij nog niet echt duidlijk is wat je met een condensator kan doen...... of niet kan doen..\

grt. Ming

Hyah!

Het verschil is hoe ze intern gebouwd zijn:
* Bij een dynamische microfoon zit het diafragma (het plaatje
wat de trillingen in de lucht oppikt) vast aan een veer.
In of rond de veer zit een magneet, dus als het diafragma
beweegt, dan beweegt de veer tussen of rond een magneet,
en wekt zo de stroom op voor het signaal.
* Bij een condenser bestaat de capsule uit 2 plaatjes, een
plaatje die vast staat (de back-plate) en een plaatje dat
los kan trillen, de diafragma.
Om deze combinatie te trillen is er een hoop minder energie
nodig. Door de trillingen verandert de afstand tussen de plaatjes,
en dit werkt zoals een condensator: Als de afstand verandert
tussen de twee plaatjes verandert de spanning, en zo heb
je dus je signaal.

Condenser microfoons zijn over het algemeen meer gevoelig
dan dynamische. Ze hebben meestal ook een groter bereik,
dwz. ze kunnen hogere tonen oppikken dan dynamische.

Dat gezegd, als je geen redelijk geluidsdichte plaats hebt om
op te nemen, kan het wel eens beter zijn om met een
dynamische microfoon op te nemen, dynamische microfoons
zijn niet zo gevoelig en vaak ontworpen om feedback en
ander veraf geluid te 'weigeren'.

Een ander iets om aan te denken is dat een condensator
microfoon een voeding nodig heeft (om de spanning op de
plaatjes te kunnen zetten), dit is meestal 48 volts, en dit
is genaamd "Phantom Power". Als je wil opnemen met een
dynamische microfoon, dan zal je preamp dat moeten kunnen
voorzien.

Verder zijn er nog een aantal andere types microfoon:
Ribbon, back-electret (een soort condensator) en carbon
granule (die zal je waarschijnlijk niet zo vaak tegenkomen,
dit is oud). Maar hier zoek je zelf maar een beetje over op!

Hoop dat dit je een beetje op weg helpt.

Mvg.

CoolRunning

Dat gezegd, als je geen redelijk geluidsdichte plaats hebt om
op te nemen, kan het wel eens beter zijn om met een
dynamische microfoon op te nemen, dynamische microfoons
zijn niet zo gevoelig en vaak ontworpen om feedback en
ander veraf geluid te 'weigeren'.
Ik wil dus mijn eigen vocals (eigenlijk meer samples i.p.v. zang) gaan maken, maar ik zit dus in een kamer waar je wel last hebt van omgevings geluiden (computer maakt een aanzienlijk hard geluid en als het warm is staat het raam open). Nu heb ik een heel klein Labtec microfoontje, maar het geluid dat daaruit komt is om te janken. Als ik opneem dan hoor ik echt een ruis door de stem heen. Wat kan ik dan beter nemen en wat heb ik nog meer nodig? Mijn huidige mic zit op een SB live aangesloten. Kan een dynamische- of condensatormicrofoon hierop worden aangesloten of moet ik dan een versterker aansluiten op mijn SB Live en de mic dan op de versterker ofzo?

Ik heb destijds een Shure Beta (SM?)58 gekocht. Eigenlijk ook meer om samples in te spreken. Ze adviseerde mij toen die Beta want dat zou een betere mic zijn dan de standaard SM58. Hij was toen in de aanbieding.

Ben benieuwd of een kenner mij zijn bevindingen m.b.t. de kwaliteit (bij zangopnames) van deze mic zou kunnen vertellen.

Origineel geplaatst door jagermeister
Ik wil dus mijn eigen vocals (eigenlijk meer samples i.p.v. zang) gaan maken, maar ik zit dus in een kamer waar je wel last hebt van omgevings geluiden (computer maakt een aanzienlijk hard geluid en als het warm is staat het raam open). Nu heb ik een heel klein Labtec microfoontje, maar het geluid dat daaruit komt is om te janken. Als ik opneem dan hoor ik echt een ruis door de stem heen. Wat kan ik dan beter nemen en wat heb ik nog meer nodig? Mijn huidige mic zit op een SB live aangesloten. Kan een dynamische- of condensatormicrofoon hierop worden aangesloten of moet ik dan een versterker aansluiten op mijn SB Live en de mic dan op de versterker ofzo?

Je hebt inderdaad een versterker nodig om het microfoon signaal goed genoeg op te pompen om een signaal te krijgen waar je mee kunt werken.
Het kan ook via je mixer als je phantom power hebt. En een compressor er tussen die de hoge pieken compresses is ook geen overbodige luxe.

gr. Tom8)

Origineel geplaatst door Mike-E
Ik heb destijds een Shure Beta (SM?)58 gekocht. Eigenlijk ook meer om samples in te spreken. Ze adviseerde mij toen die Beta want dat zou een betere mic zijn dan de standaard SM58. Hij was toen in de aanbieding.

Ben benieuwd of een kenner mij zijn bevindingen m.b.t. de kwaliteit (bij zangopnames) van deze mic zou kunnen vertellen.

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Je hebt inderdaad een versterker nodig om het microfoon signaal
goed genoeg op te pompen om een signaal te krijgen waar je mee
kunt werken.
Het kan ook via je mixer als je phantom power hebt. En een compressor
er tussen die de hoge pieken compresses is ook geen overbodige luxe.

Een versterker heeft niets met phantom-power te maken...

Phantom power wordt gebruikt om een spanningsveld
te creeeren tussen de voor- en achterplaten van een condenser
microfoon...

Op de Shure SM58 heb je niet eens phantom power nodig,
want dat is een dynamische microfoon. In principe kan een
dynamische microfoon niet kapot gaan van er phantom-power
op te zetten, maar het is niet nodig.

Een versterker versterkt het signaal van de microfoon tot line-level,
en zit sowieso op een heleboel mixers.

Mvg.

CoolRunning

Ik heb zelf goeie ervaringen met de Behringer B-1 (€ 129,-) (is een condensator, dus heeft wel fantoom nodig) die geeft m.i. een hele warme, directe weergave.

Als je last hebt van een rumoerige omgeving scheelt het al enorm als je je vocalen dicht bij de mike inzingt (5-10 cm. ofzo) en je gain op 0 houdt.

Een beta 58 is m.i. meer een live mike. Voor opnames zou ik toch voor een condensator gaan.

Origineel geplaatst door Mike-E

De Beta 58a is echt een fijne microfoon. Niet stuk te krijgen.. en kwalitatief echt een heel stuk beter dan de standaard 58.. of de goedkopere e-series van sennheiser.

Voor studiowerk is het misschien niet de ideale keuze.. men neigt dan toch meer richting condensators van Neumann, Røde of Blue.. maar zoals altijd gaat het verhaal van Tom sowieso op.. het wordt nooit beter dan wat je er instopt. En de vrouw of man achter de knoppen kan zelfs de beste zanger/mic combo verkloten..

Ik gebruik in m'n band een shure SM48 of SM58 en ben over allebei tevreden. De 58 klinkt wel wat beter (48 is een budgetversie van de 58). Als je een mooie stem hebt, maar een kutmicrofoon, is het resultaat nog bagger hoor.... Ik schrok zelf behoorlijk toen ik m'n stem door de mic die aan m'n pc hangt (een of ander philips ding) hoorde, maar met zo'n Shure klinkt 't wel leuk :D

Back