Modify kort poly 61

niels voaals

Nieuwkomer
Ik heb hier een korg poly 61 liggen en vroeg me af hoe ik de digitale parameters kan vervangen door gewone draaiknoppen. Iemand tips of ergens een handleidingetje liggen?

Ik heb hier een korg poly 61 liggen en vroeg me af hoe ik de digitale parameters kan vervangen door gewone draaiknoppen. Iemand tips of ergens een handleidingetje liggen?
kijk, zoiets zou nou ook handig zijn voor de poly-800 aangezien die NOG meer parameters heeft... waarschijnlijk ben je niet de enige met dit idee en aangezien het nog nooit eerder ergens te zien was ben ik bang dat het misschien niet gaat lukken of haalbaar zal zijn vanwege de kosten en tijd wellicht...

de parameters bij de p61 (en dus ook de p800) worden met een plus of een min verhoogt qua value... de value verandering word dus steeds met een pulse veranderd en niet in 1 soepele beweging dus een draaiknop vertalen naar dit soort increase/decrease 'tikjes' kan misschien wat lastig zijn...

je moet sowieso al rotary knoppen hebben dan ben je al een flinke stap in de goede richting aangezien die ook met 'tikjes' werken...

Laatst gewijzigd:
ik neem aan dat bedoelt dat je de drukknoppen wilt vervangen voor een potmeter?

Toevallig vond ik pas deze link:

http://voiceofsaturn.blogspot.com/2008/11/for-everyone-with-korg-poly-61.html

voor een cutoff freq en res potmeter.

in deze link staan foto's van iemand die vrijwel alle parameters heeft als pod heeft uitgevoerd.

http://www.flickr.com/photos/37595587@N00/sets/72157622283778293/

ik was er toevallig een weekje terug naar aant kijken voor het geval ik me ooit ga vervelen :D

Ik kon toen zo snel niet de schema's vinden op het internet, anders kan ik et misschien wel uitzoeken(als ik ooit tijd heb wat waarschijnlijk niet zo is :D )

ik neem aan dat bedoelt dat je de drukknoppen wilt vervangen voor een potmeter?
is ook al leuk maar dan nog moet je het parameter nummer steeds inkloppen (da's ook al redelijk van den kutte ende kloten)
en zoveel parameters heeft de p61 nou ook weer niet, met 20 knoppen ben je al klaar...

hum volgens mij gaan alle parameters gewoon naar dac's, die dan weer voltjes uitsturen om bijvoorbeeld de cutoff te wijzigen. Als je dus met een potmeter een spannings deling maakt, en die gewoon achter de dac zet dan moet het wel kunnen(effe heel kort door de bocht dan he)

een midi interface waarbij je met CC's de parameters kan aansturen zou helemaal niet gek zijn in dat geval...
is netter qua afwerking; je behoud de originele bak (tenminste op het front paneel dan) en je kan de boel ook nog sequencen...
en er zou dan eventueel nog een externe knoppendoos kunnen worden gemaakt... de PG-61 :D

echter nog 1 probleempje... het opslaan van de geluiden geschied dan middels een andere quantizering dan de midi...
maar je kan nutuulk ook gewoon 99 op de P61 als para gewoon 99 laten zijn qua MIDI value (dan zijn de overige 28 maar ff loosch)...

sowieso moet de quantizering nutuulk wel direct gehandhaafd worden dus het moet niet zo zijn dat je op een smoothe manier parameters staat te changen terwijl ze bij het opslaan pas worden gequantized; je moet dus wel meteen kunnen horen hoe het gaat klinken als de preset weer zou worden opgeroepen nutuulk...

Ik heb zelf inderdaad potmeters voor cutoff en rez erop laten zetten.
Het nadeel is dat de cutoff en rez niet meer worden onthouden in de presets (de stand van de knoppen is de waarde van de parameters en die knoppen draaien uiteraard niet mee).
Evenmin is het filter zelf oscillerend.
Mede forummer Heiko heeft dit erop gezet maar ik geloof dat hij weinig meer aan synthonderhoud doet. Das jammer want zijn vingers zijn vaardig en zijn whiskietjes oud en rokerig.

Sterker nog, ik heb stellig de indruk dat ik Heiko als 'mad (associate) professor' aan het werk zag in het RTL programma 'Echt waar ?!'.
Als dat inderdaad zo is dan zou mijn dringende verzoek zijn om die bus knalgas voortaan te richten op de volkomen uitgescheten want intens ongrappige Jack Spijkerman. Als die 10kV elektroden vervolgens nog worden omgestoten tegen onze maatje 42-opel kadett-centerparks humorist Tijl Beckand dan hebben we vast weer een plezierige zaterdagavond.

Maar goed, het is dus mogelijk, knoppen op je poly61.

Sterker nog, ik heb stellig de indruk dat ik Heiko als 'mad (associate) professor' aan het werk zag in het RTL programma 'Echt waar ?!'.
Als dat inderdaad zo is dan zou mijn dringende verzoek zijn om die bus knalgas voortaan te richten op de volkomen uitgescheten want intens ongrappige Jack Spijkerman. Als die 10kV elektroden vervolgens nog worden omgestoten tegen onze maatje 42-opel kadett-centerparks humorist Tijl Beckand dan hebben we vast weer een plezierige zaterdagavond.

Ouw ja nou inderdaad denk ik :mega:

als je achter de dac de parameters gaat wijzigen kan je je wijzigingen zoiezo niet opslaan ben ik bang
nee pcies, vandaar dat je dus het originele systeem dat de poly61 intern gebruikt om parameters te veranderen moet blijven benutten...
Ik heb zelf inderdaad potmeters voor cutoff en rez erop laten zetten.
Het nadeel is dat de cutoff en rez niet meer worden onthouden in de presets (de stand van de knoppen is de waarde van de parameters en die knoppen draaien uiteraard niet mee).
daarom moeten er dus rotary knoppen op die in verbinding staan met het al reeds aanwezig zijnde up/down machanisme...
dus zo'n draaiknop neemt de inc en dec knoppen over en moet tevens de parameter selecteren...

nee pcies, vandaar dat je dus het originele systeem dat de poly61 intern gebruikt om parameters te veranderen moet blijven benutten...

daarom moeten er dus rotary knoppen op die in verbinding staan met het al reeds aanwezig zijnde up/down machanisme...
dus zo'n draaiknop neemt de inc en dec knoppen over en moet tevens de parameter selecteren...

En dat gaat dan weer erg lastig worden. het kan wel, bijvoorbeeld encodertjes gebruiken, of een chippie programmeren. nadeel dan alleen is dat het nog steeds vrij loos is omdat je (waarschijnlijk) nooit aan twee knoppen tegelijk kan draaien. (plus de tijd die het kost om te bouwen waarschijnlijk niet echt lonend is omdat de tijd die het kost om uit te zoeken en te maken je waarschijnlijk beter een poly6 kan kopen)

nadeel dan alleen is dat het nog steeds vrij loos is omdat je (waarschijnlijk) nooit aan twee knoppen tegelijk kan draaien.
verrek idd, had ik nog niet eens bij stil gestaan, da's idd al een bottleneck so to speak...
vanwege al deze obstakels is het idee daarom ook nooit eerder gesurfaced waarschijnlijk...

wat ook nog zou kunnen is voor elke parameter een drukknop en in plaats van de INC en DEC knoppen gewoon 1 rotary/alpha dial...

Hi

Merci voor alle tips, zag inderdaad ergens al dat het wel mogelijk is. Het geheugen heb ik niet echt nodig.

Bijkomende vraag: heeft iemand toevallig nog een goed keybord liggen die erin zou passen?

Het geheugen heb ik niet echt nodig.
dan word het idd een veel minder probleem en zullen alle parameters waarschijnlijk smooth in te stellen zijn (met uitzondering van de selector para's dan)

misschien is dan een multi connector op de rear die naar een extern knoppen kastje gaat wel het mooiste, die kan je dan weer op het paneel zetten waar nu de parameter text staan, zo behoud je toch nog de originele look en zou je, mocht je dat willen, eventueel ook nog op de originele manier kunnen proggen :)

Ik zou denken dat de leukste oplossing als volgt is:

de up down buttons vervangen door een potmeter die pulsjes afgeeft (moet denk wel te vinden zijn)

en dan waar nu de rode cijfers staan(de code van de parameters) die vervangen door button's zodat elke functie een directe knop heeft. dan kan je volgens mij wel lekker snel werken :) maar ach hoop gedoe en als geheugen niet belangrijk is zou ik gewoon is beginnen met de resonance en cutoff mod, die is volgens mij prima te doen!

de up down buttons vervangen door een potmeter die pulsjes afgeeft (moet denk wel te vinden zijn)

en dan waar nu de rode cijfers staan(de code van de parameters) die vervangen door button's zodat elke functie een directe knop heeft. dan kan je volgens mij wel lekker snel werken :)
dat zegt ik, gamma... (post #15) :D
maar ach hoop gedoe en als geheugen niet belangrijk is zou ik gewoon is beginnen met de resonance en cutoff mod, die is volgens mij prima te doen!
nu niet gelijk ontmoedigen :D ik zou best wel eens een P61 willen zien (YT video) die is uitgevoert zoals hier boven beschreven, best uniek dan :okdan:

Back